Gå til innhold
Arkivverket

Hvor ble Modum-familien av?

Astrid K. Natvig
 Del

Recommended Posts

17. juli 1813 giftet Christian Andersen seg med Anne Halvorsdatter. Christian var sønn av bødtker på Blaafarveværket, Anders Hansen og Ingeborg Iversdatter, og ble døpt 16. januar 1791 i Nykirke, Modum, og er broren til en av mine tipper (Hans).

Christian og Anne får mange barn, og jeg har notert meg følgende: Severine (1813), Hans (1815), Marthe (1818), Karen (1820), Cornelius (1821), Boel og Christine (1823 - jeg tror Christine døde året etter) og Christiane Marie (1828).

Er det noen som har peiling på denne familien??? Jeg finner ingen i 1865-tellingen, verken foreldre eller barn. Det er nærliggende å tenke på emigrasjon, men har ikke funnet dem hittil (ei heller blant døde), men bevares, jeg kan ha fart litt for lettvindt over sidene, så jeg gjentar: er det noen som kjenner familien?

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

171 18621119 FATTIGLEM CHRISTIAN ANDEREN STØA, KALAGEREIE 72 år

Enke Anne Halvorsd.

1.sønn Hans, 46 år

2.datter Ingeborg g.m. Andreas M. Nyemoen (Han må være død før 1865*)

3.datter Marthe g.m. Peder A. Engereie

4.datter Thora, 29 år

Her har du vel Anne Halvorsdtr hos dattera si i 1865 http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1865&knr=0623&kenr=004&bnr=0046&lnr=000

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei og takk for hjelpen - ser ut til at du har funnet dem!!!

MEN datteren Ingeborg, jfr. over, må ha byttet navn, for når hun gifter seg 9. april 1847 med Andreas Halvorsen, står det "pige Severine Christansdatter Kaldager". Nåja, det er vel ikke første gang at en ikke bruker det navnet en fikk i dåpen...

mvh. Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider