Gå til innhold
Arkivverket

Tippoldermor Marie Johannesen født ca 1840

Petter Rimtun
 Del

Recommended Posts

Hei!

Prøver for siste gang å få råd og tips om hvordan finne tippoldemor Marie Johannesen.

Det er ikke så mye jeg vet om henne utenom de få kildene som finnes, men de er desverre få.

Mange av kildene ble borte i diverse branner ved Frogn Kirke.

Første gang jeg får kjennskap til henne er ved oldefars dåp her: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060911010275.jpg

Carl Martinius blir født 5.5.1874. Dette er bare avskrifter av sedler fra statistisk sentralbyrå. Det er avskrifter av avskrifter av kirkeboken kan man si, og da oppstår lett feil. Noe av ministerialboken er her altså rekonstruert.

Faren Frithjof blir oppgitt til å være født 1835. Han ble født i 1854. Dette er sikkert fra andre kilder.

Marie oppgis født i 1847, men dette tror jeg er feil.

Marie og Frithjof får nok et uekte barn i 1878. Emilie Josephine her http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060911010380.jpg

Dette er originale bøker og her er Frithjofs fødselsår korrekt 1854. Maries er korrigert til 1841.

Karl Martinius konfimeres i Nordby i 1889 her. Nr 9 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060912060044.jpg

Det jeg synes er pussig med denne oppføringen er at oldefar er den eneste som ikke har en oppgitt dato når det gjelder vaksinasjon.

Emilie Josephines konfirmasjon ble borte i brannen.

I FT 1875 finner jeg Marie Johannessen og Oldefar Karl Frithjofsen også i Frogn her http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f70215&gardpostnr=253&personpostnr=1578&merk=1578#ovre

Dette er det eneste hintet jeg har om hvor hun var fra. Nemmelig Mo sokn i Sverige. Og med FT og Emilie Josephines dåp, så tror jeg hun er født ca 1840-41.

Dette er de kildene jeg har.

Oldefar ble en gammel mann og døde i 1967. Det eneste vi i familien vet er at han hadde en tøff barndom, og antageligvis ikke vokste opp med mor Marie.

Søsteren hans Emilie flytter til Enebakk og dør mot slutten av 1960-tallet hun også.

Jeg kan uten å blunke si at jeg nok har brukt over 100 timer på å finne tippoldemor. Uten hell.

Har søkt i det som er av inn og utflyttinger, navn som er lik eller nær hennes. Både i norske og svenske kirkebøker. Også folketellinger i Sverige.

Tror jeg har gått igjennom det som er av kilder utenom dødeboken i Sverige.

Er det noen "proffer" der ute som har noen tips og råd om alternative kilder og muligheter før jeg bare må gi henne opp?

Tar imot alle innspill med et stort takk!

Mvh

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke "proff" i denne saken, men hekta meg opp i fadder Peter Johannesen ved dåpen i 1878.

Kan han tilfeldigvis være en bror??? Finner hverken han eller oppgitt bosted i 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Peter Johannessen har jeg også sjekket opp mot div Marie Johannessen i flere distrikter i svenske kilder. Desverre uten hell.

Står mer eller mindre helt fast her. Men hun finnes jo et eller annet sted.

Takk for innspill:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja dette har jeg sjekket og sjekket igjen. Men det er egentlig ingen som passer med tippoldemor.

Tror jeg har gått gjennom de fleste kildene som er å finne.

Noen som har en teori om hvorfor oldefar er den eneste uten attest for vaksinering?

Min egen tanke er at dette har noe med en vanskelig oppvekst å gjøre. Men det kan jo selvfølgelig ha helt andre forklaringer også.

Takk for innspill:)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter - I Mo Bohuslän finner jeg to kandidater,til din Marie/Maria.Begge født i 1840,fant ingen i 1841.

Maria født 11 01 1840 Ulseröd Mo.Foreldre: Johan Nilsson og Brita Andersdaotter.Den andre er Maria Katharina født

31 01 1840.Foreldre:Soldat Johannes Spets og Sara Olsdatter.Mulig du her kan fri til de i forumet som har adgang til

husforhør i Mo, for om mulig finne eventuell utflytting til Norge.Mvh Karl Johnny Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor bodde Marie - og når døde hun? Har du sjekka folketellinga 1891 (bare i original på RA/SA). Noen ganger er den svært spesifikk på fødested utenfor Norge- andre ganger helt håpløs. Hvorfor finner jeg ikke "Brænderigsmyren" i folketellingene? Var Karl Martinius i tjeneste på Faale plass i Ås i 1889, eller bodde han sammen med noen av foreldrene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter - Gikk inn på Pilot "Family Search"Der er Maria Kathrines foreldre nevnt som:

Johannes Ifwarsson og Laurine ? Mvh K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for alle tilbakemeldinger.

Disse du nevner Karl Johnny har jeg sjekket ut av min slekt. Har full tilgang til svenske kilder, foruten dødeboken. Jeg mistenker at hun kanskje dro tilbake til Sverige. Det er ihvertfall en mulighet for det.

Jeg vet også det meste om hvor de bodde. Var plasser under Garder og Glenne. Et veldig lite geografisk område.

Når det gjelder 1891-tellingen har jeg ikke lett i denne enda. Er det ikke snakk om at denne tellingen skal legges ut her i løpet av året? Mener å huske at det ble sagt så.

Er det noen alternative kilder jeg kan lete i?

Jeg tenker da på at oldefar ikke vokste opp med sine foreldre og/eller "ble satt bort" som jeg har hørt løse rykter om. Dettte ble vel kanskje skrevet om i noen offisielle kilder? Vi snakker jo her om 1880-tallet.

Mvh

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Du sier at han var "satt bort" i såfall bør det kanskje finnes noe i fattigvesenets arkiver, Hjemstavnsforhør, etc.

hvis det er bevart, muligens i kommunearkiv.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom

Hvor finnes fattigvesenets arkiver? Dette var med stor sannsynlighet i Frogn. Mulig de ikke hadde eget fattigvesen. Da tenker jeg evnt Drøbak eller Follo.

Hjemstavnsforhør har jeg aldri hørt om. Hva er dette?

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Giftet marie og frithjof seg ? Er vielsen i såfall funnet ?

Mo forsamling i Bohuslän - der er vel mye materiale gått tapt i brann, om jeg ikke husker feil. Det finnes 5 Mo forsamlinger i Sverige i hvert sitt län. Har du noe formening om hvem Mo hun kan være fra ?

Jeg har søkt på Emibas, og finner ingen der som peker seg ut som noe aktuell kandidat.

Hvor har du abb på svenske kirkebøker ? På ad-online finner du for Mo i Bohuslän, bilag til flyttningslengderne. Dvs det er flytteattestene. Kan sjekke det om ikke det er ad-online du har.

Hilsen Anne Lene Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Hjemstavnsforhør er protokoller hvor de som trengte hjelp måtte fortelle/ble forhørt om sin situasjon til fattigvesenet.

kan være snakk om økonomisk hjelp, utplassering av barn, osv.

Det ligger noe her på digitalarkivet fra Bergen som kan gi deg en pekepin på hva slags info du kan finne.

Hvis protokollene for Frogn er bevart vil jeg tro at de ligger i kommunearkivet der.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anne Lene

Ad-online har jeg, men jeg visste ikke at noe har gått tapt i Bohuslen. Som jeg har lest kildene så har jeg ikke savnet noen år ihvertfall.

Har gått gjennom alle Mo sokn utenom de som ligger geografisk veldig langt unna, da det ikke var noen utvandring til Norge derfra av betydning.

Alt fra utflyttingslister, dåp, og det jeg har funnet konfirmasjoner.

Marie og Frithjof gifter seg aldri. De får oldefar i 1874 og hans søster i 1878. Begge uekte. De bor nære hverandre men ikke på samme sted.

Men Frithjof gifter seg med en annen kvinne i 1885. Nr 4 her http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20060306030195.jpg

Min teori var en stund at Marie døde mellom 1878 og 1885 siden Frithjof gifter seg med en ny kvinne. Men det er absolutt intet hold for dette.

Har som sagt gått gjennom alt som er av dødsmeldinger.

Tom

Disse kildene du nevner vil være av stor interesse for meg. Også for Frithjof som var lægdslem da hans far satt på botsfengslet.

Er kildene åpne for allmenheten ved lokalarkivene?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis protokollene er bevart bør det være mulig, det er jo over 100 år.

Hvis Frithjof's far var på Botsfengslet er det muligens fotografi av han (hvilket år satt han inne)

også fangeprotokollen kan gi nye info, hvis du ikke har sjekket det ennå.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg ta kontakt med arkivene og forhøre meg.

Jens Olsen som er min tipptippoldefar satt på Botsen ihvertfall i 1865. Da finnes han som innsatt der i FT 1865.

Og jeg vet at fra 1866 ble det tatt bilder av samtlige innsatte.

Familien bodde på Rodeløkka da han ble straffet. Resten av familien ble splittet og dro tilbake til Frogn.

De er igjen gjenforent i Frogn i FT 1875. Jens fikk en husmannskontrakt. Det står også en liten historie om ham i Nesodden bygdebok.

Jeg vet endel om ham. Han er født på øvre romerike i 1818, og er angitt i fantefortellingene, men jeg vil jo gjerne vite mer.

Men hovedmålet er tippoldemor Marie. Oldefar døde så sent som i 1967, men allikevel finner jeg knapt noe om hans mor. Og det er vel ganske uvanlig.

Fangeprotokollene finnes fortsatt på Botsen kanskje?

Jeg har bare hørt løse rykter om at fangebildene er sendt til museum i Trondheim.

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter

Fangeprotokollene ligger på Riksarkivet/Statsarkivet i Oslo.

Der ligger også fotoalbumene fra BF, register til disse (1857-1913) har jeg lagt ut på digitalarkivet.

Rettshistorisk museum i Trondhjem har bilder fra Chr.Politikammer.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant desverre ikke min Jens Olsen i registeret :(

Legger merke til at de er veldig få bilder fra personer før 1866. Betyr det da at disse er tapt?

Jeg er ganske sikker på at jeg har lest et sted at det ble tatt bilde av alle fanger på botsen fra og med 1866

Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en Jens Olsen Bjerke i album 1 (1857-74) med fangenr.33e, om det er en annen det vil fangeprotokollen fortelle.

Registeret mitt er basert på de foto-albumene som er bevart på arkivet, hva som er tapt er ikke godt å si.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips. Er du heldig finnes det bidrags-sak på faren. Har selv nøstet opp slekt den veien,min fant jeg på statsarkivet i Kongsberg.

Mvh.Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan din tippoldemor ha giftet seg med en annen,hun også ? Har du sjekket ut denne http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f00214&gardpostnr=281&personpostnr=1995&merk=1995#ovre

Vielsen 30 desember 1887 i Hobøl http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4900&idx_id=4900&uid=ny&idx_side=-123

Ser at hun er oppgitt i andre kilder (dåp) å være født i 1847,så man kan vel ikke se helt bort fra at det er riktig fødselsår ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Petter - Fant dette under folketellingen 1865 Nøtterø/Tjøme gård (Kjære øvre).Karl Petersen

logerende matros 30 år født i Sverige og hans forlovede Marie Johannesdatter 26 år født i Sverige.

Mulig dette er et sidesprang,men man vet aldri hvor haren hopper.Det er ikke langt fra Tjøme til Frogn.

Hilsen K J Sommer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tom

Jeg ser også Jens Olsen Bjerke, men har vondt for å tro det er han, fordi Bjerke er ikke et navn/sted som dukker opp andre steder i kildene om ham. Men jeg skal følge det opp. Så da skal jeg ta meg en tur på arkivet.

Det er vel kanskje arkiver om fanger som det ikke er bilder på også. Men skulle veldig veldig gjerne sett bildet av ham :)

Anne J.

Denne Marie har jeg også sjekket opp i sømmene. Har ikke notatene mine tilgjengelig nå, men tror jeg kom fram til at dette ikke er tippoldemor.

Jeg er relativt sikker på at hun ikke er født i 1847. 1847 er et år som er dukket opp fra en kopi av en kopi. De 2 kildene som er originaler, har hun vel selv oppgitt en alder som tilsier fødsel ca 1840-41.

Men jeg skal sjekke opp i notatene mine.

Mette

Bidragssaker er jo interessant. Hvor finner man dette for årene 1870-1890?

Vil tro det het noe annet den gangen?

Karl Johnny

Disse må jeg innrømme at jeg ikke har sett før.

Frithjof som Marie fikk 2 barn med var jo også oppgitt som matros tidlig i livet. (Både han og faren Jens var feiere)

Skal se nærmere på disse personene.

Petter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petter.

Det er en mulighet til som du kan sjekke, du kan ha flaks.

Norsk Rettsmuseum i Trondhjem har 13 fotoalbum som har tilhørt Kristiania Politikammer,

tidsrom 1860-1910, disse inneholder over 9000 fangeportretter.

Kilde: VG 9/7-2011, side 54-55.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider