Gå til innhold
Arkivverket

Død i Bergen før 1902?

erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Jeg behøver stadig hjelp til denne nøtten, så jeg lager en ny tråd med stikkord fra et tidligere uløst case fra det gml forumet:

#78223] Hvor ble Berthe Marie Nilsdatter f. 1865 i Hetland av? Skrevet 09 May 2010 - 11:52 AM

Det gjelder Berthe Marie Nilsdatter Steinsøy f. på Roaldsøy i Hetland sogn ved Stavanger 13.12.1865.

Har mottatt lensmannens dødslister der foreldrenes død meldes i august 1902 og 1908, da nevnes bare hennes 2 søstre (Olava Mathea og Nilsine. Så hun må være død før 1902 (og kanskje før 1900 også).

Fra Anne Bjørlo Fiskå: Finner henne ikke i 1891 tellingen for Hetland.

Hun er heller ikke fadder til noen av sine 'tant-unger' som ble døpt i Hetland/ Stavanger fra rundt 1891 og utover.... Dersom Berte Marie var satt bort eller på et sinnssykehus (som er blitt antydet), hvor vil det da være lurt å lete etter hennes dødsfall, før 1902?

Nytt innspill sommeren 2011: Fant i et slektshefte utarbeidet av en Eielsen at Berta Nilsdr. Stensø skal ha vært i Bergen. Nytt spor som kan lede til oppklaring av denne gåten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tror jeg forsynemeg at jeg fant henne, alle data stemmer bortsett fra fornavnet; hun er i dødsfallsoversikten kalt Anna/Anne, men var døpt Berthe Marie.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2029&idx_id=2029&uid=ny&idx_side=-203

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20050812020203.jpg

Sjekk død 30.08.1898, Årstad i Bergen, grl 02.09.1898.

Lp.nr. Gravlagd År Sokn/Kyrkje

765 14 0209 1898 AA (Aarstad)

Rolle Stilling Førenamn Etternamn Bustad Fødestad Fødd år Død dato

1337 Avdød Tjenestepige sindsyg Anna Nilsdatter Stensøen Møllendal Sindsygeasyl Hetland 1866 300898

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger inn et aktuelt foto jeg fant på nettet...... blæh, gjør et nytt forsøk nedenfor

her er Møllendal Asyl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lett etter en Anna/Anne Nilsdatter f. 1866, Stensøen (Steinsøy) i Hetland, men fant ingen. Fant heller ingen Berthe Marie Pedersdatter f. 1865 i Hetland, derimot min kandidat Berthe Marie Nilsdatter f. des. 1865, døpt jan. 1866 i Hetland. Denne familien bosatte seg siden på Steinsøynå.

Jeg har lagt inn spørsmål til Yngve ved Statsark. i Bergen. Håper han kan finne data fra en lensmanns Dødsfallsprotokoll som kan si noe om "Anna/Anne" Nildatter Stensøen død 1898 i Årstad sine familierelasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider