Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Keinapel - Kiær fra Troms


Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

Rolf Kiær har skrevet en meget innholdsrik bok eller hefte om denne slekten. Det er imidlertid noen påstander i denne boken som jeg ikke er i stand til å verifisere. På side 30

i denne boken står det for eksempel: Efter hans død, altså sogneprest i Lødingen Hans Jacobsen Keinapel døde i 1676) har enken Lisbeth Kier vært bosatt, først på gården Hov, senere gården Stokke på nordsiden av Tjeldøy, like ved Hol annekskirke. Ministerialboken for Lødingen 1691-98 nevner i 1691 som altergjenger "Lisbeth Kiærs, Stocke". Nå har jeg vært igjennom denne kirkeboken flere ganger. Skriften er ikke alltid like lett å tyde, men hittil har jeg ikke funnet spor av Lisbeth Kiær i 1691. Det kan selvfølgelig skyldes dårlig lesning fra min side. Videre i Rolf Kiærs bok står det: "Men både i 1694 og 1696 nevnes hun (altså Lisbeth Kiær) som altergjenger i HOl annekskirke. I 1696 står hun oppført slik: "Præsteenke Lisbeth Kier og daat. Marit og Maren Andersdtr. Baldstad." Heller ikke dette har jeg funnet. Likeledes: "Det samme gjentar seg i 1697 da ministerialboken nevner: "Lisbeth Kiærs Balstad og Marit Olsdtr. og daat. Maren Andersdtr.

Det jeg har funnet er følgende:

Maren Andersdatter som fadder 6. april 1697 og 13. mai 1697 (juliansk tid)

Kronologisk liste 1697, side 128-129

Videre har jeg funnet IV Juledag blef jeg hendt til Baldstad i sognebud til hustru Lisbeth Kiærs som er legemelig svag, fornemmelig i fødderne. (Det er presten Hans Nyrop som må i sognebud.)

Dette er også nevnt hos Rolf Kiær, men å finne Lisbeth Kier, Marit Olsdatter og Maren Andersdatter har ikke vært mulig for meg.

Den siste påstanden jeg stusser på er: "Et sikkert holdepunkt har man for tredje sønn Jacob. I den nevnte Lødingen ministerialbok står oppført som altergjenger 1691 i Hol annekskirke til Lødingen sammen med Lisbeth Kier, Stocke, også Jacob Kienappel, Baldstad. Ja, det virker jo nærmest som om mor og sønn har gått hånd i hånd opp til alteret og mottatt nadverden sammen, men jeg har ikke funnet det. Jeg finner Jacob Hansen Keinapel som fadder Kronologisk liste 1695, side 96-97. Det er alt. Det kan godt være at det finnes flere steder, men dette trenger jeg hjelp til å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.