Gå til innhold
Arkivverket

Død 30.08. og gravlagt 02.09.1898, Aarstad

erling t endresen
 Del

Recommended Posts

Hei. Jeg har i flere år lett etter dødsffallet til Berthe Marie Nilsdatter Stensø f. 1865 på Roaldsø i Hetland, men bodde hele livet på Stensøen.

La i dag inn dette spørsmålet på Debattforumet, men tror pillemen at jeg fant svaret selv.

Berthe Marie (Berta) f. 13.12.1865, på Roaldsøen. Hun ble konf. 03.10.1880, Hetland, nr 55, faren er kalt ”notebas”. Nevnes ikke på Steinsøy eller andre steder i 1891-tellingen for Hetland, heller ikke i 1900. Nevnes ikke i dødsmeldingen etter faren i 1902. Var ifølge Olaf A. Eielsen stitt slektshefte til Bergljot Botolfsen på Steinsøy i Bergen, dødsår uvisst.

Jeg finner i klokker- og ministerialbøkene for Aarstad i Bergen at sindsyg tjenestepige Anne Nilsdatter Stensøen f. 1866, Stensøen av Hetland, Stavanger, døde den 30.08.1898 som pasient ved Møllendal Sindssygeasyl og ble gravlagt og jordpåkastet 02.09.1898, Aarstad. Hun led av nyresygdom.

Den Berthe Marie som jeg lette etter, var etter familietradisjonen "utsatt", eller vekkplassert ved Bergenskanten pga sinnssykdom.

Har lett i dødsfallsprotokollen for Bergen, men finner ikke frk. Nilsen Stensø der.

Har dere materiale å lete i som kan stadfeste (eller avkrefte) min teori om at Anne må være "vår" Berthe Marie?

Det vil være av interesse å vite når hun kom til Møllendal, og event. hvorfra, hvem hun tjente hos osv, dersom dette finnes i bevart materiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med oppslag i dødsfallsprotokoller og kirkebøker, så langt uten fangst!

Pasienter plassert ved sykehusene skulle det normalt betales for, og det er derforrimelig å tro at det kan være opplysninger å finne i de årlige regnskapene fra Stavanger amtsformannskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med oppslag i dødsfallsprotokoller og kirkebøker, så langt uten fangst!

Pasienter plassert ved sykehusene skulle det normalt betales for, og det er derforrimelig å tro at det kan være opplysninger å finne i de årlige regnskapene fra Stavanger amtsformannskap.

Godt tips, forespørsel til Stavanger er allerede sendt.

Erling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Mysteriet oppklart. I Stavanger Amtmandskabs Forhandlinger kalles hun Anne M. Nilsdatter Stensøen, nevnt død 30.08.1898. I dødsfallsprot. for Jæren Sorenskriverembete kalles hun Berthe Marie Nilsdatter Stensøen død 30.08.1898. Hvorfor hun innen psykiatrien har blitt hetende Anne er ikke godt å si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider