Gå til innhold
Arkivverket

Søker opprinnelse (aner) til en varmblodshest

Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Kanskje ikke vanlig i dette forum, men jeg prøver allikevel.

Et barnebarn fikk kjøpe en varmblodshest da "Kongsgården" skulle slutte med hester. Dette er en varmblodshest som har vært brukt som galopphest på Øvrevoll og Kongsgården fikk den da den ble skadet for en god del år siden. Der ble den og Kongsgården overtok eierskapet.

Det eneste de og vi vet er at hesten er 17 år gammel, dvs. født i 1994 og at tidligere eier het Roar. Hestens navn er også kjent, men det nevner jeg ikke her i første omgang.

Er det mulig å finne opprinnelsen (far og mor) ? Jeg antar at han (hesten) har deltatt i løp fra ca 1997 og noen år utover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig å finne opprinnelsen (far og mor) ? Jeg antar at han (hesten) har deltatt i løp fra ca 1997 og noen år utover.

Konkurransehester drives det målrettet avl på, så det eksisterer sikkert oversikter over hestens avstamning. Prøv hest.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Dette er en varmblodshest som har vært brukt som galopphest på Øvrevoll ...

Er det mulig å finne opprinnelsen (far og mor)? Jeg antar at han (hesten) har deltatt i løp fra ca 1997 og noen år utover.

Jeg tror du får lettere svar på Øvrevoll Galoppbane: http://www.ovrevoll.no/Kontakt-oss/

Der har de flere generasjoner bakover for alle hester som har deltatt i løp og/eller har vært i trening. Send en e-post til: hege.jenssen@rikstoto.no

I parentes vil jeg nevne at ordet 'varmblodshest' brukes om edle ridehester og travhester, i motsetning til 'kaldblodshest' som er travhester av norsk rase (lett dølehest).

Innenfor galoppsporten brukes ordet 'fullblodshest' (engelsk fullblodshest, arabisk fullblodshest).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, her fikk jeg mye hjelp. Tusen takk for alle svar.

Vi går straks igang med å følge opp forslagene og håper det fører til målet.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi finner ikke hesten på stamtavlelinkene (har søkt alle tenkelige varianter av navnet), og er usikker på om data fra ca 1997-1999 finnes der.

Vi setter vårt håp til epostlinken til Øvrevoll, men får ikke kontakt før etter ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider