Gå til innhold
Arkivverket

Gravminner fra Tana, Finnmark


Ken V. Nordberg
 Del

Recommended Posts

Denne sommeren under mitt Norgesbesøk tok jeg bilder av gravminner fra blant andre to forfalne kirkegårder i Tana i Finnmark fylke. Begge er svært forfalne og mange gravsteder er nå bare tufter uten gravsten. De to kirkegårdene det er snakk om er Langnes (ca 90 gravsteder + mange umarkerte tufter) og en kirkegård like under Skibstoppen (før man kommer til Kaldbakknes). Hva denne kirkegården opprinnelig het vet jeg ikke (kanskje noen her vet?). Her er det bare 3 merkede gravsteder, resten er tufter uten merking. Jeg har selv mye familie i området og det er derfor jeg tok bildene; men jeg sender gjerne bilder til andre om det er ønskelig. Jeg legger ved navnelister nedenfor. Jeg har ikke selv snakket med kirkevergen i Tana, men andre genealogiske interesserte jeg kjenner har snakket med vedkommende. Det ble da informert om at det ikke foreligger noen offisiell liste over gravsteder på disse to stedene.

 

Om noen imidlertid har en mer utfyllende liste som omhandler disse to kirkegårdene enn den listen jeg har nedenfor, så mottar jeg med stor takk (listen for Langnes inneholder bare navnene fra gravene; men hvis det er interesse for denne listen så kan jeg kompilere en ny liste med resten av informasjonen - evnt. sende bilder av de gravene det er interesse for).

 

Langnes:

Kjøpmann Gustav Myreng

Olaf S. Nordgaard

Lærer Johan Eriksen Sæffa

Jonas Simonson

Laura Øwre

Signe Berglioth Øwre

Marie Amalie Øwre

Lille-Jack Matzow

Margit Astrup

Christian Garmann Astrup

Haakon Einar Rødli

Kristine Nilsen

Erling Kolbjørn Rødli

Harald Rødli Hansen

Aagot Astrup

Signe Rødli

Marie Rødli

John Martin Rødli

E(rling?) Nilsen

Kristine Johane Flage

Abraham Helander Seida

Kristine Holthe

Leiv Vaardal

Ingebrigt Oiaas(?),

Henriette Elisabeth Olsen

Ragnhild Katrine Larsdatter Bonakas

Ole Pedersen Myreng

Brita f. Astrøm

Nils Pedersen Myreng

Ingine Pauline Myreng Nordgaard f. Johansen

Louise Kristine Bertheussen

Johan Kristian Mostrøm Bertheussen

Lille Oscar Ihlen Flokkmann

Minnestein om Salomon M. Kankaanranta

N.A. Pavelsen

Pavel Olsen Bonakas

Gustav Isidor Aastrøm

Josefine Lundberg Aastrøm

Johan Kornelius Aastrøm

Harald Øivind Aastrøm

Einar Aastrøm

Martina Olsdatter

Johanna Margarethe Gjæssen

Maria Syltran

Petter G.O. Syltran

Jens Anton Johnsen

Henning Andreas Larssen

Gunhild Pavelsen Bonakas

Sarak Johnsen

Anna Elise Holm

Nils Holm

Gudmund J. Holm

Edith M.B. Holm

Truls Holm

Olga Marie Holm

Olaf Holm

Leif Holm

Johan Erik Kolstrøm

Lauritz Edvard Larsen

Dina Pauline Astrup Larsen

Martin Aronsen

Magnus Aronsen

Alfson Aronsen

Anna Karoline Aronsen

Fam. Herman Andreassen

Sabba Olsen

L.H. Schrøen

Martha Margrethe Schrøen

Helene Schrøen

Nils Juel Hansen

Margrethe Elisabeth Gjertsen

Eilert M. Noodt

Hanna Noodt f. Singdahlsen

Adolf Brørs

Nikolai Anton Eide

Johanne Sofie Eide

Sigurd Eide

Enche Marie Magrete Schanche

Nils Garman Schanche

Else Sophie Schanche

Hans Eilert Schanche

Else Sophie Fernmann f. Schanche

Johan Emil Schanche

Arnine Kristine Schanche

Bertha Pedersen f. Rotvold

Tørris Pedersen

Kristian B. Jessen

Jacob Step???? Jerven

Tormod Strøm

(i tillegg er det ett antall graver hvor gravstenen enda er tilstede men hvor teksten er mer eller mindre uleselig).

