Gå til innhold
Arkivverket

Utøya

Aase R Sæther - Gloppen
 Del

Recommended Posts

Eg har som alle andre følgt med i hendingane siste veka, og stiller meg som historieinteressert nokre spørsmål - uvesentlege i tragedien, men likevel, kanskje kan nokon med lokalkunnskap svare meg? Eg har prøvd å søkje på nettet, men får berre dagsaktuelle tilslag.

Eg går ut frå at dette er Utøya i 1900. Men kva er historien til staden - og når og korleis vart dette noko meir enn eit vanleg austlandsk småbruk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Staden er omtala i bind 5, ser eg.

Hm - får ikkje opna dokumentet, er det berre hos meg eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Martin Olsen Byerhaugen (bruk under gården By) f 1835 g med Maren Oline Jensdatter f 1832 i Norderhov. Datteren Anne er yngst av 5 barn. Familien bodde på gården Rudsødegården i 1885. I 1900 var Martin enkemann og bosatt som gårdsbestyrer i Utøystua på Utstranda med datteren Anne. Fotnote i bygdeboken: Martin Olsen Byeie fra Hole ble i 1857 utlagt som barnefar til Marte hansdatter Røsseng-eies datter Mathea døpt i Norderhov kirke. (hans eldste datter i ekteskapet ble født 1855, men Martin og Maren giftet seg ikke før i 1859)

Grete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Finansavisen idag, var det alt på 1600-tallet gårdstun på øya med stabbur og låve i tillegg til hovedhuset. Tidligere Høyre-statsminister, Jens Kristian Meinich Bratlie, eide og brukte eiendommen som feriested. I 1933 solgte han stedet til Oslo og Omegn Faglige Samorganisajon. Sistnevnte donerte den så til AUF i 1950. AUF slet med driften av eiendommen i 1960-årene og prøvde selge den, men betingelser i gavebrevet fra Samorg gjorde at de ikke uten videre kunne selge.

Første gang Utøya nevnes i norske aviser var i september 1945 da Norges Bryteforbund avholdt instruktør-kurs der (ifølge Aftenposten).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Finansavisen idag, var det alt på 1600-tallet gårdstun på øya med stabbur og låve i tillegg til hovedhuset.

I følge Hole Bygdebok (B.1.s.260-262) overtok Holger Arctander i 1779 etter sin stefar Jørgen Nachschow (Han var gift med hans mor Karen Sophie Sehested) Storøya med underliggende eiendommer Rytteraker, Ødelien og Utøya, samt Pjåkerud på Tyristrand med tilliggende sag i Skjærdalen.

I 1787 gjorde Jørgen Walter på sin kones og sin myndlings vegne, odelskrav på Storøya og det øvrige gods som Jørgen Nachschow hadde testamentert til Holger Arctander.

Denne saken gikk hele veien til Høyesterett, som 14. januar 1797 stadfestet de tidligere dommene.

Dermed ble det åstedssak hvor det står skrevet om Utøya, «hvorpaa der ikke findes Bygninger», takstert til en verdi av 300 riksdaler. Holger Arctander var ikke fornøyd med takseringen og etter en ny taksering ble Utøya taksert til 50 riksdaler

Så de bygningene fra 1600 tallet må ha blitt fjernet/blitt borte før denne tid hvis de eksisterte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lært et nytt ord som også må ses på som uvesentlig etter denne tragedien: Aiguillette, en flettet skuldersnor som var noe av uniforms-juggelet. Har jo sett disse snorene på gallauniformer osv, men har aldri visst hva betegnelsen har vært på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klaer ikke å la være ... og sender noen dikt, selv om jeg ser at det ikke var intensjonen bak dette temaet.

Ap-roser

Tenn et lys Våre tapre La oss gråte

Og la det skinne ”Håpets roser” Strekke hender

Brenne sakte Som brutalt Møte hat

Slukne hen Ble meiet ned Med kjærlighet

Nå vil mange La for alltid La oss minnes

Skjebneroser Deres skjebner Overkomme

Skape minner Minne oss Dette hatets

Bli igjen Om verdensfred Skjebnested

Marianne Solli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser omsider at dette er tre vers som må lesast i tredelte linjer ovanfrå og ned - då fekk eg med meg poenget! Som "tema-eigar" har eg ikkje problem med å la dette passere, men eg understrekar igjen at det var sjølve staden eg var ute etter opplysningar om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg ser omsider at dette er tre vers som må lesast i tredelte linjer ovanfrå og ned - då fekk eg med meg poenget! Som "tema-eigar" har eg ikkje problem med å la dette passere, men eg understrekar igjen at det var sjølve staden eg var ute etter opplysningar om.

Det var litt dumt, for nå gikk jeg inn og rettet opp alt dette, slik at versene ble under hverandre, men det kom ikke med. Sorry, for dette ser helt sprøtt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må nesten prøve igjen ... for tredje gang, men det blir nok trukket sammen igjen:

Ap-roser.

Tenn et lys og la det skinne

Brenne sakte ... slukne hen

Nå vil mange skjebneroser

Skape minner ... bli igjen

Våre tapre "håpets roser"

Som brutalt ble meiet ned

La for alltid deres skjebner

Minne oss om verdensfred

La oss gråte ... strekke hender

Møte hat med kjærlighet

La oss minnes ... overkomme

Dette hatets skjebnested

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er selve stedet emnestarteren spør om, synes jeg det er flott at Marianne har lagt inn dette diktet.

Der er jo umulig å utveksle synspunkter om Utøya akkurat nå, uten samtidig å reflektere noe omkring den tragedien som fant sted der for 12 dager siden.

Derfor: Takk for vakkert dikt til ettertanke, Marianne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang Utøya nevnes i tingboka for Ringerike er på tinget som var på Gomnes tingstue 27/7 1693.

Det ble da tinglyst Sr.Christen Christensens utstedte pantebrev til fogden Cort Koldvin i Gudbrandsdalen på

Kroksund med underliggende ødegård, skyldende 1 fjerding tunge, samt den plass Lien skyldende et skinn, item Utøya

2 skinn, alt med bygsel. Dat. Christiania den 2.februar 1685.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gang Utøya nevnes i tingboka for Ringerike er på tinget som var på Gomnes tingstue 27/7 1693.

Det ble da tinglyst Sr.Christen Christensens utstedte pantebrev til fogden Cort Koldvin i Gudbrandsdalen på

Kroksund med underliggende ødegård, skyldende 1 fjerding tunge, samt den plass Lien skyldende et skinn, item Utøya

2 skinn, alt med bygsel. Dat. Christiania den 2.februar 1685.

Hva betyr 1 fjerding tunge?

Et godt stykke fra Gudbrandsdalen til Tyrifjorden, hvorfor ble pantebrevet utstedt til fogden i Gudbrandsdalen?

Legger ved en lenke hvor Coldevin nevnes:

http://origo.no/-/explore/posts?q=stikkord%3A+%22Cort+Coldevin%22&sort=time

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hvor mye en fjerding tunge var, men jeg regner med at det er flere brukere her på forumet som kan gi en god forklaring,

Tingbok avskrift/transkr. for Ringerike sier ikke noe mere, men kanskje orginalen nr.34 forteller mere,

jeg regner med at den er skannet og lagt ut.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Aase. Jeg ber virkelig om unnskyldning hvis jeg kom inn med noe upassende her i ditt tema. Jeg kan derimot ikke skjønne hvordan et tema med denne overskriften kan unnlate å skape følelser på grunn av denne tragiske hendelsen, som fant sted 22. juli 2011. Jeg fikk nemlig så vonde vibrasjoner selv ved denne overskriften, og hadde faktisk ventet at en eller annen ville ha kommet med et aldri så bittelite ord eller setning som tilkjennegav empati i forbindelse med denne vonde (også historiske) tragedien, så jeg lot mine vonde følelser komme til uttrykk på den måten ... kanskje upassende, men slik er jeg.

Nå leser jeg jo at du "lar det passere" og takk for det ... :) Ellers fikk du jo nøkterne opplysninger også i sakens anledning, og det er jo fint.

Selv om det er selve stedet emnestarteren spør om, synes jeg det er flott at Marianne har lagt inn dette diktet.

Der er jo umulig å utveksle synspunkter om Utøya akkurat nå, uten samtidig å reflektere noe omkring den tragedien som fant sted der for 12 dager siden.

Derfor: Takk for vakkert dikt til ettertanke, Marianne.

Tusen takk, Dag Aage, for disse ordene! De varmet ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta det heilt med ro Marianne, du har ikkje vore upassande. Det var konkrete opplysningar om sjølve staden eg var ute etter, rett og slett fordi eg ikkje fann noko sjølv, og det har eg fått - takk til alle som har bidrege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oss innpå her (tror jeg) har selvfølgelig sympati og medfølelse for alle som måtte forlate livet i altfor ung alder, men er så mye om dette tema utenfor forumet (på nettet, i aviser og tv osv.), at dette forum kan få være en friplass. Men diktet er bra og kan selvfølgelig være ett bra minne.

V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle oss innpå her (tror jeg) har selvfølgelig sympati og medfølelse for alle som måtte forlate livet i altfor ung alder, men er så mye om dette tema utenfor forumet (på nettet, i aviser og tv osv.), at dette forum kan få være en friplass. Men diktet er bra og kan selvfølgelig være ett bra minne.

V.h. Svein

Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... at dette forum kan få være en friplass.

Jeg har full forståelse for at dette forum skal kunne være en "friplass" fra mange andre ting. Men emnet "Utøya" (som ble startet 30. juli) kan ikke være en "friplass" fra det som skjedde på Utøya 22. juli. For mange av oss vil dette være en umulighet. Derfor stor takk til Marianne for hennes dikt!

Jeg håper at de gode verdier som vi nå ha sett i samfunnet vårt, både i folket og hos våre ledere, vil bli utviklet videre: Mer inkluderende fellesskap, mer raushet, mer demokrati, mer kjærlighet ... Jeg håper inderlig at vi aldri vil slutte å engasjere oss. Både i dette forum - og utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider