Gå til innhold
Arkivverket

Klinge. Slekts- eller gårdsnavn?

Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Da Isak Olai Johansen giftet seg med pige Maren Marie Nielsdatter i Trondenes stod faren oppgitt som "Johan Olsen Klinge". Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9980&idx_id=9980&uid=ny&idx_side=-167

Johan ble født 20. juli 1807 i Trondenes. Han var sønn av Ole Jonsen og Marit Arentsdatter. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9642&idx_id=9642&uid=ny&idx_side=-24

Ole Johnsen (da på Søevig) og Marit Arentsdatter giftet seg 29.9.1797 i Trondenes. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9641&idx_id=9641&uid=ny&idx_side=-154 En av forloverne var Mathias Johnsen Søevig, antakelig Oles bror.

Familien skal være nevnt under Søevig og Kanebog i bygdebøkene for Trondenes.

Ved googling på Klinge og Trondenes ser det ut til at slekta Klinge kan komme fra Trøndelagsområdet. Klingen i Orkdal eller Overhalla nevnes. Foreldrene til Ole Johnsen hevdes å være John og Dorthe Nielsdatter.

Er det noen som kjenner til disse Klinge-folkenes opphav? Takknemlig for alle ledetråder!

mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien er ikke nevnt på Klingen gården i Orkdal bygdebok. Ellers husker jeg fra ca 1960 en ung Trondheimsfamilie med etternavnet Klinge som bodde i Stavanger.

Overalla bygdebok har ingen gårder med navnet Klinge(n)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for at du sjekket bygdeboka, Grete! Jeg har en følelse av at Klinge i dette tilfellet er et slektsnavn og at det er knyttet til selve Trondheim by. Men blir å lete etter nåla da, antar jeg. Kanskje noen har Trondheim bys historie - og kan se i registeret om navnet kan være nevnt der?

mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under og etter krigen var det et anerkjent manufakturfirma i Trondheim med navn Nicolai Klinge. Tror det var en ugift datter med navn Andrea.

mvh Trond

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Klingen kan vel også komme fra Klinga like sør for Namsos. Jakob Kling, som var lærer i Øksnes og Sortland først på 1800-tallet, var visstnok født der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for innspill, Johan, Trond og Grete! Jeg har notert meg dette. Skal undersøke om Klinga-gården ved Namsos kan være den rette! :)

mvh Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 9 år senere...

Iflg Rygh er det Klingen gårder her. Den flrste er muligens i Klinga utenfor Namsos

5 Klingen Klingen Klingen Nordre Trondhjems amt
92 Klingen For Stod Nordre Trondhjems amt
86 Klingen Orkedalen Orkedalen Søndre Trondhjems amt
Lenke til kommentar
Del på andre sider