Gå til innhold
Arkivverket

Kringen 1612

Helge Warberg
 Del

Recommended Posts

Langt tilbake i historien.

Jeg søker familer fra "Sinclairvisen*" De bønder fra Vågå og Lesja og Lom, tok skarpe økser på nakken.

Til høsten, i august 2012 er det 400 år siden skottske leiesoldater ble overumplet og drept ved Kringen i Gudbrandsdalen. Det finnes mange familiehistorier om de bønder som deltok på "seierherrenes" side. Jeg ønsker informasjon om de familer i disse bygder som mener at deres forfedre var med den gangen. Jeg ønsker gårdsnavn og navn på bønder. Dette er et vanskelig tema, men det finnes ,helt sikkert, informasjon fra gårshistorien i de nevnte bygder.

Selv håper jeg på å stille opp på slagstedet med mine skottske soldater, 30 i tallet, med sekkepiper,hakebøsser og tessaker den historiske dag i august 2012.

Hilsen

Helge Warberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ser ut til å være en interessant side om begivenhetene ved Kringen i 1612 - Skottetoget og Slaget i Kringen 1612.

På Norsk Slektshistorisk Forenings årsmøte i 2003 holdt Lars Løberg et foredrag med den for slektsforskere pirrende titel "Prillarguri og slektskretsen hennes". Foredraget kan leses på foreningens sider her.

Selv nedstammer jeg fra en av førerne for bondeflokken, Ringebu-lensmannen Peder Randklev, så jeg bør kanskje huke av august 2012 i kalenderen min...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Selve jubileumsdagen er nå på søndag, og markeringene i Sel er i full gang (- se lenken i mitt foregående innlegg).

I dagens VG kan vi lese om en "mysteriepakke" som ble lukket under festlighetene for 100 år siden med klar beskjed om at den kunne åpnes først i 2012 - se artikkelen her (lenke) .

Her kan man lese om det samme på NRKs nettsider.

Så da venter vi i spenning på hvilke hemmeligheter som blir avslørt imorgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte en gang noe om en gjettekonkurranse. Mange ville vel si kilt. Idag var det historisk seminar. Da det ikke er kilder til selve slaget, ble det ikke nevnt. Såvidt jeg vet, var det 6 falne bønder og minst 170 skotter. Hva kallerdu det ? 118 skotter ble massakrert i Kvam dagen etter. Rune tar feil mht navnet Prillar-Guri. I Heidal ville hun hett Pelar-Guri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da venter vi i spenning på hvilke hemmeligheter som blir avslørt imorgen!

Ja da er vel denne mystiske pakka`s innhold til en viss grad avslørt da, selv om det enda gjenstår en del analyse.

Vanskelig å si hva det mest spennende så langt er, kanskje amerika-brevene ?

http://www.gd.no/bildeserier/article6204625.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at lomverene ikke var med. Jeg har blitt fortalt at de gikk til Råsbakken og hadde råd der om hva de skulle gjøre. De snudde og valgte ikke å delta. Om dette stemmer vet jeg ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått svar på minst 170 drepte skotter og bare 6 døde bønder.

Lomverene : Det ble slikt framstilt på seminar sist torsdag også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider