Gå til innhold
Arkivverket

Hvor et dette bildet tatt?


Bjørg Lunde
 Del

Recommended Posts

Hei,

 

Dette bildet er trolig tatt et sted i området Bergen - Laksevåg - Stord - Bømlo.

Året kan være 1920 eller deromkring.

For meg ser det ut til å være et båtbyggeri, men det fantes det vel mange av på den tiden.

Er det noen som kjenner seg igjen?

post-87-0-93814500-1311681866_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan se ut til at dette bildet er tatt på samme sted.

Personene på bildet kjenner jeg ikke, men det er helst noen av min mormors mange slektninger.

post-87-0-55775800-1311682499_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Tja...

Jeg mener at Stord kun var en sildeoljefabrikk på den tiden og at de først senere startet med skipsbygging. Men mulig jeg husker feil..

Andre som vet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første bildet er frå skibsbyggeriet på Jensanes,Sagvåg.Kaianlegget i bakgrunnen er utskipingskaien for kis frå Litlabø gruver

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det andre bildet er frå same staden.Her ser ein litt av Sagvåg i bakgrunnen.

PÅ denne heimesida til Sagvåg Kystlag fin ein meir om skipsverftet:http://www.sagvaagen-kystlag.no/frameset/Frameset_hoved.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den kvite båten i forgrunnen på det første bildet finn ein også under gamle bilder på nettsida til Sagvåg Kystlag.Her står det at det er skonnerten S/S Aasta bygd for reiarlaget K,S, Nordgren Bergen i året 1919

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første bildet er frå skibsbyggeriet på Jensanes,Sagvåg.Kaianlegget i bakgrunnen er utskipingskaien for kis frå Litlabø gruver

 

Er Litlabø Gruver det samme som Stordø Kisgruber? Bare spør fordi jeg kjente folk fra egen bygd som jobbet ved Stordø en periode på 50-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det, at Litlabø Gruver det samme som Stordø Kigruber. Gruven lå på Litlabø.

 

Såvidt jeg husker så var utskipingskaien ved Sagvåg der hvor norske og britiske commandosoldater gitt til aksjon 24. januar 1943 mot Stordø kisgruver. I det som er kjent som opersajon Cartoon.

 

Se på side 4 om operasjon Cartoon.

 

Og her fra en diskusjonsside på Kystfort.com.

 

Her er litt om minnesmerket for dem som falt av commandosoldatene , bl.a ved Sagvåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer det, at Litlabø Gruver det samme som Stordø Kigruber. Gruven lå på Litlabø.

 

Såvidt jeg husker så var utskipingskaien ved Sagvåg der hvor norske og britiske commandosoldater gitt til aksjon 24. januar 1943 mot Stordø kisgruver. I det som er kjent som opersajon Cartoon.

 

Se på side 4 om operasjon Cartoon.

 

Og her fra en diskusjonsside på Kystfort.com.

 

Her er litt om minnesmerket for dem som falt av commandosoldatene , bl.a ved Sagvåg.

Takk til Arne B. Kristiansen for den orienteringen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint.

Tusen takk for svar og for lenke!!

Da vet jeg også hvem familien på bildet må være, nemlig mine (noe fjerne) slektninger som het Ottesen.

Utrolig hva man får svar på her :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.