Gå til innhold
Arkivverket

Mulig feil i bygdebok?

Hilde Falkanger
 Del

Recommended Posts

Hei.

Knut Knutsen (fra da Søre Vig) (f.1860) og Gurine Helene Samuelsen (fra Arholmen - Fitjar) giftet seg 18.mai 1890 i Fitjar.

Det står nevnt at far hans kom fra Vig og heter Knut Helgesen.

Når jeg så leter i Bygdebok 2 fra Fitjar finner jeg bare en Knut Helgeson på gården Vik(76.)

Denne gården ble kalt søndre vik på tiden Knut Knutsen giftet seg, så det er vel stor sannsynlighet han kommer fra denne gården.

Nå viser det seg at Knut Helgesen(far) hadde 2 sønner. En døde som 2 åring mens det står skrevet at yngstesønn Knut var født 1859 og fikk datteren Kamilla Olava i 1887 med Marie Knutsdtr, Pollen.

Er det mulig at dette var et uekte barn og dette likevel er den Knut som giftet seg med Gurine Helene 3 år etter?

Jeg har prøvd å lete opp barnet, Kamilla Olava (f.1887) både i kirkebøker for Bømlo og Fitjar uten hell.

Mulig du kan hjelpe meg å finn ut om det er den Knut Knutsen jeg leter etter?

På forhånd hjertelig takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved folketellingen 1875 finner vi Knut Helgesen, født 1814 på Søndre Vig, løpenummer 170a, med kone Ingeborg Monsdatter, født 1819, og sønnen Knut K., født 1860, og døtrene Gjertrud K., født 1846, Larine K., født 1865 og Helene K., født 1858.

Det er vel all grunn til å tro at det er sønnen Knut K. som giftet seg i 1890. Både farsnavnet og gardsnavnet peker entydig dit. Det er selvsagt også mulig at han hadde fått en datter i 1887 med Marie Knutsdatter Pollen. Jeg finner ikke dette barnet døpt i Fitjar, og heller ikke i Stord (som Pollen kan peke mot).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamilla Olavas dåp: Hordaland fylke, Bremnes i Finnås, Ministerialbok nr. C 1 (1881-1894), Fødte og døpte 1887, side 53.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-52 (nr. 45 - nederst på siden - øverste del er blank)

Jeg ser at presten skriver 'hustru' ved andre dåper, men ikke her, så det virker ikke som de var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider