Gå til innhold
Arkivverket

Presten Peter Andreas Berg (1803-1864)

Johan I. Borgos
 Del

Recommended Posts

Har du funnet dødsfallet i kirkebøkene?

Grethe

Her fant jeg dødsfallet!

Nord-Trøndelag fylke, Egge i Steinkjer, Klokkerbok nr. 740C01 (1868-1902), Døde og begravede 1868-1869, side 200.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5347&idx_id=5347&uid=ny&idx_side=-154

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060823080046.jpg

post-541-0-06069300-1312828034_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klokkerboka, sjølsagt! Jeg strevde med ministerialboka. Hun døde altså av svangerskapskomplikasjoner. Stakkar, hun gifta seg i Trondheim den 6. november, så måtte hun reise høygravid nordover til Egge, 120 km unna. Det kan ha blitt for mye for henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig at P.A. Berg fikk et annet kall etter at han forlot Gildeskål i 1855. I kallsboka for Øksnes sokn finnes et series pastorum, og der står det at han "skal senere ha blitt prest i Åfjord i Trøndelag. Opplysninga er "avskrevet Beiarn sognekalls historie", og ser ut til å være innført av Karl Vilhelm Piene, som var prest i Øksnes fra 1938 til 1953. Trolig var det også han som førte inn at P.A. Berg døde i 1864, kanskje fra samme kilde.

Jeg har vært i kontakt med Åfjord, men Berg har ikke vært prest der. Kjenner noen en "prestedatabase" som kan fortelle hvor han tjente etter Gildeskål?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peter Andreas Berg døde hos sønnen Christian Fredrik Berg på Sørkråkøya i Roan 22.06.1864. Det ser ikke ut til at han hadde vært prest i soknet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...

Bygdabok for Bjørnør "Bjørnørfolket" er digitalisert. Se link på side 354 under. Bla også i den digitale utgaven s. 354, 439, 445 og 446.

Peter Berg ble begravet på Roan kirkegård. Husker gravstøtten, men fant den ikke sist jeg var der. Muligens slettet.

http://www.nb.no/utlevering/contentview.jsf?&urn=URN:NBN:no-nb_digibok_2008081504073#&struct=DIV356

Hilsen Eivind Bremnes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje i periferien av temaet, men i Soge og Segn, Folkeminne frå Salten (Ragnvald Mo 1952) heter det at ”Peter Andreas Berg var så overhendig kjær etter det sterke. Han drakk seg no sluttpå frå kape og krage, den karen.” Det gjengis i boka et par historier fra Gildeskål om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Peter Andreas Berg blei født i Ytterøy/NT 31.12.1803. Han var først gift med Susanne Iveranne Iversen (1807-1845), og deretter med hennes søster Marie Iversen. Susanne og Marie var søstre av Andreas Erlandsen, og i hans "Biografiske Efterretninger om Geistligheden i Tromsø Stift" (1857) står P.A. Berg omtalt som prest nr. 12 under Gildeskål.

Berg hadde stillinga som prest i Øksnes fra 1837 til 1847, og han var den første ordføreren i kommunen. Ordførergalleriet mangler bilde av han, og det er hovedærendet mitt: Veit noen om et slikt finnes? Berg døde visstnok i 1864, ni år etter at han slutta som prest i Gildeskål, men jeg veit ikke sikkert hvor han levde sine siste år.

P.A. Berg hadde seks barn i første ekteskapet (visstnok ingen i det andre), og Erlandsen regner opp alle uten å si at noen av dem var døde. Opplysninger om etterslekt er derfor interessante i arbeidet med å finne eventuelle bilder av presten. Barna var: Ole Iversen Berg (f. 1834), Peter B. (f. 1836), Christian Fredrik (f. 1838), Carl B. (f. 1840), Anna Susanne (f. 1842) og Gunda (f. 1844). De to første blei født i Hamarøy, resten i Øksnes.

Her mangler du flere barn. En datter, Anna Kristine. Hun ble født 15. april 1830 og giftet seg med Isak Frimann Nergaard 28. juli 1857. De er mine tippoldeforeldre. Isak's bror, Kristian Fredrik giftet seg med Anna's søster Ellen Marie født i 1836. Kristian Fredrik døde allerede i 1858 og Ellen Marie giftet seg derfor igjen i 1863 med Einar Richter, bror til statsminister Ole Richter.

mvh

TB

Lenke til kommentar
Del på andre sider