Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Recommended Posts

Jeg holder på med en slektsbok i bursdagsgave til min far. I den forbindelse etterlyser jeg etterkommere av slekten på Tandberg gård i Bærum, Akershus. Har funnet en god del om slekten, men etter FT 1910 er det jo ikke så lett lenger. Det er ikke så lett å etterlyse konkrete personer, så kan sette opp litt av slekten på Tandberg og håpe at noen ser det og kjenner seg igjen :)

1. Jonas Tandberg (1920-1990, min farfar)

2. Ludvig Tandberg (1877-1949, søsken: Laura, Christian, Helga, Magna, Tor & Ragnvald)

3. Karen Martine Rasmusdatter Belset (1847-1925), gift med Johan Larsen Trulsrud

4. Marthe Maria Hellesdatter Tandberg (1813-1947), gift med Rasmus Halvorsen Belset

5. Helle Larsen Tandberg (1786-1861), gift med Mari Rasmusdatter Frogner (senere gift med Maren Christensdatter)

Hadde vært veldig gøy å komme i kontakt med slektninger :)

Det finnes to forskjellige Tandberg-slekter, en på Ringerike og en i Bærum. Tror de fleste diskusjoner her inne omhandler Ringerike-slekten, men har sett noen etterlysninger av Bærum-slekten i arkivet. Dessverre står de oppført som gjest, så jeg får ikke tatt kontakt.

Det er mange Tandberg-slekter. Det er minst 10 ulike Tandberg gardar (eller Tanberg/Tannberg), i Tanum sogn i Bærum, Heggen i Modum, Nykirke i Modum, Norderhov, Sande i Vestfold, Brandbu, Østre Toten, Nore i Uvdal, Nes i Hedmark og Slependen, Asker. På ein gard er det oftast fleire gardsbruk, så fleire familier utan relasjon til kvarandre kunne ta gardsnavnet som etternavn.

I mi slektstavle har eg Tandberg fra Heggen sogn i Modum. Kaare Odd Tandberg som er drøfta nylig i forumet her, hadde etternavnet fra Sande i Vestfold.

Jeg holder på med en slektsbok i bursdagsgave til min far. I den forbindelse etterlyser jeg etterkommere av slekten på Tandberg gård i Bærum, Akershus. Har funnet en god del om slekten, men etter FT 1910 er det jo ikke så lett lenger. Det er ikke så lett å etterlyse konkrete personer, så kan sette opp litt av slekten på Tandberg og håpe at noen ser det og kjenner seg igjen :)

2. Ludvig Tandberg (1877-1949, søsken: Laura, Christian, Helga, Magna, Tor & Ragnvald)

3. Karen Martine Rasmusdatter Belset (1847-1925), gift med Johan Larsen Trulsrud

4. Marthe Maria Hellesdatter Tandberg (1813-1947), gift med Rasmus Halvorsen Belset

5. Helle Larsen Tandberg (1786-1861), gift med Mari Rasmusdatter Frogner (senere gift med Maren Christensdatter)

Tror de fleste diskusjoner her inne omhandler Ringerike-slekten, men har sett noen etterlysninger av Bærum-slekten i arkivet. Dessverre står de oppført som gjest, så jeg får ikke tatt kontakt.

Du kan jo sjekke under fanen 'Medlemmer' om de som hadde disse innleggene i det gamle forumet, fortsatt er registrert i dette og eventuelt sende dem en epost.

• 4 måneder senere...

Hei.

Jeg har egentlig en dobbelt link til Tandberg.

Thor Tandberg er oldefaren til min kone Mona Tandberg. Har rimelig god oversikt over hans etterslekt.

Ludvig Tandberg

nr. 21

Kildeinformasjon: Akershus fylke, Vestre Bærum, Ministerialbok nr. 3 (1916-1930), Ekteviede 1919, side 131.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=22285&idx_id=22285&uid=ny&idx_side=-133

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10040805050133.jpg

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.