Gå til innhold
Arkivverket

Norsk krigsmedalje etter andre verdenskrig ?


Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Er dette en krigsmedalje etter andre verdenskrig ?`

 

Bærer av luemerket, armbåndet og medaljen gjorde tjeneste i Milorg D13 fra 1942 til slutten av 2.verdenskrig. Medaljen minner i utforming litt på Haakon VIIs Frihetskors som består av et hvitemaljert malteserkors og midt i korset på adversen er det et sirkulert felt med monogrammet til Kong Haakon VII over bokstaven «V» (victory = seier). Adversen på denne medaljen derimot, viser PP i det sirkulære feltet. De samme PP er også gravert på innersiden av armbåndet med de kryssede riflene, sammen med eierens navn og fødselsdato.

 

Hvis noen er eiere av eller har sett en slik medalje og vet hvilken medalje dette er og evt hvilke kriterier som lå til grunn for tildeling, er jeg veldig interessert i info om dette !

post-179-0-45740600-1313254514_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Etter 100 visninger uten svar her på forumet, sendte jeg samme spørsmål til Norsk Hjemmefrontmuseum. I formiddag forelå svaret fra Olav Bogen, konsulent ved NHM:

” Hei, Dette er ingen offisiell norsk medalje. Etter å ha forhørt meg litt med mine kollegaer er vi kommet frem til at det muligens kan være snakk om en "lokal", uoffisiell medalje laget for internt bruk i Milorg-avdelingen. Dette ble av og til gjort. Det ble også gjort i enkelte HV-avdelinger etter krigen.”

 

Takk til alle som har vist interesse for problemet mitt !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

PP i det sirkulære feltet. De samme PP er også gravert på innersiden av armbåndet med de kryssede riflene, sammen med eierens navn og fødselsdato.

 

Et kontrollspørsmål til kilden for informasjonen – enken etter MilOrg mannen – ga et prompte svar på mitt spørsmål om PP: Pro Patria !

 

Quintus Horatius Flaccus: ‘Dulce et decorum est pro patria mori’ – som ganske fritt oversatt sier at det er helt ok og på sin plass å dø for fedrelandet, noe som ble en realitet for mange av generasjonen før meg i årene 1939-1945.

 

Idag er det dessverre fortsatt slik at det er de gamle menn som starter krigene som de yngre generasjoner blir satt til å utkjempe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.