Gå til innhold
Arkivverket

Omstreifer Benjamin Forselius Jacobsen og drapet på Grundset Marked i 1859


Morten Aasberg
 Del

Recommended Posts

19. Mars 1859 fikk Benjamin Forselius Jacobsen en dom på 12 år for drap på Grundset Marked. Han ble innsatt i Akershus Festnings Straffarbeidsanstalt 4. april samme år. Benjamin er min tippoldefar, og dette er alt jeg vet om drapet. Er det noen som vet noe mer? Jeg lurer på omstendighetene omkring drapet - hva skjedde, hvem ble drept og var andre innblandet? Jeg er også interessert i å komme i kontakt med andre som kan ha informasjon om ham, hans forfedre og etterkommere. Min e-postadresse er morten@aasberg.as

 

Med vennlig hilsen

Morten Aasberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Morten

 

I Botsfengslets fange-fotoalbum nr.1,(1857-74) side 15 finner du et fotografi av han,det kan du bestille kopi av hos Statsarkivet i Oslo.

For å finne ut mere om saken er fangeprotokollene et sted jeg vil anbefale å starte, der finner du info om saken, når og i hvilken rett han var dømt, anker, beskrivelser om personlighet etc.

Hvis domsakten er bevart kan du finne forarbeidet til rettsaken, (forhør,vitner,osv)

 

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morten

 

Domsakten til Benjamin finner du i:

Akershus festning slaveri og straffeanstalt.

Pakkenr.108 (1832-1859)

 

Tom

 

Hei, Tom takk for veldig spennende svar. Tar kontakt med Statsarkivet i Oslo ved første anledning. Jeg har over tid samlet en del informasjon om Benjamin Forselius Jacobsen, og samlet dette i en kronologi. Dersom du er interessert, kan du sende meg din mailadresse til morten@aasberg.as, så kan jeg sende dette dokumentet til deg, samt informasjon jeg nylig har fått av Arnvid Lillehammer vedr. Benjamins far, Jacob Eliasen.

 

Morten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Morten! Jeg ville satt pris på om du sendte den oversikten til meg også. Jeg har i alle fall en god del slektninger inngift i Forselius-slekten :) Og kanskje jeg kan ha ett og annet du ikke har som jeg kan sende deg :) Beste hilsener Jonny (jonny-m@online.no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.