Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[Vest-Agder] Kapring ca. 1710 - hjelp til å finne rettsdokumenter

Recommended Posts

I følge Christopher Morgenstierne Munthe i "Familien Theissen" var det en rettsak i 1710 angående en kapring ved Ullerøy i Spind. En fransk kaper "St. Maria" og et Hollandsk handelsskip var involvert. De fire brødrene Rasmussen fra Ullerøy ble bortført av Franskmennene. I følge Munthe skjedde dette søndag før jul i 1710.

Jeg trenger hjelp til å finne rettsdokumentene. Siden dato/årstallene for både hendelsen og rettsaken av Munthe er satt til 1710, vil jeg tro at han i ett av tilfellene har angitt feil. Jeg har lett litt i Tingbøker for Lister Sorenskriveri, uten å finne saken: Tingbøker i Lister Sorenskriveri. Er det noen som kan hjelpe å lete?

Jeg trenger hjelp til å finne rettsdokumentene. Siden dato/årstallene for både hendelsen og rettsaken av Munthe er satt til 1710, vil jeg tro at han i ett av tilfellene har angitt feil. Jeg har lett litt i Tingbøker for Lister Sorenskriveri, uten å finne saken: Tingbøker i Lister Sorenskriveri. Er det noen som kan hjelpe å lete?

Saken kan kanskje ha gått for en høyere rettsinstans?

Jeg vet ikke. Tenkte du på Kristiansand lagting (finner ikke tingbøker derfra i perioden 1699-1729 på nett) eller noe annet?

Munthe skriver i forordet (boken er fra 1903) at han kun har brukt utrykte kilder i Riksarkivet, blant annet "Thingprotokoller". Det er også vist til andre rettsaker i boken, blant annet angående hummerfiske i 1733. Tenkte derfor at det var mest naturlig å lete i tingbøkene fra 1710 og senere.

Siden jeg har felles forfedre med Munthe har jeg tidligere fått hjelp til å sjekke privatarkivet hans i Riksarkivet etter "spor" fra Spind og omegn. Det var ikke så mye mer å finne enn henvisninger til skifter.

Jeg vet ikke. Tenkte du på Kristiansand lagting (finner ikke tingbøker derfra i perioden 1699-1729 på nett) eller noe annet?

Munthe skriver i forordet (boken er fra 1903) at han kun har brukt utrykte kilder i Riksarkivet, blant annet "Thingprotokoller". Det er også vist til andre rettsaker i boken, blant annet angående hummerfiske i 1733. Tenkte derfor at det var mest naturlig å lete i tingbøkene fra 1710 og senere.

Siden jeg har felles forfedre med Munthe har jeg tidligere fått hjelp til å sjekke privatarkivet hans i Riksarkivet etter "spor" fra Spind og omegn. Det var ikke så mye mer å finne enn henvisninger til skifter.

Datidas rettshierarki var lokaltinget - lagtinget - Overhoffretten - Højesteret (i Danmark).

Rettsprotokollene for Kristiansand lagting synes å være tapt 1699-1729. Protokollene for Højesteret beror i det danske riksarkivet, mens rettsprotokollene for lokaltingene og lagtingene i dag beror i statsarkivene. Overhoffrettens protokoller er de eneste som beror i Riksarkivet. Imidlertid ble ikke statsarkivet i Kristiansand opprettet før i 1934, så jeg tør ikke avvise at Munthe kan ha brukt rettsprotokollene for lokaltingene og lagtingene i Riksarkivet i 1903.

Takk. Rettsprotokollene for Kristiansand lagting 1699-1729 var vel gjerne tapt i 1903 også. I tilfelle gjenstår lokale tingbøker (Lister sorenskriveri) og overhoffrettens protokoller. Vet noen om det finnes register til sistnevnte?

Jeg er "midt på treet" når det gjelder å tyde gotisk håndskrift, så det tar litt tid når jeg leter gjennom flere hundre sider for å finne denne saken. Det er noen år siden sist jeg prøvde å finne saken i tingbøkene. Derfor håper jeg noen kan hjelpe meg å lete etter hendelsen som altså skjedde på gården Ullerøy i Spind sogn i Helvig tinglag, angivelig i desember 1710 (men årstallet kan være feil).

• 2 uker senere...

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.