Gå til innhold
Arkivverket

Oppdatert 11/4-2013: Skanna adressebøker for Kristiania/Oslo

Arkivverket - Kristian Hunskaar
 Del

Recommended Posts

Adressebøkene for Kristiania/Oslo og Aker er flittig i bruk av gjester hos både Oslo byarkiv, Statsarkivet i Oslo, Riksarkivet og Deichmanske bibliotek. Adressebøkene utsettes for stor slitasje gjennom bruk. På initiativ fra Oslo byarkiv har derfor de nevnte institusjonene gått sammen om å få adressebøkene skanna og lagt ut i Digitalarkivet.

Foreløpig har fire årganger av adressebøkene for Kristiania/Oslo (1913, 1918, 1940 og 1945) blitt skanna og indeksert som en prøve på arbeidsgangen, og disse årgangene er tilgjengelige her. Vi ser for oss at et mer systematisk arbeid kan foregå fram mot jul 2011 og gjennom hele 2012.

Tillegg 11.08.2011 kl. 22.20: Oslo byarkivs presentasjon av adressebøkene.

Tillegg 02.04.2012 kl. 14.38: Nå er nitten årganger tilgjengelige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott!! :) Gir oss muligheten til å ha adresser klar før man drar på byarkivet for å sjekke de kommunale tellingene.

Mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreløpig har fire årganger av adressebøkene for Kristiania/Oslo (1913, 1918, 1940 og 1945) blitt skanna og indeksert

Jeg har funnet mine besteforeldre (farfar) i alle de fire bøkene som er lagt ut foreløpig. Pluss mine egne foreldre i 1945.

Er det mulig at dere kan legge ut Aker parallelt? D.v.s. at dere ikke venter med Aker til alle Oslo-bøkene er scannet, men at dere f.eks. legger ut bøkene for Aker 1913, 1918, 1940 og 1945 før dere fortsetter med Oslo?

Men NB: Vi er selvsagt veldig takknemlige for dette arbeidet uansett hvordan dere velger å gjøre det videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det mulig at dere kan legge ut Aker parallelt? D.v.s. at dere ikke venter med Aker til alle Oslo-bøkene er scannet, men at dere f.eks. legger ut bøkene for Aker 1913, 1918, 1940 og 1945 før dere fortsetter med Oslo?

Jeg har ikke sett at det finnes en tilsvarende adressebokserie for Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sett at det finnes en tilsvarende adressebokserie for Aker.

Det finnes ingen serie for Aker, men det finnes noen få årganger - litt uklart hvor mange. SAO har bøker for 1922, 1924 og 1934, mens Oslo byarkiv har 1917/1918 og 1938. Jeg vil ikke love noe om når vi kommer til skanne disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OK. Jeg trodde det fantes tilsvarende bøker for Aker, ut fra det som sto i den første setningen i innlegg 1 (ovenfor). Men da finnes det i alle fall noen få årganger. Jeg bor imidlertid ikke lenger fra Oslo enn at jeg kan ta en tur inn og bla litt i disse bøkene selv. Uansett: Tusen takk for den jobben dere gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kristian,

Har dere vurdert å kjøre OCR på disse skanna bøkene og legge de ut slik at de blir søkbare?

Vi har vært inne på tanken, men på grunn av sommerferien har vi ikke rukket å teste OCR-lesing av bildene ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...