Gå til innhold
Arkivverket

Må be om hjelp til å finne Hanna i USA

Kjell Fredly Smøla
 Del

Recommended Posts

Hei!

Jeg har funnet ut en del om Hanna, men ikke noe om hennes opphold og ekteskap i USA.

Hanna Talette Helmersdatter (Helmersen) f. 14. okt. 1874 i Åfjord. Hennes familie flyttet til Herøy i Helgeland og i 1891 flyttet hun til Borge i Lofoten.

Jeg finner henne ikke som utvandret til USA, men så dukker hun opp som i England med navnet Hanna Short. Da står det at hun hadde bodd i Newark, Montana, USA. Hun gifter seg i Tynemouth i mars 1903 med Thomas Lovell Douthwaite f. ca. 1876-77 i North Shields i Northumberland. De ble bosatt i Tynemouth. Hannah Douthwaite døde i mars 1952, 77 år gammel, Thomas i sept. 1957, 82 år gammel.

Hanna var barnløs.

Spørsmålet er om noen kan være behjelpelig å finne spor etter Hanna i USA? Og hvem var den Short som hun var gift med "over there"?

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Til det første, ja jeg tror hun var der i 1900, men er jo ikke helt sikker, vet bare at hun i mars 1903 ble gift der, og at hennes tidligere adresse var Newark, Montana.

Hennes far var Helmer Henriksen ja, han var min oldefars bror og var gift med Trine Bergitte Johansdatter Adserøstranden.

I 1911 bodde Hannah og Thomas Douthwaite i Jarrow i England. Vet bare at Hannah ikke hadde barn i noen av sine ekteskap, men familien visste heller ikke at hun hadde vært i USA, bare at hun var gift i England. Så der står saken.....

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det må vera noko som ikkje stemmer med bustaden i Amerika. So vidt eg veit, er det ikkje noko som heiter Newark i Montana. Newark finst m.a. i New Jersey, og der vsr det ein del nordmenn... Kva er kjelda di for Newark, Montana?

Med venleg helsing,

Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah Bell Short married Thomas Lovell Douthwaite Jan 1903 Tynemouth, Northumberland, England

Hannah Bell Short was born in 1881 Castleward, Northumberland, England

Her parents were Thomas and Isabella Short, she can be found in the 1891 English Census

She may not be your Hannah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Står på farten til jobb nå,men må svare kort her først. Jeg har funnet (ved hjelp fra England) at Hanna Talette Short var gift i 1903 med Thomas L. Douthwaite. Hun er også norsk, så hun kan ikke være den Hannah Bell Short det blir skrevet om her.

I noern papirer der borte står det at hun har hatt adressen Newark, Montana, stusset selv på det, men siden det stod slik tok jeg det med.

Mvh. kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

England & Wales, FreeBMD Marriage Index: 1837-1915

about Hannah Tallatthe Short Name: Hannah Tallatthe Short

Date of Registration: Jan-Feb-Mar 1903

Registration district: Tynemouth

Inferred County: Northumberland

Volume Number: 10b

Page Number: 1&f5=10b">327

about Thomas Lovell Douthwaite Name: Thomas Lovell Douthwaite

Page Number: 1&f5=10b">327 (click to see others on page)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hannah Bell Short married Thomas Lovell Douthwaite Jan 1903 Tynemouth, Northumberland, England

Hannah Bell Short was born in 1881 Castleward, Northumberland, England

Her parents were Thomas and Isabella Short, she can be found in the 1891 English Census

She may not be your Hannah

Her er den som Leon har funnet, og hun gifter seg ikke i Tynemouth.

about Hannah Bell Short Name: Hannah Bell Short

Registration district: Castle Ward

Page Number: 455

Og Hanna Bell Short giftet seg nok med en av disse 2:

about John Chambers Name: John Chambers

Page Number: 455 (click to see others on page)

about William Hunter Clark Name: William Hunter Clark

Page Number: 455 (click to see others on page)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I noern papirer der borte står det at hun har hatt adressen Newark, Montana, stusset selv på det, men siden det stod slik tok jeg det med.

Har du kopi av disse dokumentene?

---

Kan være din Thomas?

