Gå til innhold
Arkivverket

Jens Danielsen Hveding g 1709 Dorothea Brønlund


Terje E Skrolsvik
 Del

Recommended Posts

Alle skifter ligger tilgjengelig her på DA. I 1729 skulle vel skiftet etter konen vere holdt mens de var i Dverberg ? Han var vel noen år østpå og hvis jeg ikke husker feil, før han kom tilbake til Lekviken hvor han døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at det finnes et eget register (protokoll) for 'geistlige skifter' ?

.

 

Ville et skifte etter hans kone ligge under geistlige skifter? Her må jeg innrømme at kunnskapen min ikke strekker til.

 

Lars Østensen

 

Alle skifter ligger tilgjengelig her på DA. I 1729 skulle vel skiftet etter konen vere holdt mens de var i Dverberg ? Han var vel noen år østpå og hvis jeg ikke husker feil, før han kom tilbake til Lekviken hvor han døde.

 

I skifteprotokollen er skiftene i dette tidsrom ført i registret ut fra sted/gård så langt jeg har kunnet se, og under D ligger kun et skifte for gården Dalen så vidt jeg husker.

 

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Trolig er det ikke noen Jens Andreas B. Hveding. Derimot har Niels Andersen Brønlund en sønn med dette navn som gravlegges 1 år gml. http://www.arkivverk...ny&idx_side=-21

 

Ser at flere har Mathias Christensen Trane og kona Birgitte Andersdatter Brøndlund gift omkr 1712. Dette er feil da de får sønnen Mas (Mads) 1709.

 

Jeg har følgende barn døpt i Andenes:

 

Mas (Mads) 1709

Maren 1710 død 1710/11.

Christen 1711

Birgitthe 1713

Anders Brøndlund 1716

 

MCT bodde da på Andenesvær (Værret). Trane blir skrevet første gang 1713

 

1 februar 1715 døde Anders Brøndlund 63 år 7 måneder 8 dager gml.

 

JDH sin mor Birgithe Olsdatter døde 2. pinsedag 1720 74 år 8 måneder og noen dager gml.

 

Maren Nielsdatter Bye blir av Jens D, Hveding omtalt som hans værsyster. Var hun en stesøster til Dorthe Andersdtr Brøndlund?

 

Søren Brønlund ekteskap med Margrethe Maria Hansdatter Rafn, Røchenes i Trondenes 21/11 1723

Søren bodde på Myre i Dverberg. Barna døpes i Dverberg, Johanna 1724, Anders 1725, Birgitte 1727.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes geistelig skifteprotokoll for Lofoten og Vesterålen prosti. Men eldste protokoll som er bevart er fra 1754...Er ikke scannet og ligger på statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

#30 Mathias Christensen Trane søkte den 1 juni 1708 om "bevilling til copulation uden nogen foregaaende trolovelse eller liusning af prædiche stolen" med pige Birgitte Andersdatter Brønlund. Søknaden er skrevet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

 

Maren Nielsdatter Bye blir av Jens D, Hveding omtalt som hans værsyster. Var hun en stesøster til Dorthe Andersdtr Brøndlund?

 

 

 

Jeg har Birgitta Jensdtr Bloch gift 1 med Niels Olufsen Bye og 2 med Anders Pederssøn Brøndlund. Maren Nielsdatter Bye skal være fra første ekteskapet.

 

Nils Olsen Bye

Iflg. NST XXI s. 296 døde han i Dverberg 22/2 1677. Iflg. samme kilde var hustruen Birgitta Jensdtr Bloch født

i Hamarøy ca. 1652 og ble begravet i Dverberg 20/4 1738.

 

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal visstnok finnes enda et barn i søskenflokken, nemlig Gudlaug (Golla) (f. 1722, gravlagt 26 Feb 1799), som skal

ha bodd i 'Harmonien' i Trondheim, som var bygget av hennes ektemann, Hans Ulrich Møllmann (1715-1778), lagmann og

generaltollforpakter. Han eide gården Gjølme i Orkdal og kjøpte dessuten Rotvoll (Lade) på auksjon i 1756.

 

 

Gudlaug ble vel gravlagt 26 Juni 1799 i Domkirken i Trondheim:

 

Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Domkirken i Trondheim, Ministerialbok nr. 601A08 (1783-1818), Døde og begravede 1799-1800, side 50.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-54

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...70920680468.jpg

 

Her står det på høyre side Stiftamtmandinde Mølmann f. Widding

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terje, det ser ut som om vi er enig om moren hennes. Så jeg lurer på om du er sikker på at det var Schancke som var faren. Finnes det f.eks. skifte eller andre kilder som bekrefter det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenka Michael.

 

Da er det en ting i den lenka som jeg lurer på:

"1709 som handler om arv etter Sophie og er undertegnet av Erik Schanke".

Erik Schanke, hennes første mann døde vel før 1663, så hvem er da denne Erik Schanke som har undertegnet brevet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var sønnen til Sophie Blix og Erik Schancke.

 

Erik Eriksen Schancke, f. omkring 1661 i Verdal, d. 26 oktober 1749 i Trondheim. Kjøpmann i Solem, Byåsen sogn, Trondheim.

 

NST X s.310:

"Ekteparets sønn, Erik Eriksen Schancke, døde i høi alder som kjøpmann i Trondhjem 26. okt. 1749. Fra 1699 var han eier av

gården Solem i Byåsen sogn ved Trondhjem, senere også gården Frøset i samme sogn."

 

Gift. 1. gang 7 oktober 1685 i Trondheim med Karen Østensdatter, død 1689 i Trondheim. Hustru i Solem, Byåsen sogn, Trondheim.

Barn:

Erik Jochum Schanke, f. 1687

Jens Eriksen Schanke, f. 1688

 

Gift 2. gang 21 september 1691 i Trondheim med Karen Lorentzdatter Frost, død 1708 i Trondheim.

Barn:

Sofie Katrine Schancke, f. 1692, d. 1770

Lorentz Christian Schanke, f. 1699

Karen Eriksdatter Schanke, f. 1700

Christian Frost Schanke, f. etter 1700

 

Gift 3. gang mai 1708 i Trondheim med Martha Jacobsdatter Borchmann.

 

Mvh

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at Hvedingfamilien benytter Gudlaug Svaboe som kone til Peder Herdal, sogneprest til Åfjorden. Ser at jeg har strøket over Svaboe og skrevet Schanke men vet ikke hvorfor jeg har gjort det.

Men nu sjekket jeg et par av fadderne til Jens og Elisabeth.

 

Anna Bendicta: har fadderene: Mad sal Peder Herdals,Mad Gjertru sal Kales?, Mad sal Svaboe, Erich Schanche og Monsr Bern Sommer.

 

Frederica døpt 7/1-1724 har faddere: Mad oberauditeur Bjørner,Mad sal Hans Kiembler,Mad Erich Schanche,He Capit Knud v. Hadeler, Hr Mag. Sommerfelt og Monsr Jens Hirdall.

 

Skal se litt på de andre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Sophie Eriksdatter Blix (1626-1709) (1. g. g.m. kapellan i Verdal 1644-1662, Erik Olufsen Schancke (1605-c1662?) som eide bl.a. Sundby i Verdal, døde på Mo)

skal 2. gang ha blitt gift med visepastor i Verdal, Jens Kristoffersen Svaboe (c1630?-1687).

 

Barn:

 

- Erik Eriksen Schancke (1661-1749) (ektefeller som nevnt i tidligere innlegg)

- Gullov (Gudlaug/Golla) (Eriksdatter ?) (Schancke ?) (Svaboe ?) (c1662/1667? - 1740) (g.m. hr. Peder Jensen Herdal til Åfjord) _ (var Golla istedet fra 2. eketskap ?)

- Giertrud Eriksdatter Schancke (c1662-1746), g.m. Mathias Kalhe

 

- Dorthea (Jensdatter ?) (Svaboe ?) (1656/c1668? - 1705), g.m. premierløytnant Iver Christopher von Hadeln _ (var Dorthea istedet fra 1. ekteskap ?)

- Mette Jensdatter Svaboe (1667-1749)

- Christen Jenssøn Svaboe (var han g.m. Ellen Chatrina Munch ?)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familieskatten 1678 http://arkivverket.n...e=bigger&mode=0

 

Vicepastor

Jens Christopherßøn

Sophia Erichsdatter

Giertrud Erichsdater

Gudlov Erichsdatter

 

Familieskatten 1679 http://arkivverket.n...ize=full&mode=0

 

Vicepastor

Jens Christopherßøn

Sophia Erichsdaatter

Giertrud Erichsdaatter

Gullu Erichsdaatter

 

 

Konsumpsjon- og folkeskatt 1684 Værdal http://arkivverket.n...ead/rk/30018/8/

 

Residerende capellan:

Jens Christopherßøn

Sophie Erichsdaatt: Blix

Børn:

Gullu Erichsdaatter 23 aar

Mette Jensdaatter 14 aar

Thienste folck:

Oluff Anderßøn

Arn Larßøn

Anders Anderßøn

Raagier Oluffsdaater

Marritte Tharaldsdaatter

Lucie Hansdaatter

 

En hestestold

 

I Konsumpsjon- og folkeskatt 1685 står at JC har "2 døttre, som ere voxen, og een søn" http://arkivverket.n...ad/rk/30195/16/

 

Finnes det noen kilde for at Jens Christophersøn brukte slektsnavnet Svaboe?

 

Mvh

Michael

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge siste innlegg ser det ut til at Gulla skal være 23 år i 1684 og da født ca 1661 og før Erich Schanke gikk bort, hvis dødsåret er rett.

 

En ennen ting er vel at Gullov navnet var fra gammelt et "bindeledd" mellom slektene Blix og Schanke.

 

Tror jeg her foreløpig holder meg til at Golla er en Schanke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

- Christen Jenssøn Svaboe (var han g.m. Ellen Chatrina Munch ?)

 

Ja, det var han.

 

Ellen Catharina Munck ble gravlagt i Vår Frue kirke i Trondheim 10. feb. 1769: «Enken Ellen Cath. Jensd. Munch Svaboe nedsatt i .?.lden i Kirken, d. af alderdom 80 ¼ aar.

 

I skiftet etter henne samme år kommer det fram at hun hadde vært gift med avdøde Christen Svaboe.

Arvingene var:

  • Sønnen Jens Henrich Svaboe, hospitalforstander
  • Datteren Mad: Kierstina Nimbs barn (alle oppholder seg i København):
    • Hans Nimb, student, fullmyndig
    • Jens Nimb, student, fullmyndig
    • Carl Nimb, Premier løytnant, fullmyndig
    • Jomfrue Elen Catharina Nimb, ugift
    • Jomfrue Else Dorothea Nimb, ugift
    • Jomfrue Christina Nimb, ugift

 

Kirstine Christensdatter Svaboe var gift med presten Jens Hansen Nimb, sønn av presten Hans Jensen Nimb og Else Dorthea Sommerfeldt.

 

Skifte etter Ellen Catharina Munck 1769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Mange takk, Grete !

 

Ellen Catharina Munch (c1689-c1769 Trondheim) (g.m. prestesønnen Christen Jenssøn Svaboe fra Verdal)

skal ha vært enke allerede i 1721, og bodde da i Trondheim.

 

Skal tro (mer nøyaktig) hvor og når Christen Jenssøn Svaboe levde og døde ?

('Trøndelag' og (ca. 1665 - før 1721) er kanskje ikke et helt vilt tips ....)

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

#30 Mathias Christensen Trane søkte den 1 juni 1708 om "bevilling til copulation uden nogen foregaaende trolovelse eller liusning af prædiche stolen" med pige Birgitte Andersdatter Brønlund. Søknaden er skrevet i Trondheim.

 

Finnes det et scannet dokument av denne søknaden noen plass?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.