Gå til innhold
Arkivverket

mathea hansdatter født i gausdal

mary-ann ressem
 Del

Recommended Posts

Mathea Hansdatter født 7 4 1838 Kalstad , Gausdal

Foreldre: Marie og Hans Nilsen.

Marie og Hans flyttet til Leka via Gravik 1844. Marie døde på Leka 1865 og Hans 1861.

Mathea har jeg registret som konfirmant på Leka 15 7 1855.

FT 1865 er hun registret på Leka:budeie på Husby gård, ugift.

Så stopper alle spor. Reiste fra Leka?? Noen som har noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mathea Hansdatter født 7 4 1838 Kalstad , Gausdal

Foreldre: Marie og Hans Nilsen.

Marie og Hans flyttet til Leka via Gravik 1844. Marie døde på Leka 1865 og Hans 1861.

Mathea har jeg registret som konfirmant på Leka 15 7 1855.

FT 1865 er hun registret på Leka:budeie på Husby gård, ugift.

Så stopper alle spor. Reiste fra Leka?? Noen som har noe her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Nilsen Kalstad med far Nils Simensen fra Avlund. Barn Hans hadde barn i flere forhold. Mari Nilsdatter hadde noe med Forset å gjøre. Hans døde vel 09021870? Om Mari har jeg ingen data. Hans og Mari fikk vel slnnen Ole Hansen i 1816? Det er kun Ole jeg har registrert, men det var da altså flere barn.

Dersom Hans er død i 1861, så har jeg gjort en feil?

Jeg har forøvrig flere ulogiske registreringer på Hans, så det jeg sier her, bør gås etter med sterk kritisk holdning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen til Hans Nielsen og Mari Hovde i Tretten kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=189&uid=66029&js=j

Avskrift av kirkebok nr. 4 Øyer og Tretten 1824-1841 side 236

68 5/1.

Enkem. Hans Nielsen f.sted. Kaldstad i Gusdal, oph.sted Toppen, 33 aar, og Pige Mari Larsdatter Hovde, 28 aar. Forl. Anders Hansen Blihovde og Engebret Larssen Hovde. Till. 29/19., 5/11., 12/11. Forl af Brudg. Begge havt de nat. Kopper. Sorensk.att. af 19/12.1826 for at registrering er afholdt.

Jeg har ikke opplysninger om hvem Hans Nielsen var gift med tidligere, ei heller om han hadde noen barn. Men jeg har registrert at hans foreldre er Niels Simensen (Kalstad) født ca. 1745 og Elie Olsdatter født ca. 1754. Gift ca. 1774.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Nilsen Kalstad med far Nils Simensen fra Avlund. Barn Hans hadde barn i flere forhold. Mari Nilsdatter hadde noe med Forset å gjøre. Hans døde vel 09021870? Om Mari har jeg ingen data. Hans og Mari fikk vel slnnen Ole Hansen i 1816? Det er kun Ole jeg har registrert, men det var da altså flere barn.

Dersom Hans er død i 1861, så har jeg gjort en feil?

Jeg har forøvrig flere ulogiske registreringer på Hans, så det jeg sier her, bør gås etter med sterk kritisk holdning

Jeg har ingen sønn Ole registrert.. Men Hans hadde en bror som het Ole født 1745..

Hans sine foreldre har jeg som Niels Simensen f. 1745 Kalstad og Elie Olsdatter f. 1754

Hans er død 15 1 1861 på Leka. ( Leka i Kolvereid mb 788a02 side 89).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vielsen til Hans Nielsen og Mari Hovde i Tretten kirke http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=189&uid=66029&js=j

Avskrift av kirkebok nr. 4 Øyer og Tretten 1824-1841 side 236

68 5/1.

Enkem. Hans Nielsen f.sted. Kaldstad i Gusdal, oph.sted Toppen, 33 aar, og Pige Mari Larsdatter Hovde, 28 aar. Forl. Anders Hansen Blihovde og Engebret Larssen Hovde. Till. 29/19., 5/11., 12/11. Forl af Brudg. Begge havt de nat. Kopper. Sorensk.att. af 19/12.1826 for at registrering er afholdt.

Jeg har ikke opplysninger om hvem Hans Nielsen var gift med tidligere, ei heller om han hadde noen barn. Men jeg har registrert at hans foreldre er Niels Simensen (Kalstad) født ca. 1745 og Elie Olsdatter født ca. 1754. Gift ca. 1774.

Får lete videre etter Karen og Mathea.. Kan hende Karen ble igjen sørpå.. Hun var jo 14 år i 1844 da de er registrert flyttet til Fjølvika i Gravik. Mathea var bare 6...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne opp igjen selv om jeg ikke har noe særlig å tilføye. Jeg har noen av kirkebøkene for Gausdal som er utgitt i bokform. Disse er søkbare, men jeg har sålangt ikke funnet noen informasjon om Karen eller Matea. Vurderer å sende saken over til noen kjenninger av meg i Gausdal.

Jeg regner med at du har oversikt over etterkommerene til broren Lars og søsteren Gunhild. Hva med barna til Hans Nielsen Toppen i hans første ekteskap ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne opp igjen selv om jeg ikke har noe særlig å tilføye. Jeg har noen av kirkebøkene for Gausdal som er utgitt i bokform. Disse er søkbare, men jeg har sålangt ikke funnet noen informasjon om Karen eller Matea. Vurderer å sende saken over til noen kjenninger av meg i Gausdal.

Jeg regner med at du har oversikt over etterkommerene til broren Lars og søsteren Gunhild. Hva med barna til Hans Nielsen Toppen i hans første ekteskap ?

Lars og Gunhild har jeg etterkommerne etter. Men jeg har ikke noe om Hans Nielsen sitt første ekteskap og evnt. barn.

Det finnes kansje noen bygdebøker? Dette har jeg ikke undersøkt.

Er takknemlig for all hjelp.

Her er KAREN SIN FØDT OG DÅP:

Tittel: Kirkebok Gausdal i Gausdal oppland fylke

Bok/side: 274-275

Kommentar: kirkebok nr 1, fødte og døpte 1830

Periode: fra 1817 til 1848

HER ER MATEA SIN FØDT OG DÅP

Tittel: Kirkebok Gausdal, oppland fylke

Bok/side: 103

Kommentar: Oppland fylke, ministerialbok nr 6, fødte og døpte 1838

Periode: fra 1830 til 1839

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg på Hans sitt første ekteskap. Ønsker kommentarer hvis noe er feil.

1. Gunhild Hansdatter, f. ca. 1790, d. 14 jun 1826 i Toppen, Gausdal, gravlagt 2 jul 1826 i Gausdal kirke.

Hun giftet seg med Hans Nielsen Kalstadeie, gift 5 jan 1818 i Gausdal kirke, f. 21 apr 1793 i Kalstadeie, Vestre Gausdal (sønn av Niels Iversen Brudal og Anne Hansdatter), d. 15 jan 1861 i Botnet, Leka. Han var enkemand da han giftet seg med Marie i 1827 Forlovere: Anders Hansen Blihovde og Engebret Larsen Hovde.

Barn: i. Henrich Hansen Borrgard, f. 10 nov 1816 i Borrgaard, Gausdal, konfirmert 3 jun 1832 i Gausdal kirke.

ii. Ane Hansdatter Brudalsvaarseteren, f. 18 okt 1819 i Brudalsvaarseteren, Gausdal, konfirmert 24 mar 1835 i Gausdal kirke.

iii. Niels Hansen Toppen, f. 27 sep 1823 i Toppen under Lunde, Follebu, konfirmert 20 mai 1838 i Gausdal kirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mor til Hans: jeg har Elie Olsdatter f. 1754 og far Niels Simensen født 1745, kalstad, Gusdal.

FT 1801 Gard/hus: Kalstad,sokn/prestegjeld: Gusdal, Niels: huusbonde og gårdbruker. Begge sitt første ekteskap. Barn:Simen (26 år og ugift), Ole (20 år), Anne (17 år), Peder (13 år) Hans (8 år) og Christense (5 år). På gården bor også tjenerne: Ingeri Nielsdatter (19 år), Elie Iversdatter (20 år), Anne Pedersdatter (27 år) og Hans Iversen (17 år). Elie sin foreldre er føderaadsfolk på gården; Ole amundsen(79 år) og Anne Erichsdatter(67 år), begges 1. ekteskap. Ole og Annes datterdatter Anne Svendsdatter (17år)ugift, bor også der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar en kikk på dette så tror jeg at dette ikke er den som dro nordover.

http://www.kmikkelsen.net/tng/getperson.php?personID=I1709&tree=tre1

Det er ikke dermed sagt at dette er faciten, men jeg tok iallefall en ny kikk på om det var noen annen kandidat.

Kanskje det er noen flere som vil bli med på å ta en kikk på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Hvis du tar en kikk på dette så tror jeg at dette ikke er den som dro nordover.

http://www.kmikkelsen.net/tng/getperson.php?personID=I1709&tree=tre1

Det er ikke dermed sagt at dette er faciten, men jeg tok iallefall en ny kikk på om det var noen annen kandidat.

Kanskje det er noen flere som vil bli med på å ta en kikk på dette ?

Hm..

Ser her at det må være flere med samme navn ja. Jeg skal sjekke med min kilde om hvor hans opplysninger er ifra.

Min tippoldefar skal være fra Østre Gausdal, Toppen. Toppen er vist en husmannsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider