Gå til innhold
Arkivverket

Fransiskanerne Leif Joh. Larsen og Asbjørn Henry Persson/Pehrson

Trine Haaland
 Del

Recommended Posts

Hei, Jeg ønsker opplysninger om de to første norske fransiskanere etter reformasjonen, Leif Johannes Larsen (1905-1977) og Asbjørn Henry Persson (1898-1996), begge fra Hamar og begge døde i Oslo. Årsaken er at jeg holder på å skrive en bok om fransiskanere som har virket i Norge mellom 1924 og 2004.

Leif Johannes Larsen ble født i Løten 5. juli 1905, men flyttet med familien til Hamar før 1907. I kirkeboken står det at moren, Lisbet Johannesdotter Sveen, og faren, Olaf Larsen Norderhaug, bodde på Norderhaug i Vang, p.t. Norderhaugs eie Løiten. Vet noen hva denne bostedsadressen betyr? Og hvor det er?

Larsens far, som i Løten er registrert som veiarbeider, ble brannkonstabel i Hamar. De bodde i en leilighet tilknyttet brannstasjonen i Grønnegata, jfr. folketellingen fra 1910. I folketellingen står Leif Johannes oppført under navnet Leif Johanes Olafsen, etter sin far Olaf Larsen (i Leifs innføring i kirkeboken er faren også kalt Norderhaug, antakelig etter gården de bodde på i Løten).

Leif Johannes Larsen hadde 6 søsken (alle døde nå), og den ene søsteren, Signe Lisbet Larsen, ble nonne i Karl Borromeus-ordenen som blant annet virket på Hamar. Leif Johannes Larsen gikk inn i fransiskanerordenen i 1927, og ut av ordenen i 1950, etter å ha virket i Nederland i nesten 20 år, kun avbrutt av en periode i Norge fra 1933-36 (Oslo og Arendal). Hans klosternavn var broder Olav. Han døde i 1977 i Oslo, kanskje etter å ha bodd der siden han gikk ut av ordenen?

Asbjørn Henry Persson ble født 3.3.1898 i Vang, Hamar (i kirkeboka er etternavnet skrevet Persson, mens det i folketellingen for 1910 er stavet Pehrson, også her på digitalarkivet i liste over dødsfall). Han hadde en eldre bror, Gustav. Faren var verkstedsarbeider på Vølund, Hamar. Persson ble mottatt som kandidat til fransiskaner-ordenen i 1926 og dro 1927 til Nederland for å gå i kloster. Han forble fransiskaner kun i kort tid, men han var i følge ordenen fremdeles hos dem i Nederland i 1929. Hans klosternavn var broder Torfinus. Han døde 1996 i Oslo, i følge digitalarkivet http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6 &filnamn=dodsfall&gardpostnr=164828&

Om noen skulle ha opplysninger om disse karene, eller deres familier, ville jeg være svært takknemlig. Familiebakgrunn, eventuelle egne familier, konvertering, arbeid før og etter at de var fransiskanere, forhold til kirken osv. ...det meste er av interesse.

Det fantes ikke andre fransiskanere i Hamar, det gjør det mer mystisk hvorfor de gikk inn i ordenen. De eneste fransiskanerne i Norge på den tiden var i Arendal. Den ene av dem, pater Jorna, var riktig nok en måned i Hamar i 1924 ved innvielsen av kapellet der, men det er også alt.

Jeg har også etterlyst dem på disnorge.no, på sidene for Hamar, Løten og Oslo, og har kommet litt videre, men skulle gjerne visst mer. Er i kontakt med menighetskontorene der de kan være registrert. Gi meg gjerne tips til hvor jeg ellers kan lete.

Med vennlig hilsen Trine Haaland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at Lisbeth Maria Larsen, født 12.05.1878, mor til Olaf Johannes, døde i 1945 og ligger gravlagt på Hamar:

Id: 2733347

Fornavn Lisbeth Maria

Etternavn Larsen

Pikenavn

Tittel

Født dato 1205

Født år 1878

Fødested

Død dato 1903

Død år 1945

Død sted

Begravet dato 2603

Begravet år 1945

Fire årganger med adressebøker for Kristiania/Oslo er skannet: 1913, 1918, 1940 og 1945. Der kan du jo se om du kan finne familiens bosted i de aktuelle årene. I 1918 finner jeg en brannkonstabel Olaf Larsen i Klingenberggaten:

Oslo fylke, Oslo Adressebok, Digitalisert bok , 1918-1918, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Demontert eksemplar, Riksarkivet magasin 3G.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39919/982/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-db10061103334410.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at søsteren til Olaf Johannes, Signe Lisbeth Larsen, er gravlagt på Hamar, hun døde i 1983. Men nå ser jeg at jeg nok har surret. Familien bodde jo på Hamar i 1910, :blink: ikke i Kristiania, og da faller brannkonstabelen i adressebøkene for Kristiania bort! Da hadde far ti Leif Johannes i så fall en navnebror med samme yrke i hovedstaden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I kirkeboken står det at moren, Lisbet Johannesdotter Sveen, og faren, Olaf Larsen Norderhaug, bodde på Norderhaug i Vang, p.t. Norderhaugs eie Løiten. Vet noen hva denne bostedsadressen betyr? Og hvor det er?

Norderhaugs eie betyr en husmannsplass på gården Norderhaugs eiendeler. Norderhaug, vestre og østre, er gnr 16-17 i Løten. Gårdsnavnet skrives også Norderhov. Gårdene ligger straks sør for Løten kirke.

Så vidt jeg kan se, er det ingen matrikkelgård Norderhaug i Vang, men Norderhaug forekommer som bruksnavn flere steder på Hedemarken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at søsteren til Olaf Johannes, Signe Lisbeth Larsen, er gravlagt på Hamar, hun døde i 1983. Men nå ser jeg at jeg nok har surret. Familien bodde jo på Hamar i 1910, :blink: ikke i Kristiania, og da faller brannkonstabelen i adressebøkene for Kristiania bort! Da hadde far ti Leif Johannes i så fall en navnebror med samme yrke i hovedstaden!

Hei, og takk for raskt svar! Har sett på adresseboka, det er jo et pussig sammentreff at det skulle være en brannkonstabel til med dette navnet, det kan være en tilfeldighet, - eller så kan det hende at familien flyttet til Oslo. Fransiskanerne opererer i sine registreringer med fødested (av den grunn trodde jeg lenge at Leif Johannes Larsen kom fra Løten) og ikke med det stedet hvor de faktisk bodde mesteparten av livet.

Det jeg glemte å si i min presentasjon av Larsen og Persson er at jeg har funnet gravstedet til familien Olav og Lisbeth Maria Larsen på Hamar kirkegård. På et felles gravsted ligger de og fem av de syv barna, deriblant Leif Johannes Larsen. Gravstenen er merket R. I. P. som gjerne brukes av katolikker.

Det at de ligger gravlagt på Hamar kan jo tyde på at foreldrene til Leif Johannes fortsatte å bo der, og ikke flyttet til Oslo, men det er jo umulig å vite om de ikke flyttet tilbake igjen etter en periode i Oslo. Det er for mange som heter Olaf Larsen!

Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norderhaugs eie betyr en husmannsplass på gården Norderhaugs eiendeler. Norderhaug, vestre og østre, er gnr 16-17 i Løten. Gårdsnavnet skrives også Norderhov. Gårdene ligger straks sør for Løten kirke.

Så vidt jeg kan se, er det ingen matrikkelgård Norderhaug i Vang, men Norderhaug forekommer som bruksnavn flere steder på Hedemarken.

Hei, Jeg har vært på gården Norderhaug Vestre og Østre i Løten, to gårder med felles tun, og det kan godt stemme at det er en husmannsplass som ligger til Østre eller Vestre, men problemet er at det står Norderhaug i Vang, og der finner jeg ikke noe sted som heter Norderhaug, som du også skriver. La oss si at det fantes et Norderhov eller -haug på Vang, hvorfor skulle det bli skrevet inn i Løtens kirkebok? Selvfølgelig kan det hende at det både fantes en gård Norderhaug i Løten og en i Vang, og at den i Vang hadde en husmannsplass i Løten, men det er jo et stykke unna, og skulle tro at de hadde visst det i Løten? Snakket med tidligere eier av Norderhaug Vestre... komplisert spørsmål! Uansett, takk for svar!

Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Jeg har vært på gården Norderhaug Vestre og Østre i Løten, to gårder med felles tun, og det kan godt stemme at det er en husmannsplass som ligger til Østre eller Vestre, men problemet er at det står Norderhaug i Vang, og der finner jeg ikke noe sted som heter Norderhaug, som du også skriver. La oss si at det fantes et Norderhov eller -haug på Vang, hvorfor skulle det bli skrevet inn i Løtens kirkebok? Selvfølgelig kan det hende at det både fantes en gård Norderhaug i Løten og en i Vang, og at den i Vang hadde en husmannsplass i Løten, men det er jo et stykke unna, og skulle tro at de hadde visst det i Løten? Snakket med tidligere eier av Norderhaug Vestre... komplisert spørsmål! Uansett, takk for svar!

Jeg er tilbøyelig til å tro at "Norderhaug i Vang" kan være en misforståelse fra prestens side. Jeg tror du skal regne med at Leif Johannes Larsen ble født på Norderhaug/Norderhov i Løten.

Allerede ved foreldrenes vielse i Furnes kirke i 1904 står det at faren var veiarbeider og bosatt i Løten. Når faren ved denne anledningen tillegges navnet Norderhaug, uten at han selv var født eller oppvokst der (i 1900 var hjemstedet hans bruket Paradis under Vang prestegård), var det nok fordi han bodde nettopp på Norderhaug på dette tidspunktet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er tilbøyelig til å tro at "Norderhaug i Vang" kan være en misforståelse fra prestens side. Jeg tror du skal regne med at Leif Johannes Larsen ble født på Norderhaug/Norderhov i Løten.

Allerede ved foreldrenes vielse i Furnes kirke i 1904 står det at faren var veiarbeider og bosatt i Løten. Når faren ved denne anledningen tillegges navnet Norderhaug, uten at han selv var født eller oppvokst der (i 1900 var hjemstedet hans bruket Paradis under Vang prestegård), var det nok fordi han bodde nettopp på Norderhaug på dette tidspunktet.

Takk for opplysningene. Da må det være en lapsus fra prestens side, for Norderhaug gård er nærmeste nabo til Løten kirke der dåpen til Leif Johannes fant sted. Du ser den fra kirken. Skal sjekke i Løten-boka om det står noe om at Norderhaug gård hadde noen forbindelser til Vang. Betyr forkortelsen som står foran Norderhaugs eie, p. t., "for tiden"? Er litt vanskelig å tyde bokstavene i kirkeboka, men ser ut som om det står p. t. - Her havner jeg opp i detaljer som ikke er avgjørende for boken, men hadde vært fint å vite.

Mvh Trine

Lenke til kommentar
Del på andre sider