Gå til innhold
Arkivverket

Nye publiseringer på http://www.wangensteen.net/

wangensteen.net
 Del

Recommended Posts

Jeg har fått mange oppfordringer om å varsle nye publiseringer på wangensteen.net i dette forumet slik jeg gjorde før.

Derfor har jeg bestemt meg for å fortsette med dette inntil videre. Alle 240 personene som har registret seg hos wangensteen.net har fått en e-post av meg ved nye publiseringer, men det er kanskje andre som kan ha nytte og glede av dette materialet.

Mvh

Lars Ove W.

Dette er noe jeg har publisert siden i vår:

Prestene i Stange 1334 - 1941 søkbar E-bok

Komplett oversikt over tidligere statsarkivar G. E. Cristiansens privatarkiv på SAH søkbar E-bok

Slegter og Gaarder i Gausdal 1820 - 1824 av Hans Kraabøl søkbar E-bok

Elverumske Skieløber Compagnie og Aggershuuske Skarpskytter Compagnie 1812. Ungt mannskabs-Roulle under Oberst-Lieutnant von Krebs E-bok

De embedsmæssig utnævnte PROKURATORER 1660 -1815, De embedsmæssig utnævnte PROKURATORER 1814 -1848, De embedsmæssig utnævnte ADVOKATER 1814 -1860 og Christiania Borgerbok. Fortegnelse over de borgere i Christiania som i 1745 drev næring paa grundlag av tidligere bevilling, og over dem som er meddelt fra 1745 til 1799. av Finne - Grønn ( søkbare E-bøker) er nylig publisert og de er tilgjengelige for de som er registrert med brukernavn og passord.

Fanteregisteret for Gudbrandsdalen 1845 Med tilleggsopplysninger om familie mm.

Molstad i Brandbu av Leif Midthaug søkbar E-bok

Stamtavle over en norsk familie HJORT av Otto Hjort søkbar E-bok

Karen RESTADs slegt ( bilag: Strande, Jevne, Fougner, Enge, Vaalen,og Skaaden) av Malla Petersen søkbar E-bok

Den norske slegt SPARRE av A. W. Rasch søkbar E-bok

Slægten VOGT av J. K. Bergwitz søkbar E-bok

Westye Egebergs Slægt. av E. A. Thomle søkbar E-bok

Beskrivende katalog over portretter av noen biskoper og prester delvis søkbar E-bok

Hartvig Krummediges Jordegods En studie i en senmiddelaldersk adelsøkonomi. av Ole J. Benedictow søkbar E-bok

Namni på dei gamle gardane på Bryggja i Bergen. av Olav Brattegard søkbar E-bok

Bygd og Bonde 1.aargang 1919. 1. og 2. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 1.aargang 1919. 3. og 4. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 2.aargang 1920. 1. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 3.aargang 1921. 2. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 3.aargang 1921. 3. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 5.aargang 1923. 3. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 5.aargang 1923. 4. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 6.aargang 1924. 1. og 2. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 7.aargang 1925. 1. og 2. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 7.aargang 1925. 3. og 4. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 8.aargang 1926. 1. og 2. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 8.aargang 1926. 3. og 4. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 9.aargang 1927. 1. og 2. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 9.aargang 1927. 3. og 4. hefte søkbar E-bok Bygd og Bonde 10.aargang 1928 1.-4. hefte søkbar E-bok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Svein Arnolf Bjørndal

3

• Bjørn Andreas Johansønn Løkken

2

• Svein O. Tislevoll

3

• wangensteen.net

33

Er det åpent for hvem som helst å lese, eller kun utvalgte ?

Eg har ingen problem med å lese i alle fall. Takker Lars Ove for info. Har eit par gamle nummer av Bygd og Bonde på "sjekk om eg kan finne"-lista mi her ein stad... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Takk for info. Kjekt å få en påminnelse !

