Gå til innhold
Arkivverket

aviser i 1901

Per Helge
 Del

Recommended Posts

Prøver å finne resultatet av kommunevalget i Hølen (nå i Vestby kommune i Akershus) og Velfjord kommune (nå innlemmet i Brønnøysund) i 1901. Ettersom kommunestyreprotokollene og det valgstyrene har sendt fra seg ikke ser ut til å være å oppdrive i noen arkiver, må jeg prøve de nærmeste annenhåndskildene; avisene. Men hvilke aviser dekket disse to kommunene i 1901? Jeg trodde Akershus Amtstidende dekket Hølen, men der fant jeg ikke et ord. Bare Drøbak-stoff... Alle tips mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velfjord:

Liten retting, Velfjord er innlemmet i Brønnøy kommune, ikke i Brønnøysund. ;)

Brønnøysunds Avis ble ikke startet før i 1920. Vet ikke om det var noen forløper.

Kanskje du kan kontakte bygdebokforfatter Tor Mathisen (Sømna), som nå holder på å skrive bygdebøker for Brønnøy? Mulig han vet noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipset! Har sendt ham en epost, og forhåpentligvis vet han i alle fall hvilke aviser som dekket området før Brønnøysunds Avis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å finne resultatet av kommunevalget i Hølen (nå i Vestby kommune i Akershus) og Velfjord kommune (nå innlemmet i Brønnøysund) i 1901. Ettersom kommunestyreprotokollene og det valgstyrene har sendt fra seg ikke ser ut til å være å oppdrive i noen arkiver, ...

Statistisk Sentralbyrå har detaljerte oversikter over valresultat. Eg har sett det i skriftleg form, men undrast på om det ikkje også finst på nett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.