Gå til innhold
Arkivverket

Statsråd Seraphinus Ridder

Tom L.
 Del

Recommended Posts

På bruktmarked kom jeg over et gammelt fotoalbum med mange promenente personer,

en av dem var Statsråd Seraphinus Ridder f.6/7-1787 d.15/10-1856.

jeg har søkt på nettet men har ikke funnet noe om han, hvor han var statsråd, osv.

er det noen som har noe info om han.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var dette prominente personer i Skandinavia eller var det fra et større geografisk område? Hvilke andre personer, ev statsledere/statsråder er nevnt?

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe

albumet inneholder hovedsaklig norske, + noen danske og svenske.

de fleste er født slutten av 1700tallet og begynnelsen 1800tallet.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av personene er:

Jens G. Døderlein,stadsphusicus

Oscar II

Hans K.Fleicher, Generalmajor

H.A.M.Krog, Stifts.....

And.Chr. Conradi.

Peter Møller, apoteker

P.A.Jensen,Stiftsprost

Chr. Groch

Oluf Chr. Due Toldinsp.

F.A.Haslund skoledirektør

H. Storm Wergeland

F.H.Frølich Bankdirektør.

osv,osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at den avbildede statsråden var ridder av den svenske Serafimerordenen, og at det enten er en feilskrivning eller en feillesning ute og går her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grethe

Ringeriks slekten Ridder har jeg sett tidligre.

Det står en liten notat ved bildet R.Carl XIIIs Orden

på bildet ses en stjerne på høyre side.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tror jeg at jeg har funnet mannen: http://snl.no/.nbl_biografi/Nicolai_Johan_Lohmann_Krog/utdypning

Nicolai Johan Lohmann Krog, født 6. juli 1787, fødested Drangedal, Telemark, død 15. oktober 1856, dødssted Christiania. Politiker. Da Krog gikk av som statsråd etter mer enn 32 års tjeneste i januar 1855, hadde han lenge vært i utakt med tidens bevegelser. Han døde i Christiania i oktober 1856. Krog var ridder av den svenske Serafimerorden og Carl XIIIs orden og hadde storkorset av den svenske Svärdsorden.

Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicolai Johan Lohmann Krog var født i Drangedal 6.juli 1787, og han døde 15.oktober 1856 i Christiania - se artikkel om ham i Store Norsk Leksikon her.

Han var norsk statsråd i Stockholm, og han var ridder av Serafimerordenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen av personene er:

Jens G. Døderlein,stadsphusicus

Oscar II

Hans K.Fleicher, Generalmajor

H.A.M.Krog, Stifts.....

And.Chr. Conradi.

Peter Møller, apoteker

P.A.Jensen,Stiftsprost

Chr. Groch

Oluf Chr. Due Toldinsp.

F.A.Haslund skoledirektør

H. Storm Wergeland

F.H.Frølich Bankdirektør.

osv,osv.

Kan fotoalbumet ha en frimurertilknytning?

Statsråd Nicolay Johann Lohmann Krog (1787-1856), stadsfysikus Jens Grønbeck Døderlein (1787-1867), generalmajor Hans Kirkegaard Fleischer (1803-1884) og generalmajor Harald Nicolai Storm Wergeland (1814-1893) var alle ordførende mestere i St.Andreaslogen Oscar til den flammende Stjerne.

Professor Andreas Christian Conradi (1809-1868) var ordførende mester i Stuartlogen, og skoledirektør Fredrik Adolf Haslund (1810-1886) var ridder av Carl XIIIs frimurerorden.

Og Oscar II var jo norsk Stormester frem til 1905.

De øvrige avbildede er apoteker (og mannen bak Møllers tran) Peter Møller (1793-1869), stiftsprost og salmedikter Peter Andreas Jensen (1812-1867), arkitekt og stadskonduktør Christian Grosch (1801-1865), banksjef Fritz Heinrich Frølich (1807-1877), kjøpmann og tollinspektør Oluf Christian Due (1794-1873). Jeg er usikker på hvem H.A.M.Krog er - kan det ha vært amtmann Hilmar Meincke Krohg (1776-1851)? Hvorvidt disse har vært frimurere, kjenner jeg ikke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

Jeg har div Grønbeck Døderlein og lurer på om det er mulig å få en scannet kopi av bildet av Jens Grønbeck Døderlein. Han er sønn av Christian Døderlein 1745-1809 og Susanne Frederikke Selmer 1755-1839. Han ble 1.jan.1813 gift i København med sin kusine Eremine Cathrine Holst.

Grønbeck-navnet kommer fra Christians mor Helle Marie Grønbeck.

mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tore

hvis du har en e-post adr kan jeg sende deg en liste med navn som er nevnt.

Tom

Jeg har sendt deg en personlig melding over forumet. Når du logger inn, vil du oppe til høyre se en grønn rute som et varsel om at du har fått en melding. Klikk på den, så kan du svare meg der og sende meg ytterligere navn fra albumet. Men det beste hadde jo vært om du la navnene ut her i åpent forum, så kan kanskje flere enn jeg bidra med opplysninger. Og kanskje kan det være bilder der av interesse for andre lesere, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, her er det åpenbart en frimurertilknytning (sp.mål i innlegg 11). R. Carl XIIIs orden (innlegg 7) - R betyr Rex = konge - er så vidt jeg vet den øverste hemmelige orden for frimurerne i Sverige og Norge. Norske frimurere er således underordnet svenskekongen. Den nåværende svenske konge er nemlig også øverste leder av denne orden, og alle frimurere i Norge avlegger ed på å adlyde ham, så vidt jeg vet. (Antakelig har dette bare teoretisk interesse.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Tom.

Tusen takk for mail med bilde.

Jeg kom til å tenke på en tråd i det gamle brukerforum om "Den eldste nordmann som det finnes foto av". Her kan det være kandidater som kommer høyt oppe på listen, f.eks. amtmann Hilmar Meincke Krohg (1776-1851) - hvis H.A.M.Krog er ham. Min egen tippoldefar som ble født i 1779 var visstnok nr. 10 så amtmannen vil være en god del høyere opp.

For øvrig så er du vel kjent med Digitalmuseumet lenke som sikkert vil være svært glade for å få tilgang til kopier fra ditt album. Gratulerer med kjøpet.

mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif

Jeg gikk inn på linken din til digitalmuseumet og søkte på Døderlein,

der var akkurat det samme foto som jeg sente deg.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leif

Jeg gikk inn på linken din til digitalmuseumet og søkte på Døderlein,

der var akkurat det samme foto som jeg sente deg.

Tom

Det stemmer. Og der var det faktisk også 3 andre foto av ham. Det hadde jeg glemt å sjekke.

mvh

Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Leif

Har prøvd å sende deg en privat melding, men får beskjed at postkassen din er full,

kan du sende meg en melding med din private e-post.

jeg har et bilde som du kanskje er interessert i.

Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.