Siden du publiserer diverse E-bøker, så lurer jeg på hvordan du går frem i forhold til opphavsretten til originalene ? Åndsverkloven sier jo at den gjelder 70 år etter opphavsmannens død. Ofte er det ting jeg kunne tenke meg å bruke, f.eks. bilder i bygdebøker, men det er jo vanskelig å be om lov, når opphavsmannen er død.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To nye bøker i dag:

Anders Sandvig og Maihaugen av Rasmus Stauri søkbar E-bok

Løten Kirke 1200 - 1950 søkbar E-bok Jubileumsskrift med historie, alle prester, organister, kirketjenere og klokkere

Mvh

LOW

Artig med den siste. Lensmann Thorvald Hoelseth, bror til min tippoldefar, dukker opp på side 33 i forbindelse med Løten gravkapell. Pussig nok fant ikke bisettelsen sted i Løten, men på Hamar...

DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars

Takk for info. Kjekt å få en påminnelse !

Siden du publiserer diverse E-bøker, så lurer jeg på hvordan du går frem i forhold til opphavsretten til originalene ? Åndsverkloven sier jo at den gjelder 70 år etter opphavsmannens død. Ofte er det ting jeg kunne tenke meg å bruke, f.eks. bilder i bygdebøker, men det er jo vanskelig å be om lov, når opphavsmannen er død.

Hei

Hvis det er mindre en 70 år siden opphavsmannen døde så er det hans etterkommere som arver opphavsretten.

Jeg har da alltid tatt kontakt med etterkommerne og spurt om lov til å publisere, og jeg har hittil alltid fått ja.

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder:

Elverumske Skieløber Compagnie 1810 og Elverumske Skieløber Compagnie og Aggershuuske Skarpskytter Compagnie 1812.

Har jeg har fått noen spørsmål om hvilke områder (det er altså ikke bare Elverum) disse "rullene" dekker, og hva "Ungt Mannskaps Roulle" egentlig er. Ronny Rismyhr Haugen har forklart det for meg, og her er forklaringen http://www.wangenste...eforklaring.pdf

Mvh

LOW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Neste uke" jeg skrev i går ble i dag. Nå er jeg ferdig med "Elverumske Skieløber Compagnie"-prosjektet mitt, og når jeg i dag publiserte 1815-rullene så er følgende publisert:

Hvor kom mennene fra og hva er "Ungt mannskabs-Roulle"? en forklaring

Elverumske Skieløber Compagnie 1810 Ungt mannskabs-Roulle under General Major Staffeldt E-bok

Elverumske Skieløber Compagnie og Aggershuuske Skarpskytter Compagnie 1812. Ungt mannskabs-Roulle under Oberst-Lieutnant von Krebs E-bok

Elverumske Skieløber Compagnie 1815 Ungt mannskabs Tegnings-Roulle E-bok

God helg !

LOW

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint tiltak at du skanner ruller. De inneholder ofte løsninger på genealogiske problemer, men er ofte vanskelig tilgjengelige, i og med at de ikke er mikrofilmet.

Er det håp om at du ser på noen Opplandsruller også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefint tiltak at du skanner ruller. De inneholder ofte løsninger på genealogiske problemer, men er ofte vanskelig tilgjengelige, i og med at de ikke er mikrofilmet.

Er det håp om at du ser på noen Opplandsruller også?

Hvis formatet og materialets beskaffenhet (slitasjen) tilsier at noe kan skannes er jeg ikke uvillig til det. Hvis du bruker Arkivportalen for å finne ut hva som er på Hamar og gjerne sender meg et par ønsker på epost, så skal jeg sjekke det neste uke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirkebøkene for Fron i Gudbrandsdal gikk som dere vet tapt i en brann i 1799. Derfor er det forholdsvis få kilder fra området fra den tiden.

Digitalarkivet har tidligere publisert Stamrullen for Fronske kompani, men der er yngstemann født i 1783.

Jeg har i dag publisert Kompanirulle for Fron´ske Kompani 1783 under Commando af Herr General Major von Lowzow.

Det vil si at teoretisk så kan fedrene til gutter født 1783 være med. Altså en ny kilde som jeg håper kan være til nytte. Det finnes 5 nyere kompaniruller fram til 1797 som jeg også kan publisere, men jeg avventer responsen på det jeg publiserer i dag før jeg bruker mer tid på de andre rullene

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider