Gå til innhold
Arkivverket

Kirkebøker. Når blir de tilgjengelig?

Thor
 Del

Recommended Posts

Hirkebøkene for Furnes 1930 er ikke tilgjengelige på nettet. Hvor lenge et de untatt fra offentligheten?

Det er lagt ut en god del kirkebøker (primært klokkerbøker) som går godt forbi 1930. Dette handler derfor ikke om at kirkebøkene er unntatt offentlig (normal klausul på personopplysninger er 60 år), men at kirkebøkene ikke er avlevert til Arkivverket. Ministerialbøker kan ligge ute i forvaltningen i inntil 80 år etter at de er utskrevet - om ei bok for eksempel ble påbegynt i 1929 og utskrevet i 1949, trenger den altså ikke avleveres før i 2029, og det vil ha gått 100 år siden den ble påbegynt.

I samarbeid med statsarkivene er Riksarkivets Seksjon for digitalisering og konservering nå i ferd med å komme ajour med publisering av kirkebøker som er avlevert de seneste åra (dvs. kirkebøker som ikke har vært på mikrofilm). Siden kirkebøker avleveres kontinuerlig, vil det alltid være noe etterslep, men vi håper å holde dette etterslepet på et minimum i framtida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for stort engasjement.

Det var vel opplysningene nedenfor jeg var ute etter dat. Sakset fra Arkivværkets egne sider:

Av personvernhensyn kan ikke alle kirkebokslistene legges ut på nettet helt frem til vår tid. Med utgangspunkt i lovverket er det fastsatt grenser for de "nyere" listetypene. Den generelle klausulen er 60 år, men for listetyper som kan vise dødsårsak, er klausulen utvidet til 80 år. Døpte og konfirmerte kommer i en særstilling, da listetypene rammes av at opplysninger om adopsjoner foretatt etter adopsjonsloven av 1935, krever 100 års klausul. Pr. 1. januar 2010 er følgende tilgjengelig:

- Fødte og døpte 1930

- Konfirmerte t.o.m. 1934

- Viede, trolovede og lysninger - ingen begrensning

- Døde, begravede og dødfødte 1929

- Inn- og utflyttede - ingen begrensning 2005

- Inn- og utmeldte av statskirken 1949

- Lister angående dissentere 1949

Nå er det gått et og et halvt år. Er det noen grunn til å opprettholde samme dato? Og er det slik at jeg får opplysningene for 1930 ved å gå på Statsarkivet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av personvernhensyn kan ikke alle kirkebokslistene legges ut på nettet helt frem til vår tid. Med utgangspunkt i lovverket er det fastsatt grenser for de "nyere" listetypene. Den generelle klausulen er 60 år, men for listetyper som kan vise dødsårsak, er klausulen utvidet til 80 år. Døpte og konfirmerte kommer i en særstilling, da listetypene rammes av at opplysninger om adopsjoner foretatt etter adopsjonsloven av 1935, krever 100 års klausul. Pr. 1. januar 2010 er følgende tilgjengelig:

- Fødte og døpte 1930

- Konfirmerte t.o.m. 1934

- Viede, trolovede og lysninger - ingen begrensning

- Døde, begravede og dødfødte 1929

- Inn- og utflyttede - ingen begrensning 2005

- Inn- og utmeldte av statskirken 1949

- Lister angående dissentere 1949

Nå er det gått et og et halvt år. Er det noen grunn til å opprettholde samme dato? Og er det slik at jeg får opplysningene for 1930 ved å gå på Statsarkivet?

Alle grensene rykker ett år fram ved hvert årsskifte, selv om ikke teksten over er justert siden 2010. Unntaket er fødte og døpte og konfirmerte, som av hensyn til adopsjonsopplysningene vil stå på stedet hvil inntil 2030, da også disse grensene vil begynne å rykk ett år fram ved hvert årsskifte.

Selv om kirkebøkene ikke legges ut på nett, vil statsarkivene i prinsippet kunne gi ut opplysninger på forespørsel. Men det er statsarkivene som fastsetter sin praksis på dette området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lagt ut en god del kirkebøker (primært klokkerbøker) som går godt forbi 1930. Dette handler derfor ikke om at kirkebøkene er unntatt offentlig (normal klausul på personopplysninger er 60 år), men at kirkebøkene ikke er avlevert til Arkivverket. Ministerialbøker kan ligge ute i forvaltningen i inntil 80 år etter at de er utskrevet - om ei bok for eksempel ble påbegynt i 1929 og utskrevet i 1949, trenger den altså ikke avleveres før i 2029, og det vil ha gått 100 år siden den ble påbegynt.

I samarbeid med statsarkivene er Riksarkivets Seksjon for digitalisering og konservering nå i ferd med å komme ajour med publisering av kirkebøker som er avlevert de seneste åra (dvs. kirkebøker som ikke har vært på mikrofilm). Siden kirkebøker avleveres kontinuerlig, vil det alltid være noe etterslep, men vi håper å holde dette etterslepet på et minimum i framtida.

Benytter anledningen til å spørre Kristian Hunskaar (RA)som har oversikten:

Er det noe nytt om kirkebøkene for Namsos? Siste år tilgjengelig på nettet er 1886. Savner 1887 og utover.

Kanskje en ide og informere om hvilke bøker som er på vei til å publiseres.

mvh Thorbjørn Meringdal, Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har politierene ment at det er ok å lese kirkebøker, fødte og døpte 1929 i 2001, men ikke 1930 i 2011. Logikken ser jeg ikke helt, men så har jeg ikke så stor tillit til dem at jeg av og til ikke gidder å stemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da har politierene ment at det er ok å lese kirkebøker, fødte og døpte 1929 i 2001, men ikke 1930 i 2011. Logikken ser jeg ikke helt, men så har jeg ikke så stor tillit til dem at jeg av og til ikke gidder å stemme.

Nå tror jeg du misforstår. Det er slik at dåpslistene fra og med 1930 kan inneholde opplysninger om adopsjon, og opplysninger om adopsjon har 100 års klausul. Før 1930 inneholder ikke dåpslistene slike opplysninger, og det har derfor vært mulig å behandle dem med den sedvanlige 60-årsklausulen. Som en følge av dette gjør publiseringen logisk nok holdt ved 1929/1930.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått og forstått forklaringen. Imidlertid forstår jeg ikke hvorfor 100 år er nødvendig og det går på min forståelse av nødvendigheten og tiltro til politikere generelt. Like ens så vet jo vi bortover bygda mye mere om nær fortid enn vi da tydelig vis da burde. I dette tilfellet skulle jeg ha verifisert opplysningene på noen her i bygda. Bygda har sagt så lenge jeg har interesser meg for slike ting. Og som bygda sier - du ser jo hvilket folk hun ligner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider