Gå til innhold
Arkivverket

Jon i Valebjørg

Håvard Moe
 Del

Recommended Posts

Eg vil tru at denne Joenn er frå B. Veum si bok. Denne har eg ikkje funne i dag (og iflg. Bibsys er den ikkje særleg tilgjengeleg), men eg har vore gjennom Steinar Marvik si bygdebok frå 1991. Han startar med Hølje (Helge) Jonsson, og sonen Jon Høljesson som vi har vore innom. Han skriv: "Det er ikkje mykje meir me veit om Jon, og etterkomarane må me meir gisse oss til".

Når det gjeld diplomen frå 1573 skal denne omhandle ein handel der born og borneborn av Hølje Jonsson Y. Ramse selde ein arvepart til borna til Olav Talleivsson (nemnt over i jordbytte i 1559). Marvik meiner han truleg er son av Talleiv Olavsson frå 1520-brevet, noko som verkar rimeleg.

Marvik sett opp denne slektslinja:

Hølje Jonsson

1. Jon Høljesson

1.1. Talleiv Jonsson

1.1.1. Olav

1.1.2. Gunnar

1.1.3. dotter, gm. Torov

1.1.3.1 Åsne, gm. Olav Tormodsson

1.2. Hølje Jonsson -> Ytre Ramse

2. (usikker) Olav Høljesson

2.1 Talleiv Olavsson

2.1.1. Olav Talleivsson

2.1.1.1. Talleiv Olavsson

Seks sønar og to døtre (m.a. Eivind på Ramse)

2.1.1.2. Kjetil Olavsson -> Momrak

2.1.1.3. Tone, gm. Sveinung Tjøstovsson

2.1.1.4. Liv

2.2 Kjetil

Den fyrste delen her kan vi vel "skrote", ettersom Åsne ikkje kan ha vore systerdotter til Olav og Gunnar Talleivssønar, og Talleiv Jonsson i 1520 ikkje kan ha hatt levande sønner.

Spørsmålet blir vel òg, ut frå arvereglane, om vi kan godta Hølje Jonsson på Ramse som ein bror av Talleiv Jonsson.

Den fyrste vi med rimeleg sikkerheit kan rekne etterkommarar etter er vel Olav Talleivsson n. 1559-62, som truleg var ein son av Talleiv Olavsson n. 1520.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et siste spørsmål: Denne Joenn i Wahlabjærghæ, som føres opp med fødselsår 1380 (som naturligvis ikke kan dokumenteres); er han nevnt i noen kilde, eller er han bare ført opp fordi Helge Jonsson nødvendigvis må være sønn av en Jon?

I mine notat er for denne slekta har eg notert at B. Veum si ættebok seier at Telleiv Olavsson (2.1.1.1 over) skulle vere "7. ledd etter Joenn i Valaberghæ, f.ca. 1380". Kva kjelde han har brukt veit eg ikkje, og eg har som nemnt ikkje klart å spore opp denne i Trondheim...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to bygdabøker bor Fyresdal etter det eg kan hugse - ei gammal ei av Bendik Veum frå 1943 og eit nyare, noko større verk av Steinar Marvik?

På mitt lokalbibliotek fant jeg ei bok som Marvik har skrevet, der han på omslaget presenteres som utdannet innen realfag og mer eller mindre selvlært innenfor slektsgransking. Han har produsert en imponerende rekke gårds- og slektshistorier og er nok derfor både dyktig og erfaren. Middelaldergenealogi er likevel ei helt annen utfordring enn slektsgransking fra 1600-tallet og opp mot vår tid, så det er ikke overraskende når det kan vise seg at enkelte av løsningene omkring Valebjør-ætta er åpenbart gale. Jeg vil ikke la dette være noen kritikk av Marvik, da det tross alt er de færreste av slektsforskere som behersker middelaldergenealogien. For ordens skyld: Jeg regner jeg meg ikke blant dem, selv om jeg har prøvd meg fram i denne tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ber om hjelp til å gi meg ein tittel. Eg nyttar meg av bygdebøker og andre sekundærkjelder. Men i det siste har tilgjengeligheten til kyrkjebøker - folketellinger m v på arkivverket gjort at ein ofte nyttar desse.

Når det gjeld Valebjørg i Fyresdal i Vest Telemark har eg kome fram til at vidare tlbake enn Talleiv Olavson 1546 og kanskje far hans er svært usikkert.

Eg vil tru at ei etterkommerliste i mi fil frå desse er over 1000 A4 sider .

Men sjølv om kanskje mesteparten er fra sekunærkjelder har det allikevel synt meg at det ikkje er verdilaust.

Når ein amerikanar f.eks veit at der er røter i distriktet rundt her - og han har kun navnet på eit ektepar, mann, og kone fødde det og det året.

Dette har eg opplevd fleire gonger - løyst gåta på ti minutt.

*

Så ein komentar til eldre bygdebøker - Bendik Veum, Fyresdal, Torstein Laupedalen, Kviteseid, Sven Trondsen

Årak, Støyl og Mo ættene - Nissedal/Åmli Mykland.

Ufatteleg å greie dette i ei heilt anna tid.

*

Eg aksepterar at ei gal opplysning er nok verre enn inga opplysning -

Derfor ber eg dykk å finne ein passande titel på slik ein som meg.

KVAKKSALVAR - kan det passe tru.

For all del ikkje - slektsforskar.

*** mvh kse ***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ber om hjelp til å gi meg ein tittel. Eg nyttar meg av bygdebøker og andre sekundærkjelder. Men i det siste har tilgjengeligheten til kyrkjebøker - folketellinger m v på arkivverket gjort at ein ofte nyttar desse.

Når det gjeld Valebjørg i Fyresdal i Vest Telemark har eg kome fram til at vidare tlbake enn Talleiv Olavson 1546 og kanskje far hans er svært usikkert.

Eg vil tru at ei etterkommerliste i mi fil frå desse er over 1000 A4 sider .

Men sjølv om kanskje mesteparten er fra sekunærkjelder har det allikevel synt meg at det ikkje er verdilaust.

Når ein amerikanar f.eks veit at der er røter i distriktet rundt her - og han har kun navnet på eit ektepar, mann, og kone fødde det og det året.

Dette har eg opplevd fleire gonger - løyst gåta på ti minutt.

*

Så ein komentar til eldre bygdebøker - Bendik Veum, Fyresdal, Torstein Laupedalen, Kviteseid, Sven Trondsen

Årak, Støyl og Mo ættene - Nissedal/Åmli Mykland.

Ufatteleg å greie dette i ei heilt anna tid.

*

Eg aksepterar at ei gal opplysning er nok verre enn inga opplysning -

Derfor ber eg dykk å finne ein passande titel på slik ein som meg.

KVAKKSALVAR - kan det passe tru.

For all del ikkje - slektsforskar.

*** mvh kse ***

Denne diskusjonen har vært kjørt mange ganger før. Og om du synes slektsforsker er for ambisiøst, er det vel ingenting i veien med å være slektsgransker, eller ættegranskar, som mange av de gamle brukte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars - takk ! - då vel eg ættegranskar - kvifor ?

Jau for det passar best for slike som eg som

samlar på rubbel og bit i distriktet.

Trur nok dei fleste held seg til eiga slekt

då passar nok slektsgranskar betre.

Håper eg ikkje vekker oppatt Joen i Vahlabierghæ

ved å putte dette inn i feil streng. ***mvh kse***

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Interessant tråd!

I "slektskladden" min har jeg (minst) to påståtte linjer tilbake til Jon Valebjørg. Foreløpig har jeg ikke hatt tid/kapasitet til å gå inn i detaljene her, men poster et lengre innlegg når jeg har fått bedre oversikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lovet å komme tilbake med et lengre innlegg. Det velger jeg foreløpig å vente med. Kristians bidrag her i tråden har vist at det eksisterer et stort verifiseringsbehov basert på de kildene som eksisterer - i hvert fall når det gjelder de eldste Valebjørg-leddene.

Min interesse i tråden er basert på to mulige Valebjørg-linjer i min egen slekt, som alle ser ut til å gå tilbake til paret Olav Talleivsson Y. Ramse/Valebjørg og Gro Bendiksdtr. Spokkeli (som igjen muligens var i slekt med hverandre). De to linjene går via to antatte sønner til Olav og Gro: Tarjei Talleivsson Håtveit og Eivind Talleivsson "Trollmannen" Ramse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel to bygdabøker bor Fyresdal etter det eg kan hugse - ei gammal ei av Bendik Veum frå 1943 og eit nyare, noko større verk av Steinar Marvik?

Eg vil skrive det same her som eg skreiv i ein annan tråd tidlegare i dag: Legg merke til årstalet på denne gamle bygdeboka - 1943! Skriven midt i ein perioder der det ekstisterte eit heilt anna tankegods og ein heilt annan skrivetradisjon enn det vi er vane med - resultatet var det vesentlege, ikkje korleis du kom fram til det. Det er uhorveleg mange snarvegar i litteraturen i desse åra, og "må ha vore" er eit av dei mest brukte argumenta. Eg stemplar ikkje namngjevne forfattarar, men vi må hugse at tidsånda var slik, og vidare at det var store, dominerande straumar i åra før 2.verdskrig som hadde som mål å understreke det "ariske".

Skal eg setje det heilt på spissen vil eg seie det så skarpt som "Tru aldri på ei bygdebok frå 1930-40-talet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg vil også ta med den standardfella som mange har gått i fram gjennom: Ola på Haug har eit barnebarn som også heiter Ola på Haug. Far til Ola den yngre heiter Tor Olsson på Haug, og slektsrekkja blir dermed Ola - Tor - Ola. Så klart.

Og så feil. Slektsrekkja skal vere Ola - "Synnøve" - Ola, sidan Tor Olsson er gift med dotter til Ola, som aldri er nemnt i noka kjelde.

Desse namna er berre oppdikta, men illustrerer problemet som eg dessverre har sett mange døme på i bygde/slektsbøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger inn lenker til noen gamle brev som vedrører Ramse i Tovdal (Kristian Fjeldsgårds avfotograferinger av gamle Agder-brev, www.genealogi.no):

Ramse 1582

Ramse 1585

Ramse 1586

Jeg har foreløpig ikke studert disse brevtekstene så nøye at jeg kan si om de inneholder "ny" informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er altså snakk om tre adkomstbrev til Ytre Ramse (øvregarden), om jeg forstår det rett. De er framlagt på Agder lagting 25. juni 1626 av "Sagsøgerne", og er altså fra hhv. 1582, 1585 og 1586. Brevene er presentert som tredje, fjerde og femte adkomstbrev. Det betyr at det også må ha vært framlagt et første og et andre brev, men de kan jeg ikke finne i det avfotograferte materialet. Kan et av de manglende brevene være det tidligere omtalte diplomet fra 1573 - som altså muligens har dreid seg om "ein handel der born og borneborn av Hølje Jonsson Y. Ramse selde ein arvepart (i Valebjørg) til borna til Olav Talleivsson (nemnt over i jordbytte i 1559)"? (sitat Håvard Moe, #26).

Interessante navn: I brevet fra 1582 er Oluff Helgiesønn nevnt (kalles også Olaff Ramse) - "och hanns Arffuinge". I brevet fra 1585 hører vi at Aslack Bergusønn og Eluff Thiøstelsønn har solgt 2 søsterparter i Ytre Ramse (øvregarden) til svogeren Tolleff Oluffsøn. Vi får dessuten vite navnet på Tolleffs søstre: Torber Ollufsdater og Ingerj Ollufsdater. Det er vel sannsynlig at Tolleff, Torber og Ingerj er barn av Olluff Helgiesønn? I brevet fra 1586 hører vi om noen personer som ikke umiddelbart kan knyttes til de omtalte i de to foregående brevene. En Kethill Gunarsønn og en Berull Kethilsøn (formodentlig far og sønn?)selger parter i Ramse (kan være en annen Ramse-gard) og et par andre garder til en Tollef Torgersøn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der er også bevart et "siete og Sidste" adkomstbrev til Ramse fra 1596:

Ramse 1596

Det skal altså da ha eksistert 6 adkomstbrev til (Ytre) Ramse fra siste del av 1500-tallet:

1. Fra 1573 (?)

2. Fra perioden 1573-1582 (ikke funnet)

3. Fra 1582

4. Fra 1585

5. Fra 1586

6. Fra 1596

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personer nevnt i disse brevene som bør ha vært i slekt med hverandre (jeg har gjennomført en lett normalisering av skrivemåten):

Helge Jonsson Y. Ramse, nevnt 1573, var ant. død da, men er representert ved barn og barnebarn.

Olav Talleivsson, nevnt i tilknytning til Y. Ramse i 1573, var ant. død, representert ved arvingene.

Olav Helgesson Ramse, nevnt i 1582 (med arvinger)

Talleiv Olavsson og søstrene hans - Torber Olavsdotter (g.m. Aslak Bergusson) og Ingeri Olavsdotter (g.m. Ellef Tjøstelsson).

Kommentar:

Det er vel sannsynlig at Olav Helgesson kan ha vært sønn til Helge Jonsson, og og at han dermed er blant dem som i 1573 selger en arvepart i Ytre Ramse (eller var det i Valebørg?) til Olav Talleivssons barn.

Søsknene Talleiv Olavsson, Torber Olavsdtr. og Ingeri Olavsdtr. kan være barn enten av Olav Talleivsson eller Olav Helgesson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Heisann! Eg ser di slektar!! :-) Dykk kan kontakte min far Jon Valebjørg, frå Fyresdal, dersom di lurar på noko. Han driv med slektsgransking på heiltid. jonvaleb@telefiber.no. Håpar d hjelper!! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider