Gå til innhold
Arkivverket

Gårdsnavn til besvær i Vågå

Jan Weberg
 Del

Recommended Posts

Hei! Er det noen som kan sortere følgende gårdsnavn: "Gardsøy"-"Øverøy"-"Haugøy"-"Øy"-"Nerøy". Navnene dukker opp hos Engebret Haugen og i noen grad i folketellingene, samt matrikkelen fra 1876. Jeg har en mistanke om at det dreier seg om at det i enkelte tilfeller er samme gård med forskjellig navn.

mvh jan w

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f60515&medbilete=&sokpostnr=1#a0

Det ser her ut som det kan dreie seg om flere ulike gårder, i alle fall finnes flere av de du nevner som selvstendige gårder.

http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60515

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Er det noen som kan sortere følgende gårdsnavn: "Gardsøy"-"Øverøy"-"Haugøy"-"Øy"-"Nerøy". Navnene dukker opp hos Engebret Haugen og i noen grad i folketellingene, samt matrikkelen fra 1876. Jeg har en mistanke om at det dreier seg om at det i enkelte tilfeller er samme gård med forskjellig navn.

mvh jan w

Hei!

Slik eg tolkar gardsnamna i dagen kartverk er Gardsøy og Øverøy samme gard. Kalles bare Gardsøy på folkemunn idag. Haugøy kalles det samme idag og ligg litt vest for Gardsøy men grensar inntil. Øy på folkemun idag er den samme garden som Nerøy, slik eg kjenner til det.

Gardsøy/Øy Øvre har gardsnr 22, bnr 1. Haugøy har gardsnr 22, bnr 2 og Øy har gardsnr 21, bnr 1.

Eg har ikkje bygdaboka tilgjengeleg idag, men eg kan sjekke litt meire om dette i morgen om det er av interesse!

Kart Nord Gudbrandsdal

Her kan du finne gardane på det kommunale kartverket. Velg Vågå og søk med gards/bnr!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Slik eg tolkar gardsnamna i dagen kartverk er Gardsøy og Øverøy samme gard. Kalles bare Gardsøy på folkemunn idag. Haugøy kalles det samme idag og ligg litt vest for Gardsøy men grensar inntil. Øy på folkemun idag er den samme garden som Nerøy, slik eg kjenner til det.

Gardsøy/Øy Øvre har gardsnr 22, bnr 1. Haugøy har gardsnr 22, bnr 2 og Øy har gardsnr 21, bnr 1.

Eg har ikkje bygdaboka tilgjengeleg idag, men eg kan sjekke litt meire om dette i morgen om det er av interesse!

Kart Nord Gudbrandsdal

Her kan du finne gardane på det kommunale kartverket. Velg Vågå og søk med gards/bnr!

Takk for hjelpen!

Da har jeg de opplysningene jeg var ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et besvær der: Holungsøi. Det er ikke navnet iseg selv nå som er besvære med gårder, bruk og steder.

Jeg lurer på hva det var ca år 1800 ? Navnet er bl.a. brukt som tilhold til foreldre i en dåp i året 1790.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et besvær der: Holungsøi. Det er ikke navnet iseg selv nå som er besvære med gårder, bruk og steder.

Jeg lurer på hva det var ca år 1800 ? Navnet er bl.a. brukt som tilhold til foreldre i en dåp i året 1790.

Med Holungsøi i dag menes vel grenda Holungsøi som ligg ca 7 km øst for Vågåmo.

Garden Holungsøi Nordre er samme gard som Haugen så vidt eg veit. Holungsøi Nordre har gardsnr/bnr 16/1 og Haugen har 16/4. Det er iflg kommunale kart samme eigendom.

Denne eigendommen ligg i grense med ein skogteig som Øy/Nedre Øy har i denne grenda. Bekken som kjem ned frå Jettfjeller heiter Stor Holungen og er ein grensebekk mellom diverse eigendommar i grenda! Kanskje derfor namnet Holungsøi? Kanskje det finnest nokon som veit litt mere om dette på forumet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk Vidar. Aktuell person hadde tilhold som husmannsenke under Øvre Sandbu i 1801.

Datter i dåp; Holungsøien 1790. Flyttet ??

Finner hverken Nordre Holongsøien eller Øvre Sandbu idag

i Norske Gardsbruk. Gjesling-Sandbu har 16/2.

Med hilsen

Helge Hålåsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 8 måneder senere...

Hei alle sammen, er det noen som vet hvor prestegården/klokkergården i vågå lå ca. 1740?

Kanskje Ullinsvin, men det er sikkert Vågå-eksperter som har har bedre kunnskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prestegården i Vågå har alltid vært den samme, Ullinsvin! Det har sikkert vore fleire klokkargardar, kva for ein det var i 1740 veit eg ikkje!

Hei alle sammen, er det noen som vet hvor prestegården/klokkergården i vågå lå ca. 1740?

Ullinsvin ligg rett vest for kyrkja, litt opp for sentrum i Vågåmo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar Reidar og Vidar, da skal jeg se om jeg finner noe mer om nils klokker g.m. kari øvre øy under gårdsnavnet Ullinsvin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider