Gå til innhold
Arkivverket

Oluf Eriksen? Glad

Thor
 Del

Recommended Posts

Oluf Eriksen? Glad. Jeg antar at han er født i Kristiania? Kanskje rundt 1550? Muligens g m Margrete Pederdatter? Og hva var hennes opphav? Hvilke barn hadde han? Sissel Olufsdatter Glad? og Anna Olufsdatter Glad. Var det flere? Bare jenter?

Alli opplysninger også ubetydelige detaljer er velkomne. Her er det sparsomt med kilder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for fine sommerbidrag. Siden det er agurktid, så behøver man ikke å treffe helt. Oluf er bror av en av mine forfedre. Jeg har ikke registrert at han har mere enn to barn. På den tida måtte man ta de barna man fikk, så jeg regner med at det kunne være et "stort kull"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har endel på denne familien, og spesielt m.h.p. etterkommere etter Chr. Eriksen Glad. Du skriver at en av dine forfedre var bror til Oluf. Dersom det er Christopher du mener her så er ikke dette helt 100% påvist. Dersom du har synspunkter i denne sammenheng er jeg veldig interessert i å høre om dette. Du kan sende meg en mail på soestuen(krøllalfa)gmail.com så kan jeg sende deg det jeg har på både Christopher og Ole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser han er nevnt som borgermester i Kristiania

Han var borgermester i Oslo, og han døde en del år før Christiania ble grunnlagt i 1624.

Oslo fortsatte å eksistere i Kristiania-tiden, men langt utenfor hovedstaden (etter datidens forhold).

I 1878 ble Oslo innlemmet i hovedstaden og ble da en bydel i Kristiania, og fra 1925 heter hovedstaden igjen Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ingen synspunkter på Kristoffer Eriksen Glad sitt opphav.

Imidlertid var Oluf Børresen verge for Anne Pedersdatter eller formynder for i skiftet etter Marte Bertelsdatter Mule, Fordum prestekvinne i Ringsaker. Fordum prestekvinne i Ringsaker. Hennes mor var Sissel Olufsdatter Glad. Skifte på Sveinhaug 12-14 mai 1663. Vi lurer på hvorfor Oluf Børresen var formynder i dette skiftet for Anne Pedersdatter. Hennes far Peder Kristensen var vel g m Marte Bertelsdatter. Han var prest i Ringsaker etter Jens Bugge. Jens Bugge har etterkommere i Ringsaker. Presten Kristen Hvid var bestefar til Oluf Børresen.

Torger Huseby Vestad var også formynder i samme skifte. Vi lurer også her på hvorfor?

Dette er viktige spørsmål å få svar på. Dette kan ha betydning for slektshistorien i Ringsaker. Imidlertid er vi her i ytterkant av hva kildene gir informasjon om og vi finner egentlig ingen forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis slik at Oluf Glad sine familieforhold er lite kjent. På tross av at han som ordfører må ha vært en sentral person? Det er lite sannsynlig at det bare var to barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nermo har 4 barn på Oluf Glad og Margrethe Pedersdatter:

Anna gm biskop Jens Nielssøn. 5 barn i dette ekteskapet.

S. H. Finne-Grønn: “Oslobispen mag. Jens Nielsens slegt”, i NTfG, bd. 1, 1910, s. 33–45

Hans som var lagmann i Bergen. Gift med Adelheid Hansdatter. Se gammel tråd på DA:

http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=61005&sok=Glad&nr=5&antinnlegg=57&startnr=&antall=&spraak=#anker

Margrethe gift med Sørten Sørensen. Fogd i Jemtland. Deres datter Anna var gift med Rasmus Lauritzen Stoud.

Sidsel gm. borgermester i Oslo Bertel Christensen Mule. Se Thomle NPT bind 1 s. 314-328.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Sto skiftet i Oslo?

Vet ikke om skiftet stod i Oslo, men regner med det eller i Aker. Han bodde vel på gården Hoff eller Hov i Aker (gnr 31) som han fikk i gave av kronen. Oluf var borgermester fra 1578 til 1589.

Lenke til kommentar
Del på andre sider