Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Keinapel - Kiær fra Troms

Finn Roaas
 Del

Recommended Posts

Rolf Kiær har skrevet en meget innholdsrik bok eller hefte om denne slekten. Det er imidlertid noen påstander i denne boken som jeg ikke er i stand til å verifisere. På side 30

i denne boken står det for eksempel: Efter hans død, altså sogneprest i Lødingen Hans Jacobsen Keinapel døde i 1676) har enken Lisbeth Kier vært bosatt, først på gården Hov, senere gården Stokke på nordsiden av Tjeldøy, like ved Hol annekskirke. Ministerialboken for Lødingen 1691-98 nevner i 1691 som altergjenger "Lisbeth Kiærs, Stocke". Nå har jeg vært igjennom denne kirkeboken flere ganger. Skriften er ikke alltid like lett å tyde, men hittil har jeg ikke funnet spor av Lisbeth Kiær i 1691. Det kan selvfølgelig skyldes dårlig lesning fra min side. Videre i Rolf Kiærs bok står det: "Men både i 1694 og 1696 nevnes hun (altså Lisbeth Kiær) som altergjenger i HOl annekskirke. I 1696 står hun oppført slik: "Præsteenke Lisbeth Kier og daat. Marit og Maren Andersdtr. Baldstad." Heller ikke dette har jeg funnet. Likeledes: "Det samme gjentar seg i 1697 da ministerialboken nevner: "Lisbeth Kiærs Balstad og Marit Olsdtr. og daat. Maren Andersdtr.

Det jeg har funnet er følgende:

Maren Andersdatter som fadder 6. april 1697 og 13. mai 1697 (juliansk tid)

Kronologisk liste 1697, side 128-129

Videre har jeg funnet IV Juledag blef jeg hendt til Baldstad i sognebud til hustru Lisbeth Kiærs som er legemelig svag, fornemmelig i fødderne. (Det er presten Hans Nyrop som må i sognebud.)

Dette er også nevnt hos Rolf Kiær, men å finne Lisbeth Kier, Marit Olsdatter og Maren Andersdatter har ikke vært mulig for meg.

Den siste påstanden jeg stusser på er: "Et sikkert holdepunkt har man for tredje sønn Jacob. I den nevnte Lødingen ministerialbok står oppført som altergjenger 1691 i Hol annekskirke til Lødingen sammen med Lisbeth Kier, Stocke, også Jacob Kienappel, Baldstad. Ja, det virker jo nærmest som om mor og sønn har gått hånd i hånd opp til alteret og mottatt nadverden sammen, men jeg har ikke funnet det. Jeg finner Jacob Hansen Keinapel som fadder Kronologisk liste 1695, side 96-97. Det er alt. Det kan godt være at det finnes flere steder, men dette trenger jeg hjelp til å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.