 

 

Kaldbakknes:

Peder Andreas Hansen (f. 21 Mar 1838, d. 26 Okt 1854), Kjærlig Minde Af Din Pleiefader Ole Jensen

Gerhard Eleonard Weidemann Kruse (f. 30 Mai 1858, d. 24 Okt 1862)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Tore. :) Ja jeg har sett den siden før og prøvde en gang for en tid siden og kontakte dem for registrering i forbindelse med en annen kirkegård men fikk aldri svar. Jeg er heller ikke medlem av DIS men har ingen problemer med og bidra til databasen av den grunn om de vil ha det. Jeg får prøve og kontakte dem en gang til.

 

Jeg konstanterer også at ikke engang navnelister for disse kirkegårdene er registrert på DIS' Gravminner i Norge og etterlyser derfor fremdeles mer utfyllende navnelister dersom disse eksisterer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset Tore. :) Ja jeg har sett den siden før og prøvde en gang for en tid siden og kontakte dem for registrering i forbindelse med en annen kirkegård men fikk aldri svar. Jeg er heller ikke medlem av DIS men har ingen problemer med og bidra til databasen av den grunn om de vil ha det. Jeg får prøve og kontakte dem en gang til.

 

Jeg konstanterer også at ikke engang navnelister for disse kirkegårdene er registrert på DIS' Gravminner i Norge og etterlyser derfor fremdeles mer utfyllende navnelister dersom disse eksisterer.

 

 

 

 

 

Nå kjenner ikke jeg forholdene i Tana, men grunnen til at det ikke eksisterer en base i DIS's gravminner kan bero på at om ikke kirkevergen på stedet har en base de har sendt inn til DIS, så eksisterer det kanskje ingen oversikt over kirkegården. Da er løsningen at at noen gjør som du, tar bilder og registrerer det.

 

Jeg har selv fotografert en kirkegård i sommer og fant ut at selv den basen jeg fikk som utgangspunkt hadde sine mangler. Før dataalderens inntog hos kirkekortorene så må vi vel anta at det kan være dårlig med registreringer av gamle kirkegårder.

 

 

 

Så, send en mail, og ikke gi deg før du får svar. :D

 

 

 

Mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen Tore! :) Sendte mail i går. Disse kirkegårdene er kanskje ikke de viktigste i området, men de er så forfallne at dersom ingen registrering er gjort så vil nok disse snart være helt borte. Det var trist og se så mange umarkerte tufter på området; og litt ergelig også fordi jeg selv vet at jeg har mye slekt gravlagt der - mange flere enn de som er på navnelisten ovenfor. Det var derfor jeg håpet at det kanskje fantes en navneliste fra 40-50 år tilbake da ihvertfall Langnes enda var vedlikeholdt. Men, men, det er vel engang slik - tida tar sin toll.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Derfor er det bra at du har fotografert disse, så kan de dokumenteres for fremtiden. Det har jeg òg merket, det er slettet mange graver der jeg har drevet i sommer også, så de ble fotografert i siste øyeblikk. Og på landsbasis så er det mange som forsvinner årlig. Så uten at noen tar bilder i dag, så er mye snart tapt for altid.

 

Da er registrering etter kirkebøkene eneste mulighet som gjenstår.

 

 

 

Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Nå er det gått nesten en måned med flere eposter til DIS' Gravminner (både addressen for Finnmarkskontakten og hovedaddressen for hele landet), men har ikke fått svar. Jeg har allerede skrevet av teksten fra alle gravminnene så det er kanskje like greit og bare legge dem inn her for da kommer de frem om noen søker i innleggene.

 

Jeg har som sagt også bilder av alle disse gravminnene.

 

Langnes:

  • Kjøpmann Gustav Myreng f. 13-5-1891 d. 12-9-1954
  • Olaf S. Nordgaard f. 9-7-1881 d. 15-7-1960 Elsket og savnet
  • Her hviler lærer Johan Eriksen Sæffa født 1838, død 1913 Fred med ditt støv
  • Marit Hansen(?) 2-9-1850 7-5-19?? Din ????
  • Her hviler støvet af Jonas Simonson født 26/2 1847 død 30/1 1911
  • Laura Øwre födt 3die september 1902 död 6te december 1918 Velsignet være dit Minde
  • Signe Berglioth Øwre födt 23/7 1894 död 19/9 1894 Herren samle os igjen
  • Marie Amalie Øwre f. Astrup f. 20-11-1865 d. 14-11-1923 Tro i livet Guds fred død din Hvile
  • Lille-Jack Matzow f. 5.6.1924 d. 23.8.1926 Gud er Kjærlighet.
  • Margit Astrup Födt 1886 Död 1921 Elsket og savnet
  • Kirkesanger Christian Garmann Astrup födt 1837 död 6te febr 1906 Velsignet være dit Minde
  • Unreadable
  • Haakon Einar Rødli Födt 21 september 1895 Död 29 mars 1914
  • Kristine Nilsen født d. 25de December 1839 død d. 1ste October 1893 Elsket og savnet
  • Erling Kolbjørn Rødli födt ?? ?? 18?? död ?? ?? 18??
  • Harald Rødli Hansen f. 2-2-1905 d. 11-10-1979
  • Aagot Astrup f. 1873 d. 1945 Fred
  • Lulla Astrup f. 1879 d. 1941 Fred
  • Signe Rødli f. 9-8-1894 d. 20-7-1982 Hvil i fred
  • Marie Rödli f. 29-10-1865 d. 30-10-1955 Takk for alt.
  • Veivokter John Martin Rødli födt 28 december 1858 död 15 august 1922
  • Erling Nilsen f. ?? ?? 184? d. 10-8-1907 Gud er Kjærlighet
  • Her under hviler stövet af Kristine Johane Flage födt Erlandsen födt den 8 Mai 1871 död den 7 August 1904 Velsignet være dit Minde Fred være med Dit Stöv.
  • Her hviler stövet av Finnmarkens Apostel Hans Abraham Helander Seida f. 6/4 1838 d. 10/5 1914. Dit minde skal aldrig glemmes. Fred være med dig.
  • Unreadable
  • Enkefru Kristine Holthe födt 18-6-1838 död 11-10-1923
  • Leiv Vaardal f. 30/1 1884 d. 6/1 1917 Elsket og Savnet
  • Herunder hviler Stövet af min kjære Mand Lensmand Ingebrigt Oiaas Födt 18de August 1835 Död 24de Februar 1889 Du var elsket og savnet. Fred være med dit Minde.
  • Herunder hviler Henriette Elisabeth Olsen f. Schancke födt 1841 död 2/10 192? Fred ????(over?) hendes ?????(minde?)
  • Herunder hviler støvet av Ragnhild Katrine Larsdatter Bonakas født 1 Juli 1825 død 8de April 1899 Farvel vi mødes.
  • Ole Pedersen Myreng 1841-1892
  • Hustru Brita f. Åstrøm 1849-1935
  • Kjöbmand Nils Pedersen Myreng födt 8 aug. 1880 död 13 juli 1914.
  • Ingine Pauline Myreng Nordgaard født Johansen f. 18-2-1878 d. 20-4-1953 Takk for alt
  • Louise Kristine Bertheussen f. 6-5-1884 d. 14-1-1943 Fred med ditt minne
  • Lensmann i Tana Johan Kristian Mostrøm Bertheussen f. 1-9-1865 d. 19-11-1944 Fred
  • Lille Oscar Ihlen Flokkmann f. 28-9-1941 d. 25-3-1944
  • Denne steinen er reist til minne om Salomon M. Kankaanranta f. 25-2-1829 d. 17-12-1899 Han innvandret fra Finland 1873 og satte bo i Masjok og tok navnet Salamonsen Steinen er reist av etterkommere
  • Herunder hviler vor kjære N.A. Pavelsen født den 7/7 1903 død den 22/3 1911. Dit minde ei glemmes Farvel til vi mødes.
  • Herunder hviler støvet av Pavel Olsen Bonakas født 10 September 1831 død 27 Juni 1892. Farvel vi mødes.
  • Gustav Isidor Aaström f. 1-1-1865 d. 28-7-1920
  • Johan Kornelius Aaström f. 7-7-1894 d. 8-4-1918
  • Josefine Lundberg Aaström f. 10-9-1865 d. 25-11-1937
  • Harald Øivind Aaström f. 4-8-1903 d. 20-8-1922
  • Einar Aaström f. 20-10-1906 d. 3-7-1982
  • Martha Olsdatter født 20 ??? 181? døde 21-4-1901 Gud er kjærlighed
  • Herunder hviler Støvet af Johanna Margarethe Gjæssen født Pettersen 28 December 1828 død 25 April 1883
  • Maria Syltran (datoer for uklare til og leses)
  • Her hviler Petter G.O. Syltran (datoer for uklare til og leses)
  • Henning Andreas Larssen Fkg_Kjeilen f. 15.8.06 d. 1.9.08
  • Herunder hvilker Støvet af vor Mor Gunhild Pavelsen Bonakas født 25de Marts 1840 død 13de Oktober 1909. Farvel vi mødes.
  • Her Hviler vor far. Sarak Johnsen. Död 22/2 1925 63 år gammel. Fred med minnet. Barn.
  • Anna Elise Holm f. 29-9.1904 d. 9-9.1976 Takk for alt
  • Nils Holm f. 17-3.1903 d. 28-9.1975 Takk for alt
  • Gudmund J. Holm f. 6-12-1934 d. 2-12-1999 Hvil i fred
  • Edith M. B. Holm f. 25-8. 1910 17-2. 1999 Dypt er du savnet.
  • Truls Holm f. 18-5-1905 d. 1-6-1982 Takk for alt
  • Olga Marie Holm f. 3-9-1911 d. 20-5-2001 Takk for alt
  • Olaf Holm f. 17-10.1901 d. 24-8.1968 Dypt er du savnet.
  • Leif Holm födt 1.mars 1919 död 22.august 1943
  • Johan Erik Kolsrøm født den 24de august 1830 og død den 6de december 1902
  • Lauritz Edvard Larsen födt 26de Septbr. 1868 död 7de Janr. 1905 Gud er Kjærlighed
  • Dina Pauline Larsen födt 21de Decbr. 1970 död 9de Mar. 1905 Gud er Kjærlighed
  • Martin Aronsen f. 25-5-1877 d. 1-8-1939 Guds fred du vant
  • Magnus Aronsen f. 26-2.1908 d. 16-11.1962
  • Alfson Aronsen f. 12-10-1904 d. 20-12-1984 Hvil i fred.
  • Anna Karoline Aronsen f. 29-1.1885 d. 26-10.1960
  • Fam Herman Andreassen
  • Herunder hviler støvet af Sabba Olsen Gargogdooe(?) død 27 Oktober 1907(8?) 64 Aar gammel. Farvel vi mødes
  • Byggmester L.H. Schrøen f. 9-1-1857 d. 13-2-1939
  • Martha Margrethe Schrøen f. Schanche f. 29-9-1875 d. 12-2-1960 Fred med ditt minne.
  • Helen Schröen f. 5-12-1902 d. 21-8-1983 Hvil i fred
  • Handelsmand Nils Juel Hansen födt 10 August 1853 död 8 Decbr. 1893 Gud er Kjærlighed.
  • Margrethe Elisabeth Gjertsen f. Schanche födt 19 October 1825 död 5 Januar 1897
  • Eilert M. Noodt f. 5-11-1864 d. 13-12-1955
  • Hanna Noodt f. Singdahlsen f. 21-3-1872 d. 22-8-1968
  • Adolf Brørs død 9de Juni 1885 39 Aar.
  • Nikolai Anton Eide f. 3 Septbr. 1820 d. 7 Septbr. 1896
  • Johanne Sofie Eide d. Schanche f. 9 august 1826 d. 17 mars 1910.
  • Sigurd Eide födt 22 Juli 1862 död 29 April 1886
  • Enche Marie Margrethe Schanche födt 16 Februar 1844 död 9(?) Januar 1876
  • Kjöpmann Nils Garmann Schanche f. 1847 d. 1924 Hvil i fred
  • Else Sophie Schanche födt ?? ???? 4 Marts 179? död 9 Februar 18?8
  • Hans Eilert Schanche f. 30-7-1829 d. 14-4-1906
  • Herunder hviler støvet af Else Sophie Fernmann födt Schanche föd den 4de Januar ???? död den 24de Marts ????
  • Herunder hviler Johan Emil Schanche 85 år döde 23/10 1918. Kjært er ditt minde. Dine barn.
  • Herunder hviler Arnine Kristine Schanche 76 år döde 19/6 1923. Kjært er ditt minde. Dine barn.
  • Bertha Pedersen f. Rotvold f. 10-6-1846 d. 13-8-1937
  • Tørris Pedersen födt 25 September 1838 död 9 November 1912
  • Her hviler Kjöpmann Kristian B. Jessen f. 14/8 1846 d. 1/11 1920 Gud er Kjærlighed.
  • Jacob Stephen Jerven f. ??-??-1912 d. ??-??-1912
  • Tormod Strøm födt 3/6 1910 död 4/1 1915

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaldbakknes:

  • Peder Andreas Hansen Født den 21de Marts 1838 i Steenvog i Østfinmarken Død den 26de October 1854 i Hiskelvig
  • Herunder hviler Støvet af Gerhard Eleonard Widemann Kruse Fød 30 Mai 1858 Død 24 October 1862 Fred med dit Støv. Velsignet være dit Minde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ken!

 

Dette var interessant,jeg var klar over at det var en kirkegård på Langnes i Tana, men jeg har ikke vært der selv.

Et flott tiltak at du noterte og fotograferte, slike gamle graver forsvinner jo etter hvert.

 

Blant de som du har notert, Else Sophie Schanche, f.03.03.1794, d.07.02.1878, er min tipptippoldemor. Hun var gift Schanche. Hennes pikenavn var Vahl, faren var Isach Andreas Brunchorst Vahl, født i Bergen 1747.

 

Else Sophie Fermann f.1816, d.1876, er hennes datter, og min tippoldemor.

På listen er også søstre og brødre til tippoldemor

Margrethe Elisabeth Gjertsen f. Schanche

Johanne Sofie Eide f. Schanche.,

og Hans Eilert Schanche.

 

Kan jeg få bilder av gravstøttene til de som jeg har nevnt? ville vært fint.

 

Hilsen Odd Bjørn Eriksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at noen andre kan ha nytte av det også! :) Send meg epost addressen din i PM, så sender jeg bildene til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan jeg få bilder av gravstøttene til de som jeg har nevnt? ville vært fint.

Bildene er sendt. De er ganske store så si ifra hvis de ikke kommer frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Hei.

Må si det er en flott jobb du har gjort på frivillig basis og registre dette.

Jeg kunne tenkt meg bilde av gravstenen til Johan Kristian Mostrøm Bertheussen.

Han var min: Husband of 1st cousin 3x removed .

( I følge Ancestry.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Truls. Jeg er på jobb akkurat nå, men jeg sender bildet av gravstenen til deg når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Hei

Jeg har blitt tipset om at du har forsøkt å få kontakt med oss om databaser fra Tana.

 

Dessverre klarer jeg ikke å finne disse mailene dine (men jeg hadde 2datakræsj som slettet mye og som jeg har lært av nå)

 

MEN vi er veldig interessert!!

 

Årsaken til at vi ikke har navn i vår database, er at vi ikke har fått lister fra kirkevergen, ei heller er det andre som har sendt oss disse.

 

Jeg håper at vi kan få navneliste fra deg og bilder tilsendt pr post (DVD, CD, minnebrikke)

 

send navneliste til gravreg@disnorge.no

 

post til

Renathe-Johanne Wågenes

Hetlevikvegen 63

5304 Hetlevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Renathe! Da brenner jeg en DVD og postlegger den til deg. Vil du ha navnelistene i ett spesielt format eller er listen slik jeg gjengir den i post #8 grei nok?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei. Listene gjør seg best i excel for min del. Jeg må uansett legge de over i excel før de skal på nett

har du adressen du skal sende bildene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Renathe! Ok, jeg har allerede brent listene i Excel format. Jeg regner med det er addressen i innlegg #16 du vil ha de tilsendt? Jeg hadde tenkt og postlegge CD'en denne uken, så si ifra hvis du vil ha de sendt til en annen addresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Beklager at jeg ikke har besvart dette tidligere. Jeg vet ikke hva som skjedde med den forrige forsendelsen, men nå har en annen person lovet og publisere dette for meg så da ordner det seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Jeg sendte alle bildene og avskriftene til personen som lovte og sørge for publiseringen av disse i Oktober. Jeg har ikke hørt noe fra han siden, men jeg regner med det blir publisert. Kanskje vedkommende legger ut lenke her når det er gjort? Uansett, til da kan jeg gjerne fortsette og sende enkeltbilder til personer som måtte ønske det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=pe&id=3010

 

Ser jo at registrering er i gang; Registraror; Geir Wullf, Fotograf, Ken V. Nordberg.

 

Når Geir Wullf er koblet inn vet vi med sikkerhet at reg. blir fullført. Og jeg benytter sjansen til å takke for jobben du har gjort, Ken,

med å fotografere. Regner med å finne noe der for egen slekt / familie.

 

mvh

 

jove

 

Tar med lenke til Gullholmen http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?mode=pe&id=3516

Endret av Johnny Vevang
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott! Tusen takk for oppdateringen Johnny og for at du la ved lenke til Gullholmen. Gullholmen var forresten ett trist syn. Mange tufter; men bare to merkede gravsteder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.