Gå til innhold
Arkivverket

Lenkehierarki i skanna materiale

Aѕbjørn Værnеѕ
 Del

Recommended Posts

Jeg stusser litt over manglende lenking tilbake til hovedindeks for skanna materiale. Det er jo vanlig å bla gjennom store dokument med mange sider, og da er det ofte tungt å komme seg tilbake til hovedindeksen (som ligger fire klikk inn fra forsiden)

Manglende lenking:

http://arkivverket.no/URN:db_read/rk/16382/2/

Lenking bare tilbake til innholdsliste for samme samling, ikke hovedindeksen:

http://arkivverket.no/URN:db_read/db/39882/2/

Jeg er klar over at jeg kan lage egne bokmerker, men mener allikevel dette har forbedringspotensiale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stusser litt over manglende lenking tilbake til hovedindeks for skanna materiale. Det er jo vanlig å bla gjennom store dokument med mange sider, og da er det ofte tungt å komme seg tilbake til hovedindeksen (som ligger fire klikk inn fra forsiden)

Hovedindeksen (jeg antar du mener sider av denne typen) er midlertidige og ikke en integrert del av bla-programmet, slik tilfellet er for kirkebøkene, skifteprotokollene, tingbøkene og tinglysingsmaterialet. I disse bla-programmene er tilbakelenkinga automatisk. Skulle vi få til noe liknende med de mindre kildeseriene, ville det bli rimelig mye manuelt arbeid som eventuelt måtte gjøres på nytt, dersom hovedindeksen flyttes. Når disse kildene blir søkbare i finn kilde-funksjonen i det nye Digitalarkivet (omtrent tilsvarende den nåværende databasevelgeren), er det antakelig mest praktisk at tilbakelenkinga går til denne funksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et tips er å åpne disse kildene i nytt vindu eller ny fane, så har du alltid hovedindeksen tilgjengelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.