Gå til innhold
Arkivverket

Registrering av soldater rundt 1770

Janne Standal
 Del

Recommended Posts

Hei. Hvordan registrerte man soldater på 1700 tallet. Jeg har en Soldat Ola Jakobsen, mest sannsynlig fra nordre Trondheim, Frosten, etter datidens benevnelser, som jeg gjerne vil ha litt informasjon om. Han gifter seg i 1778, da er han 30.

Mvh Janne Standal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1700-tallet hadde man flere sett med ruller. Først hadde man en deling mellom "sjølegder" og "landlegder". Sjølegdene omfattet kystnære områder, og skulle skaffe matroser og mannskaper til flåten. Arkivene etter disse er å finne i avleveringene fra Sjøinnrulleringen.

Landlegdene skulle skaffe soldater til hæren m.m. Her var landet inndelt i regimentsdistrikt, og regimentene inndelt i kompanier. For hvert kompanidistrikt skulle det føres kompaniruller, som gav oversikt over de soldatene som skulle stilles i tilfelle kompaniet ble utkalt. Så hadde man "Landvernruller", med eldre mannskaper, og "Hoved-, legds- og ungt mannskapsruller", som gav oversikt over dem som kunne være aktuelle for utskriving som soldater. Disse siste ble ajourført ved sesjon, som normalt ble holdt hvert tredje år på 1700-tallet. Det ble laget flere sett med ruller, og de er å finne i ulike arkiver. Kompanirullene ville jeg vente å finne i Kommanderende generals arkiv i Riksarkivet, og i kompani- og regimentsarkivene (i statsarkivene). Landvernrullene ville jeg vente å finne i kompaniarkivene, mens rullene over de unge mannskapene kan finnes i kompaniarkivene, i futearkiven og til dels i amtmanns- og stiftamtmannsarkivene (hos alle som var medlemmer av "sesjonen").

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig at jeg da bør ta kontakt med riksarkivet i Oslo og se på kompanirullene? Med så mange ulike innfallsvinkler, er det greit å vite lit om hvor det er fornuftig å begynne. Jeg antar at denne personen er født og oppholdt seg i Nord Trøndelag, og at det da finnes et kompani i dette området? Men at Kommanderende generals arkiv finnes sentralt i Oslo? Mulig jeg spør dumt, men jeg er litt novise når det gjelder arkivsøking.

Mvh Janne Standal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kompanirullen du er ute etter kan kanskje ligge i Riksarkivet, kanskje ligger den ved Statsarkivet i Trondheim, kanskje ligger det kopier begge steder og kanskje er den ikke bevart i det hele! Han har sannsynligvis stått som soldat i en periode rundt midten av 1770-tallet, og har rimeligvis tilhørt frostenske kompani.

Frostenske kompani lå under 1. trondhjemske regiment, se http://da2.uib.no/haer1718.htm

Du kan rette spørsmål til Riksarkivet, og du kan spørre Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du kan se av denne katalogen over KG 2: http://www.arkivverket.no/fk/classes/fk_serie.php?qc=09e6dbf04ad5e853faef5b8f6921dcfe&ft=0&arkivid=7212&serieid=41971 så ligger det ruller for 1.Trondhjemske nasjonale infanteriregiment for tiden du søker på Riksarkivet. Jeg har sett i noen av disse rullene selv for ca 10 år siden, og husker at det ikke er bevart ruller for alle kompaniene i regimentet for alle sesjonene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir stadig imponert over den hjelpen man får på disse sidene. Takk for at dere deler kunnskapen. Riksarkivet blir neste stopp :)

Mvh Janne Standal

Lenke til kommentar
Del på andre sider