Gå til innhold
Arkivverket

Dåp Modum kirkebok 1739


Per B. Lilje
 Del

Recommended Posts

Jeg har en del problemer med å tyde hele teksten til dåp til min forfar Mads Torgersen her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8494&idx_id=8494&uid=ny&idx_side=-199 (nr. 30, dvs. den første på siden).

 

Jeg skriver spørsmålstegn eller klammer for det jeg ikke forstår (mulige feil i resten og):

 

30. D: 19de Aprilis af Anders Aal i Heggen Kirke med Daabens Stadfestelse Torger Madsen [ser ut som Jypaes] og Anna Hansdatter [Peldsberg] ved Aamodt ????evne deres hjemmedøbte Barn af Alis Siuers Datter kaldet Mads. Faddere: Mallene Erlandsdatter i Strand ??????, Maria Helvig Peders Datter Bilidt fra Toten(?), Goro ???? Datter ???? Eje, ??? Jenssøn t: paa ??? Sk??d, Hans Hansen Skaldeberg(?), Svenning Madssøn Ryp???.

Dette Barn sagdes fød at være d: 12 apr: forhen Klokken gaaen(?) 9 om Formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da har jeg i hvert fall funnet at Rypås stemmer.

 

Den 30. januar 1935 begraves i Nykirke Torger Madssøn Rypaas og Anna Hansdatters drengebarn.

 

Den 29. april 1736 begraves i Nykirke Torger Madssøn og Anne Hans Daatter ved Aamodt-Stranden deres dødfødte Drengebarn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svenning Madssøn er selvfølgelig også fra Rypaas. Jeg lurer på om det jeg har skrevet som "[Peldsberg] ved Aamodt ????evne" kan være en yrkesbetegnelse for noe på en bedrift på Amot? Med fantasi kan det stå ved Aamodt G??Gruve. Men dette var jo lenge før Blåfargeverket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser dette slik:

 

d. 19 Aprilis av Anders Aal i Heggen Kirke med Daabens Stadfæstelse Torger Madssøn Rypaas og Anne Hansdttr. Staldsberg ved Aamodt Kulgruve deres hiemmedøbte Barn af Alis Siversdttr. kaldet Mads. Faddere: Mallene Erlandsdttr. i Strand tienende, Maria Helvig Pedersdttr. Bilidt fra Toten, Goro Knudsdttr. Buskerud Eye, Anders Jenssøn t. paa Buskerud, Hans Hanss. Staldsberg, Svenning Madssøn Rypaas. Dette Barn sagdes fød at være d. 12 Apr. forhen Klokken halvgaaen 9 om Formiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk Else, det ser riktig ut. Det var litt forvirrende at mann og kone oppføres med forskjellig stedsnavn, Rypås og Stalsberg, dette er så vidt jeg kan se på kartet forskjellige steder i Modum en del km fra hverandre. Jeg visste ikke heller at det hadde vært kullgruve i Modum, jeg visste bare om jern og kis, foruten kobolt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er heller ikke 100 % sikker på at det står kul(gruve) - det kan kanskje også leses som kiis(gruve)? Siden prikkene over i'ene mangler, leste jeg det som kul. Du må kanskje sjekke dette litt nærmere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fant jeg trolovelse/vielse til Torger Madsen og Anne Hansdatter (nr 17 her: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8494&idx_id=8494&uid=ny&idx_side=-259), og da er det Torger Madsen Rypaas Buskerud Eye og Anne Hans Daatter Staldsberg. Så både Rypås (som må ha vært en husmannsplass under Buskerud) og Staldsberg stemte 100%!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.