1891 England Census

about Thomas Douthwaite Name: Thomas Douthwaite

Estimated Birth Year: abt 1876

Relation: Son

Mother's name: Amelia Douthwaite

Where born: North Shields

Civil parish: Tynemouth

Ecclesiastical parish: Tynemouth

Town: North Shields

County/Island: Northumberland

Country: England

Street Address:

Occupation:

Condition as to marriage:

Education:

Employment status: View image

Sub-registration district: Tynemouth

ED, institution, or vessel: 2a

Neighbors: View others on page

Piece: 4227

Folio: 57

Page Number: 40

Household Members: Name Age

Amelia Douthwaite 50

Thomas Douthwaite 15

Mary J Douthwaite 12

John G Douthwaite 9

---

???

England & Wales, FreeBMD Birth Index, 1837-1915

about Thomas Douthwaite Name: Thomas Douthwaite

Date of Registration: Oct-Nov-Dec 1875

Volume: 10b

Page: 191 (click to see others on page)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Står det Newark, Montana, USA i dine kilder.Det finnes nemlig et sted i Sutton on Trent, Newark i Storbritania som heter Montana. Det kan ikke være det det er snakk om?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Endelig hjem fra jobb og på nettet! Her har det kommet noen flere opplysninger ser jeg, takk til alle som har hjulpet meg, spes. Hanne-Line:-)

Til det siste først, så står det nok ikke USA etter Newark, Montana nei, men jeg ante ikke at det også er navn i England, så da kan det godt være at det er der hun har bodd. Min engelske kilde trodde også at det var i USA. At det er i England passer også med det familien i Nordland har opplyst til meg. Jeg ringte dem angående Hanna, og da ble det sagt at hun var gift to ganger og bodde i England, samt at hun ikke hadde barn. En tid senere fikk jeg telefon, de hadde da kontaktet noen i slekta som visste litt mere, og som hadde hatt brevkontakt med Hanna. De mente at en av hennes ektemenn het Thomas "Dontwight", men nå vet vi jo at det var Douthwaite. Den andre mannen trodde de het Frank, men dette var de ikke sikker på i det hele tatt. Noen flere opplysninger hadde jeg ikke før jeg nå fikk vite om Hannas ekteskap med Thomas. Så der står saken.

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å få lagt inn vielsen til Hanna og Thomas, men strever med å få det til. Men når jeg zoomer det inn, så står det faktisk Newark Montana America, så da vet jeg ikke egentlig hvor jeg skal lete?

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I located Hannah and Thomas on the 1911 Census:

Address: 48 Walter Street, Jarrow

Names entered: Thomas Lovell Douthwaite, age 35, Married, place of birth: North Shields, Northumberland

Hannah Douthwaite, age 30, married, no occupation, place of birth: Newark, Montana, America (Resident) - Nationality: Norweigan

How long married - 8 years

Children - None

Thomas' Occupation - General Labourer (Shipbuilding) Working

Her er i alle fall avskriften fra 1911 Census, bildet får jeg desverre ikke til å kopiere og legge inn. Men alt som står der er med her.

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har nå sendt over problemstillingen til min gode hjelper i England, så får vi se om Hanna kan finnes når det gjelder hennes første ekteskap med Short.

Hanna gir meg nesten hodepine! :)

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har sett det og kommentert det til min kontakt i England. Hun sier imidlertid at dette allikevel er den riktige Hannah, og at alderen ikke er riktig, kanskje pga. at hun er født i Norge og at alderen ikke kunne verifiseres av de som tok opp folketellingen i 1911.

Kanskje hun også ville lyve litt på alderen, he, he, det er vel kanskje ikke noe nytt :)

Men å finne henne før denne tiden ser vanskelig ut. Har søkt og søkt på Hannah (Helmersen/Helmerson/Short) uten å finne henne.

Familien i Nord-Norge bekrefter at hun var gift Douthwaite (de hadde skrevet "Dontwight" til meg, det ligner jo, men var altså ikke korrekt.) Hun hadde brevkontakt med en brordatter her i Norge, men korrespondansen (brevene) er nok borte. Familien mente at hun bodde i North Shields eller i nærheten av denne byen. Hun bodde altså i Jarrow.

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden hun var fra Nordland, så kanskje Trondheim, men Bergen er vel også sannsynlig. Men jeg har prøvd å finne henne der, men fant ingen som kan stemme med hennes navn.

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal på jobb snart, men har begynt å lure på noe, kan det være at Hanna brukte stedsnavnet der hun var født til etternavn? Hun var født på Leset/Leiseth i Åfjord. Kan hende dette bare er en vill ide, men jeg står helt fast!!!

Mvh. Kjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider