Gå til innhold
Arkivverket

Forskjell på innhold mellom Registreringsentralen og Digitalarkivet

Tore G
 Del

Recommended Posts

Hvis man i Registreringsentral for historisk data benytter følgende data: Johan Rustad født: 1822 Sted: Vestby og søker i 1865 får man opp en rekke personer. Hvis man på samme måte søker i Digitalarkivet så får man til svar at man ikke finner noen!! kan det skyldes at alle personene som kommer fram i RHD er uten navn bosted?

ToreG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man i Registreringsentral for historisk data benytter følgende data: Johan Rustad født: 1822 Sted: Vestby og søker i 1865 får man opp en rekke personer.

Skjønner ikke helt hvordan du har søkt her - det kommer da ikke opp "en rekke personer" med det navnet, fødselsåret og fødestedet??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg har skrevet litt feil. Ved søk i RHD så søkte jeg ikke på noe bestemt sted, kun navn og fødselsår. Men resultatet henviser til Vestby. Det er ingenting her som tyder på at Son er dette rette stedet å benytte ved søk i Digitalarkivet. (Så da er det kanskje feil i RHH)?

Tore G

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at jeg har skrevet litt feil. Ved søk i RHD så søkte jeg ikke på noe bestemt sted, kun navn og fødselsår. Men resultatet henviser til Vestby. Det er ingenting her som tyder på at Son er dette rette stedet å benytte ved søk i Digitalarkivet. (Så da er det kanskje feil i RHH)?

Det materialet som hos RHD er samlet i FT1865 for Vestby, finnes i Digitalarkivet i FT1865 for henholdsvis Son, Hvitstein, Hølen og Vestby. Jeg tror det er Digitalarkivets framstilling som er i overensstemmelse med det faktiske kildematerialet.

For øvrig får jeg ved søk på Johan (fornavn), Rustad (etternavn) og 1822 (fødselsår) kun ett treff både hos RHD og i Digitalarkivet (søk i hele landet), og det er din mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.