Gå til innhold
Arkivverket

Døpte i Trefoldighets kirken i 1915

Glenn Hillstrand
 Del

Recommended Posts

Jeg har prøvd å finne dåpen til min Bestemor som ble Konfirmert i Trefoldighets kirken 11 Mai 1930

I kirkeboken står det at fødested (Sogn eller by...) er Trefoldighet.

Se løpenr 14, hvor hun er nevnt døpt 24/10

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=33578&idx_id=33578&uid=ny&idx_side=-111

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb10041002020112.jpg

Jeg finner det meste når det gjelder Trefoldighet dette året men ingen døpte.

Jeg hadde håpet å finne denne, slik at jeg kunne kanskje fått svar på hvilket år foreldrene var født.

Jeg sliter også litt med å tyde Morens navn, men har fått hjelp av en annen bruker som mener det kan være Jenny Kristine Branden

Dåp hadde forhåpentligvis fått dette bekreftet

Er denne boken tapt, eller ble de døpt ett annet sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne boken tapt, eller ble de døpt ett annet sted?

Allerede fra opprettelsen av Trefoldighet menighet i 1858 ble det ført separate ministerialbøker for hver enkelt handling (dåp, konfirmasjon, vielse osv.). Ministerialbøkene med døpte tilhører en serie med romertall I. I denne serien er de sju første ministerialbøkene, som dekker 1858-1914, avlevert (se også soknehistorikken). Med mindre Statsarkivet i Oslo har fått avlevert ministerialbok nr. I 8 ganske nylig, skal denne fremdeles ligge ute i forvaltningen.

Ministerialbok nr. I 7 dekker 1900-1914, altså 15 årganger. Det kan derfor tenkes at ministerialbok nr. I 8 ikke ble avsluttet før på 1930-tallet. I så fall er den ikke riktig moden for avlevering ennå (80 år etter siste innførsel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar.

Da er det bare å smøre seg med tålmodighet, for den bør ikke være langt unna.

Men litt merklig den regelen, når Konfirmerte 1915-1960 ligger ute (er ikke i den soknehistorikken listen) hvor altså siste innføring var 1960 (51 år siden)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men litt merklig den regelen, når Konfirmerte 1915-1960 ligger ute (er ikke i den soknehistorikken listen) hvor altså siste innføring var 1960 (51 år siden)

Regelverket åpner for at ministerialbøkene kan ligge ute i 80 år, men de kan avleveres før.

Soknehistorikken baserer seg på eldre mikrofilmregistre og oppdateres ikke med nye kirkebøker, jf. oversiktssida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker så mye for svar.

Er det mulig å henvende seg noen sted for å kunne få vite navnet på hennes mor og når foreldrene ble født pr epost?

Jeg bor i England så det er litt kronglete å ta turen innom fysisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.