Gå til innhold
Arkivverket

Tveit, Os, Hordaland

Martin Vatshelle
 Del

Recommended Posts

Marta Johannesdatter Tveit (gift med Lars Christensen fra Gåssand) levde i 1801 på Tveit gard i Os, Hordaland.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=19&filnamn=f18011243&gardpostnr=174&personpostnr=2786#nedre

Marta var altså født ca. 1766

Jeg søker hennes foreldre.

Det er sparsomt med digitaliserte kilder for Os, og jeg strever med å lese de skannede bygdebøkene.

Vet det finnes bydebok for Os, kanskje denne kan hjelpe.

Fra søk på nettet fant jeg at far til Marta var Johannes Johannesen søn av Johannes og Anna Tvedt.

Men fra Digitalarkivet, særlig folketellingen i 1801 virker

Johannes Eriksen og Guro Monsdatter fra Røe som mer sansynlige foreldre.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=16&filnamn=OSVIGDE&gardpostnr=2213&merk=2213#ovre

Er det noen som kan bidra med oppklarende informasjon?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan bidra med oppklarende informasjon?

På forhånd takk.

På DIS-treff finner jeg Johannes Johannessen Tveit, født 1730, død 1798 og Gunvor Jakobsdatter Kuven, født 1735,død 1780 som foreldre til Martha Johannesdatter. Antakelig den samme som du har funnet.

På FS er der denne: https://www.familysearch.org/search/recordDetails/show?uri=https://api.familysearch.org/records/pal:/MM9.1.r/MJCJ-P8K/p1

Sistnevnte er en av mange søsken, flere født i Samnanger som dengang også var tilknyttet Os.

En oppklaring er det jo ikke, men flere muligheter :rolleyes:

Kanskje det finnes skifter som kan hjelpe ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for nyttig informasjon.

Her er dåpen til den Marta Johannesdatter (1765-) du siker til

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20070514670331.jpg

Foreldre ser ut som Johannes Johnsen og Magde Thomesdatter.

I 1801 tellingen finner jeg 5 Marta Johannesdatter født mer eller mindre samme tid

Marta Johannesdatter Tvedt i Ous (35 år) x Lars Christensen

Marta Johannesdatter Tvedt i Fuuse (36 år) x Peder Hansen

Marta Johannesdatter Bøe (35 år) x Nils Hansen

Marta Johannesdatter Skaattum (38 år) x Vellum Knudsen

Marta Johannesdatter Røttingen (38 år) x Johannes Christoffersen

Jeg tror den Marta du har funnet ble gift med Peder, mens jeg leter etter den gift med Lars.

Men det er ikke lett å skille dem fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er dåpen til en av barna til Marta og Lars Tvedt

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=big&info=ingen&hode=nei&show=124&uid=10951&js=j

(øverst på høyre side)

Jeg klarer ikke å tyde all teksten men det ser ut som Anne Johannesdatter Tvedt var fadder.

Anne kan være en søster av Marta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Iflg. Nils Tveit, Os Soga III, side 718, ble Marthe Johannesdatter f. 1767 g. 1792 m. Lars Kristenson Gåssand f.1771 i 1792. Martha var datter av Johannes Johannesson Tveit f. 1730 d. 1798 og Gunvor Jakobsdtr. Kuven f. 1735 d. 1780. Johannes og Gunvor hadde 11 barn hvorav 8 vokste opp. Johannes g. II m. Barbru Olsdtr. ytre Haugland, f. 1749. Johannes var sønn av Johannes Olson Tveit f.1690 og Anna Hansdtr. Heggland f. 1691. Lars var sønn av Kristen Pederson Gjemdal f. 1711 d. 1781 og enken Kristi Monsdtr. Søfteland f. 1695 d. 1762. Mvh Arne Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Iflg. Nils Tveit, Os Soga III, side 718, ble Marthe Johannesdatter f. 1767 g. 1792 m. Lars Kristenson Gåssand f.1771 i 1792. Martha var datter av Johannes Johannesson Tveit f. 1730 d. 1798 og Gunvor Jakobsdtr. Kuven f. 1735 d. 1780. Johannes og Gunvor hadde 11 barn hvorav 8 vokste opp. Johannes g. II m. Barbru Olsdtr. ytre Haugland, f. 1749. Johannes var sønn av Johannes Olson Tveit f.1690 og Anna Hansdtr. Heggland f. 1691. Lars var sønn av Kristen Pederson Gjemdal f. 1711 d. 1781 og enken Kristi Monsdtr. Søfteland f. 1695 d. 1762. Mvh Arne Haaland

Takk for god informasjon.

Det betyr alderen til Lars er 5 år feil i 1801 folketellingen, noe som ikke er usannsynlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon.

Det betyr alderen til Lars er 5 år feil i 1801 folketellingen, noe som ikke er usannsynlig.

Og i dette høvet kan du nok ta opplysingane i bygdesoga for Os for god fisk. Bygdebokforfattar, ordførar og rosemålar Nils A. Tveit (1876 - 1949) var nemleg fødd og oppvaksen på Tveit, og var sjølv gardbrukar der. Johannes Johannesson Tveit hadde som nemnt mange born, men det hadde ikkje grannen Johannes Erikson Tveit. Han var bornlaus trass i tre ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Iflg. Nils Tveit, Os Soga III, side 718, ...

Lars Kristenson Gåssand f.1771 ... Lars var sønn av Kristen Pederson Gjemdal f. 1711 d. 1781 og enken Kristi Monsdtr. Søfteland f. 1695 d. 1762. Mvh Arne Haaland

Er du sikker på dette? Kristi født 1695 fikk Lars i 1771 altså var hun 76 år gammel.

Dessuten døde Kristi i 1762.

Jeg har Ole Kristensen født 1741 som siste sønn av Kristi Monsdatter.

Er det slik at Lars er sønn av Regine Olsdatter Borgen (1735-1814), Kristens 2. kone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det slik at Lars er sønn av Regine Olsdatter Borgen (1735-1814), Kristens 2. kone?

Ja, dette fremgår av folketellingen i 1801, Regine står oppført som "Husbondens moder" (dvs Lars Christensens mor). Så her er bygdeboka feil.

http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=8&filnamn=f1801&gardpostnr=35993&personpostnr=524322&merk=524322#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på dette? Kristi født 1695 fikk Lars i 1771 altså var hun 76 år gammel.

Dessuten døde Kristi i 1762.

Jeg har Ole Kristensen født 1741 som siste sønn av Kristi Monsdatter.

Jepp, det er rett - og i dette høvet finst det faktisk ein søkbar database som kan stadfesta dette, nemleg 'Vigde i Os 1669 - 1808".

Det er berre éi brur der med det relativt sjeldne førenamnet Regine, og dét er ho vi drøftar her:

http://digitalarkive...&merk=2268#ovre

Som ein ser så stadfestar databasen at 'pige' Regine Olsdatter Borge(n) vart gift med 'enkemand' Christen Pedersen Gaassand i den 02. juli 1763 i Os kyrkje, året etter at han vart enkjemann.

Men det står det omtrent det same i bygdesoga, så her har nok Arne blingsa litt:

For på s. 106 i band II av Ossoga (garden Gåssand), så står det nemleg tydeleg at "... Kristi døydde i 1762, og Kristen gifte seg att same året med Regina Olsdtr. Borgen, f. 1735." På s. 516 i band III av Ossoga (garden Borgen) les vi vidare at "Regina, f. 1735, g. 1763 med Kristen Gåssand, sjå G(åssand) 1".

Og dét stemmer jo -.

Regina var dotter av Ola Engelson, f. på Vinnes i Strandvik i 1706 og kona Brita Kristoffersdtr. Borgen, f. i Os i 1714. Ola og Brita døydde på Borgen i høvesvis 1765 og 1784.

Dottera Regina Olsdtr, Borgen-Gåssand vart enkje etter Kristen alt i 1781 og dreiv gardsbruket i om lag fem år etter mannen døydde før to tok kår. Då Lars Kristenson (som var den einaste sonen hennar som vaks opp) bygsla det eine gardsbruket på Tveit i Os i 1792, flytta Regina òg til Tveit. At begge døtrene hennar døydde same året var kan hende ei medverkande årsak. Regina Olsdtr "døydde der kring 1814" (dvs. på Tveit), skriv bygdebokforfattaren Nils Tveit vidare.

På s. 718- 719 i band III av Ossoga (garden Tveit) finn vi då følgjande:

"Lars Kristenson Gåssand, f. 1771 (feil! skal vera 1766), vart i 1792 gift med Marta Johannesdtr Tveit, f. 1767, og fekk same året bygsla bruket etter verfaren.

Born:

Kristi, f. 1793, d. 1871 på Tveit. G.I 1818 med Hans Olson Gåssand (1788 - 1834), Kristi og Hans bygsla garden i 1818. Kristi G.II 1834 Ola Johannesson Sanden (1800 - 1854).

Kristen, f. 1798, d. 1849 på Søfteland i Os. G.1828 Marta Larsdtr. Heggland (1799 - 1840).

Johannes, f. 1801, d. 1841 på Ulven i Os. G.1834 Eli Larsdtr. Ulven (1806 - 1865).

Gunvor, f. 1805, d. 1886 på Åstveit i Åsane. G.1836 Lars Larsson Tøsdal d.y. (1813 - 1895)." Gunvor og Lars flytte til Sandviken i Bergen i 1838 og vidare til Åsane to år etter, men eldste sonen deira, Lars Larsson (1835 - 1908) vart fostra opp i Os; på Tøsdal og på Heggland.

"4 born døydde unge.

Lars sat ikkje so lett i det som fyremannen. Han døydde i 1842, og kona i 1846."

Det er etterslekt etter både Kristen Larsson og Gunvor Larsdtr., men ikkje etter dei to andre søskena frå Tveit.

Eg kan leggja til at det er dette gardsbruket bygdebokforfattar Nils Tveit sin far, Annanias Midthus, kjøper i 1872.

Endret av Terje Hatvik - Os i Hordaland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finn naturlegvis mykje meir om dei enkelte personane i bygdebøkene for Os enn det vesle som eg nemnde i det førre innlegget mitt.

Elles er det kanskje av interesse å vita at Lars Kristenson var soldat då han gifte seg med 'Martha Johannisdatter Tved' i Os kyrkje den 15. juli 1792, og at han allereie var flytta til Tveit; for han òg er nemleg oppført med 'Tved' som gard.

http://www.digitalar...&merk=3087#ovre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finn naturlegvis mykje meir om dei enkelte personane i bygdebøkene for Os enn det vesle som eg nemnde i det førre innlegget mitt.

Elles er det kanskje av interesse å vita at Lars Kristenson var soldat då han gifte seg med 'Martha Johannisdatter Tved' i Os kyrkje den 15. juli 1792, og at han allereie var flytta til Tveit; for han òg er nemleg oppført med 'Tved' som gard.

http://www.digitalar...&merk=3087#ovre

Eg viser elles til ein e-post som eg har sendt deg vedkomande denne slekta, Martin

Lenke til kommentar
Del på andre sider