Gå til innhold
Arkivverket

Jens Danielsen Hveding g 1709 Dorothea Brønlund

Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Jens Danielsen Hveding var gift 11 desember 1709 med Dorothea Andersdatter Brønlund (i følge andre kilder). De har da fått første barnet Jens ca 1710 død etter noen uker. Han har jeg foreløpig ikke funnet døpt. Men fire barn finner jeg til dåp i kirkebok for Dverberg,Andenes, Nordland.

Birgitthe Johanne døpt 14/6-1711 med faddere: Anders Brønlund,Mathis Christensen (Trane),Riborrig Hveding,Siri Andersdatter.

Maren døpt 26/2-1713 med faddere: Søfren Brønlund,Hans Brønlund,Birgitte Brønlund,Maritte Olsdatter,Maritte Hansdatter.

Riborrig døpt 24/3-1714 med faddere: Lars Brønlund,Niels Pedersen,Birgitte Bloch,Ingebor sal. Ole Ørgensen,Maren Erichsdatter.

Margaretha de Whitt døpt 7/9-1716 med faddere: Jens Brønlund,Niels Abrahamsen,Myre,Karen Hansdatter,Soure,Karen Jonsdatter Soure,Anna Cath. Brønlund.

Det er flere steder nevnt ei Margaretha Wilhelmine f ca 1725. Hun har jeg ikke funnet.Og ei Magdalena Hveding f ca 1727 er heller ikke funnet.

Kan og nevne at i denne kirkebok har Jens Danielsen Hveding benyttet Trane som etternavn på sin svoger Mathias Christensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Nei jeg hadde ikke sett skiftet. Men nu har jeg skumlest det, og alder på arvingene er da syv år feil på hver av barnene. Hvorfor vet jeg ikke. Men kirkebok må vel være rett. Men det rare er vel at her står det at yngstedatteren heter Margrethe Hvit. Mens Hvedingslekten oppererer med Margaretha Wilhelmine . Forstår ikke hvor de har det fra. Skiftet hadde ellers ikke nye opplysninger om slekten. Regner ellers med at det er Margaretha de Whitt (Hvit) som er gift med Johan Kristian Feltskow.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens Danielsen Hveding var gift 11 desember 1709 med Dorothea Andersdatter Brønlund (i følge andre kilder). De har da fått første barnet Jens ca 1710 død etter noen uker. Han har jeg foreløpig ikke funnet døpt. Men fire barn finner jeg til dåp i kirkebok for Dverberg,Andenes, Nordland.

Birgitthe Johanne døpt 14/6-1711 med faddere: Anders Brønlund,Mathis Christensen (Trane),Riborrig Hveding,Siri Andersdatter.

Maren døpt 26/2-1713 med faddere: Søfren Brønlund,Hans Brønlund,Birgitte Brønlund,Maritte Olsdatter,Maritte Hansdatter.

Riborrig døpt 24/3-1714 med faddere: Lars Brønlund,Niels Pedersen,Birgitte Bloch,Ingebor sal. Ole Ørgensen,Maren Erichsdatter.

Margaretha de Whitt døpt 7/9-1716 med faddere: Jens Brønlund,Niels Abrahamsen,Myre,Karen Hansdatter,Soure,Karen Jonsdatter Soure,Anna Cath. Brønlund.

Det er flere steder nevnt ei Margaretha Wilhelmine f ca 1725. Hun har jeg ikke funnet.Og ei Magdalena Hveding f ca 1727 er heller ikke funnet.

Kan og nevne at i denne kirkebok har Jens Danielsen Hveding benyttet Trane som etternavn på sin svoger Mathias Christensen.

Jens Danielsen Hveding was the son of Daniel Jenssen Hveding

http://www.nermo.org/slekt/d0023/g0000003.html#I9493

Ron Berg-Iverson

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Takk for svar. Nei jeg hadde ikke sett skiftet. Men nu har jeg skumlest det, og alder på arvingene er da syv år feil på hver av barnene. Hvorfor vet jeg ikke. Men kirkebok må vel være rett. Men det rare er vel at her står det at yngstedatteren heter Margrethe Hvit. Mens Hvedingslekten oppererer med Margaretha Wilhelmine . Forstår ikke hvor de har det fra. Skiftet hadde ellers ikke nye opplysninger om slekten. Regner ellers med at det er Margaretha de Whitt (Hvit) som er gift med Johan Kristian Feltskow.

Jeg klarer dessverre ikke lese teksten i dette skiftet (http://arkivverket.n...ize=full&mode=0)

etter sogneprest i Dverberg (Andøy, NO), senere Leksvik, NT, Jens Danielsen Hveding (1680-1749),

gift 11 Des 1709 i Hadsel med Dorothea Andersdatter Brøndlund. Jeg ser ikke engang datoen for skiftet.

Benyttet barna Brøndlund og/eller Hveding til etternavn ? Var de døpt 'Brøndlund' ?

Kunne noen av dere 'leskyndige' være så snille å gjengi dato og sted for skiftet, samt hva som står om arvingene (barna)

og alderen på disse ?

Det skal visstnok finnes enda et barn i søskenflokken, nemlig Gudlaug (Golla) (f. 1722, gravlagt 26. juni 1799) (ikke februar), som skal

ha bodd i 'Harmonien' i Trondheim, som var bygget av hennes ektemann, Hans Ulrich Møllmann (1715-1778), lagmann og

generaltollforpakter. Han eide gården Gjølme i Orkdal og kjøpte dessuten Rotvoll (Lade) på auksjon i 1756.

Ang. Jens og Dorothea's sønn Jens (Jens Andreas ?), så er det 'litt mistenkelig' at Dorothea's eldre bror, sogneprest i Hadsel.

Niels Andersen Brønlund (ca.1681-Aug 1722) (g.m. Margarethe Michelsdatter With fra Settem i Stangvik)

også skal ha hatt en sønn Jens Andreas (f. ca. 1705 ?) som ble begravet 17 Jun 1710 (i Hadsel). Disse skal også hatt

datteren Gjertrud (f. ca. 1707, gift i 1725 med fogd i Lofoten og Vesterålen, Herman Pedersen Randulf),

en datter som ble gift ca. 1728? med sogneprest i Tingvoll, Peder Harboe,

en datter Birgitte (f. ca. 1717, g. etter 1742 m. Henrik Opdal Celius)

og muligens også døtrene Margrethe og Riborg (?).

En yngre bror av Dorothea, Jens Andersen Brønlund (jekteskipper i Dverberg), g.m. Gidsken Christensdatter Thrane,

hadde også en datter Birgitte Maria (f. ca.1725).

En enda yngre bror, Søren Anderssøn Brønlund, g.m. Margrethe Marie Rafn, ble handelsmann på Hitra,

og fikk datteren Birgitte (1726-1788) mens han enda bodde på Myre, Andøy. Kan denne Søren også være far til

Birgitte Maria Brønlund (ca.1736-Sep 1769), som ble gift 11 Nov 1768 på Karlsøy med Peder Johan Rubertsen Crantz fra Vågan ?

De omtalte Birgitte'r er åpenbart oppkalt eller Brøndlund-barna's mor, Birgitta Jensdatter Bloch (ca.1653-1738),

gift med den danske sognepresten i Dverberg fra 1677, Anders Pederssøn Brøndlund (1651-1715).

Det skulle altså være rikelig anledning til å blande sammen disse barnebarna til Anders og Birgitta ...

Noen som har korreksjoner til ovenstående, eller som kan bidra vedr. det omtalte skiftet ?

Endret av Per Nermo / Ekeberg / Oslo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det står at skiftet er 26/3 1749 etter Jens Danielsen Hveding dødelige afgang dend 25 marty.Skiftet nevner kun tre barn som lever.Birgitta Johanna Jensdatter Hveding gammel 31 år og gift med skipper Andreas Ærboe udi Tronhiem, Riborre Jensdatter Hveding u-gift og gammel 29 år, og Margrethe Hvit Jensdatter Hveding iligemaade u-gift gammel 27 år. Det ser ut til at de arver 116 rdl hver. Skal sjekke skiftet bedre sener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik tolker jeg skiftet, og det kan selvfølgelig være helt feil:

Skiftet har dato: Anno 1749 den 11th Aprill ..... Jens Danielsen Hveding ...... Afgang den 25 martz..

......myndige og u=mÿndige arvinger datter Bergitta Johanna Jensdatter Hveding gammel 31 aar og gift med skipper Andreas Arboe? ... Trondhiem, Riborg Jensdatter Hveding ugift og gammel 29 aar, Margrethe Hvit Jensdatter Hveding Hegemand? ugift og gammel 27 aar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Skiftet går over lengre tid, så flere datoer nevnes. Men første møte er 26 marty 1749, dagen etter hans dødsdag.Han har sittet i uskiftet bo, og her har vel kreditorene vert redd de skulle få lite tilbake. Beløpet 116 rdlr er vel morsarven de fikk her først. Det nevnes at moren var det skifte etter 9/3 1729. Ser ut til at det holdes auktion og bl annet madame Ærboe og søstrene jomfruene Riborre og Margrethe Hvit tar ut ting de vil ha på lik linje med de andre .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Mange takk til Terje og Lars !

Det skulle vært interressant å se det nevnte skiftet den 9. mars 1729 (i Dverberg, Andøy ?) etter sogneprest i Dverberg (siden 1715 ?), Jens Danielsen Hveding (Vidding) sin hustru Dorothea Andersdatter Brøndlund (f. ca. 1685 ?), datter av den forrige sognepresten.

Her ville vi formodentlig kunne få svar på om det fantes flere (levende) barn enn Birgitte Johanne, Riborg (Maria ?) og Margrethe (de) With.

Jeg har notert meg

- Maren (døpt i Dverberg 26 Feb 1713, men hun er kanskje død i 1749 ?), mulige

- Golla (Gudlaug) (1722-1799) og

- Magdalene (f. ca. 1727)

(samt altså en sønn Jens, som skal være født og død rundt 1710).

Som Birgitte Johanne's ektemann har jeg notert Anders Hansen (Ærboe) (Giæver ?), styrmann (skipper i 1749) i Trondheim. Hvem er hans foreldre ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg trur ikke Golla (Gudlaug) hører til her. Ellers så har de hatt 5 barn hvorav den første døde etter ca ett år, og Maren som da og er død før skifte etter faren. Hadde vert kjekt om noen kunne finne skiftet etter Dorothea Andersdatter Brøndlund 9 mars 1729. Anders Ærboe nevnes mange ganger i skiftet, men aldri noe Giæver. Hvor det kommer fra vet jeg ikke. Anders Ærboe representerer da sin fru i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg trur ikke Golla (Gudlaug) hører til her.

Nei, Golla (Gudlaug/Gullov) er vel heller datter av Jens' fetter,

justisråd i Trondheim, Jens Christensen Hveding (1691-1758)

og Elisabeth Maria Pedersdatter Herdal (datter av Gullov Schancke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er rett. De hadde vel 12 barn :)

Tolv, du ! Jeg har bare notert fem:

Anne Benedicte 1721, Golla 1722, Ellen Dorothea, Frederikke c1730? og Christen c1731?.

Hvilke syv mangler her ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du finner alle barna på Erik Berntsen's slektssider.

http://vestraat.net/...p614.htm#i21478

Berntsen har yngste barn (nr. 12) av Jens Christensen Hveding og Elisabeth Marie Pedersdatter Herdal

ført som Jacob Jensen Hveding, f. ca. 1736, d. 1819,

g. 1) m. Maren Jentoft Schjelderup og

g. 2) ca. 1777 m. Alhed Marie Pedersdatter Ferslew,

men denne Maren Jentoft Schjelderup f. 1734 på Sandsøy, Bjarkøy, har jeg tidligere notert som

g. 15 Okt 1766 m. Jacob Nielsen Hveding (1734-1804) fra Berg i Trondenes, og død der i 1798,

som datter av sogneprest i Sand (Bjarkøy) og prost i Senja, Jens Andersen Schjelderup (c1710-1751) og Ingeborg Marie Leth.

Hva er rett, tro, mht. disse to Jacob Hveding's koner ?

(Jacob Nielsen Hveding var sønn av Nils Hansen Hveding (c1692-1762) og hans første hustru Aasel Jacobsdatter Winther).

Kan det være at Jacob Jensen Hveding 'kun' var g.m. Alhed Marie Pedersdatter Ferslew ?

Disse to Jacob Hveding var tremenninger (om førstnevnte 'Jensen' da fantes), ved at den førstes

farfar Christen Jensen Hveding og den andres farmor Anne Marie Nielsdatter Hveding var halvsøsken

og barn av Riborg Danielsdatter, g. 1) Jens Christensen Hveding og g. 2) Niels Mortensen Sørvik.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har og sett at det der er noe som ikke stemmer. Men skiftet i Stavanger sier ingenting. Dvs barnene er ikke nevnt da Jens dør.

Hvilken Jens snakker du om her, og når er skiftet ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens var feil.Det var Jacob Jensen Hveding som dør som lagmann i Stavanger 1819. Der nevnes Alete Marie Ferslef og umyndige barn, ikke navngitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder Maren Jentoft Schelderup så dør hun 1798 i Berg i Trondenes. Hun var g m Jacob Nilsen. Det er notert 4 barn i skiftet:Nils 28 år,Jens 20 år,Aasel Martina g m Christopher Olsen Berg, og Anna Bendicta 16 år. Hveding navnet ikke benyttet i skiftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berntsen har yngste barn (nr. 12) av Jens Christensen Hveding og Elisabeth Marie Pedersdatter Herdal

ført som Jacob Jensen Hveding, f. ca. 1736, d. 1819,

g. 1) m. Maren Jentoft Schjelderup og

g. 2) ca. 1777 m. Alhed Marie Pedersdatter Ferslew,

men denne Maren Jentoft Schjelderup f. 1734 på Sandsøy, Bjarkøy, har jeg tidligere notert som

g. 15 Okt 1766 m. Jacob Nielsen Hveding (1734-1804) fra Berg i Trondenes, og død der i 1798,

som datter av sogneprest i Sand (Bjarkøy) og prost i Senja, Jens Andersen Schjelderup (c1710-1751) og Ingeborg Marie Leth.

Hva er rett, tro, mht. disse to Jacob Hveding's koner ?

(Jacob Nielsen Hveding var sønn av Nils Hansen Hveding (c1692-1762) og hans første hustru Aasel Jacobsdatter Winther).

Kan det være at Jacob Jensen Hveding 'kun' var g.m. Alhed Marie Pedersdatter Ferslew ?

Disse to Jacob Hveding var tremenninger (om førstnevnte 'Jensen' da fantes), ved at den førstes

farfar Christen Jensen Hveding og den andres farmor Anne Marie Nielsdatter Hveding var halvsøsken

og barn av Riborg Danielsdatter, g. 1) Jens Christensen Hveding og g. 2) Niels Mortensen Sørvik.

.

.

Det må vel dermed være å regne som fastslått at det er snakk om to Jacob Hveding (tremennnger) :

- Jacob Nielsen Hveding (1734-1804), bosatt i Trondenes, g.m. Maren Jentoft Jensdatter Schjelderup, 6 barn (1767-1782)

- Jacob Bentzson Jensen Hveding (1736-1819), bos. på Færøyene, sen. lagm. i Stavanger, g.m. enken Alhed Marie Pedersd. Ferslew, minst 4 barn (1777-1784)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref:

"Det skulle vært interressant å se det nevnte skiftet den 9. mars 1729 (i Dverberg, Andøy ?) etter sogneprest i Dverberg (siden 1715 ?), Jens Danielsen Hveding (Vidding) sin hustru Dorothea Andersdatter Brøndlund (f. ca. 1685 ?), datter av den forrige sognepresten."

Kan ikke finne et slikt skifte i skifteprotokollen for Lofoten og Vesterålen. Kan det tenkes at dette skiftet er et annet sted? Noen som har link til hvor man finner dette skiftet?

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ref:

"Det skulle vært interressant å se det nevnte skiftet den 9. mars 1729 (i Dverberg, Andøy ?) etter sogneprest i Dverberg (siden 1715 ?), Jens Danielsen Hveding (Vidding) sin hustru Dorothea Andersdatter Brøndlund (f. ca. 1685 ?), datter av den forrige sognepresten."

Kan ikke finne et slikt skifte i skifteprotokollen for Lofoten og Vesterålen. Kan det tenkes at dette skiftet er et annet sted ? Noen som har link til hvor man finner dette skiftet ?

Er det ikke slik at det finnes et eget register (protokoll) for 'geistlige skifter' ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider