Gå til innhold
Arkivverket

Nye publiseringer på http://www.wangensteen.net/

wangensteen.net
 Del

Recommended Posts

• Svar 55
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Svein Arnolf Bjørndal

3

• Bjørn Andreas Johansønn Løkken

2

• Svein O. Tislevoll

3

• wangensteen.net

33

Godt og se deg innpå igjen Lars Ove :-))

Komplett oversikt over tidligere statsarkivar G. E. Cristiansens privatarkiv på SAH søkbar E-bok : i denne er det mye omtalte " slagsmaalet i Ringsaker kirke " omtalt og beskrevet . Noen muligheter for å få denne artikkelen scannet Lars Ove ?

Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En varm takk til Lars Ove for publiseringen av stamruller for Fronske kompani. Er svært interessert i disse og dokumentasjon om 1.Oplandske infanteriregiment., Så om du får tid og anledning til ytterligere publisering, så er dette høyt verdsatt

mvh

Ola Morken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjørn (27):

Takk og dette er sendt deg på privat e-post

Ola (28):

Takk for det. "Ungst Mannskaps Tegnings-rulle 1789 for Fronske" er sendt deg på privat e-post. Jeg kommer til å vurdere om jeg skal bruke plass på serveren til dette materiale (også kompani-rullene), eller bare sende det til noen interesserte

Mvh

Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig at du er tilbake her igjen Lars Owe. Du gjør en kjempejobb det står enorm respekt av. Håper også at du blir aktiv på forumet igjen i de øvrige debatter. Det hadde vært hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Anne Lene :-)

Og jeg fortsetter å publisere denne uken. I dag ble det:

Arendals Geistlighed av S. H. Finne - Grønn Denne boken ligger under "Finne-Grønn" i menyen, og er kun tilgjengelig for registrerte brukere på wangensteen.net med brukernavn og passord

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ny i dag:

Ungt Mannskabs Tegnings Roulle. Oplandske Infanterie Regiment. Fronske Compagnie 1789 E-bok

Ungt Mannskabs Tegnings Roulle. Oplandske Infanterie Regiment. Fronske Compagnie 1790 E-bok

Ungt Mannskabs Tegnings Roulle. Oplandske Infanterie Regiment. Fronske Compagnie 1791 E-bok

Ungt Mannskabs Tegnings Roulle. Oplandske Infanterie Regiment. Fronske Compagnie 1792 E-bok

I "Ungt Mannskabs Tegnings Rouller" for Fron så finnes også navnene på legdemennene, dvs. de som bodde på de gårdene som var lagt for soldatlegd, til og med med aldersangivelse. For det andre får vi navnene og alder på de yngre mennene i Fron på den tiden, og disse mennene oppholdt seg hovedsaklig i legdet de står skrevet for, noe som er en klar fordel mht. identifisering. Og siden det "kryr" av husmannssønner her, tror jeg den er ekstra verdifull, siden det er høyst tilfeldig om de nevnes i andre kilder. Hvis responsen er bra så skanner jeg det som finnes fram til 1800. Viktig!: Ved lesing er det viktig å ha to og to sider (side 2 og 3, side 4 og 5 osv. oppe samtidig da de hører sammen. På venstre side (partall) står det gjerne opplysninger om legdemennene, og på høyre side (oddetall) om "soldatene" eller de potensielle soldatene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Digitalarkivet har tidligere publisert Stamrullen for Fronske kompani, men der er yngstemann født i 1783.

Det er i hvert fall én person f. 1768 der, og også noen på 1770-tallet, selv om de fleste er født senere.

Og vedkommende født 1768 (eller der omkring) har jeg antagelig også funnet i rullene over ungt mannskap som du har lagt ut nå. Det er da oppgitt at han reiste bort i 1781. I stamrullen er han strøket i 1805, og er da oppgitt å være i Christiania. Jeg mener å ha lokalisert ham til Sagene Byens Grund i 1801, altså egentlig hjemmehørende i Aker. Han var da oppgitt å være huseier, hadde jord, var smed og artillerist. Da han giftet seg i Aker i 1799 var han underkonstabel (militær).

Rullene over ungt mannskap kan altså også være utfyllende i forhold til Stamrullen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg publisert noe ikke så mange har visst om:

Soldat og Ungt Mannskaps Rulle. Innrullerte Mannskaper 1748-1758 i Gudbrandsdalen E-bok

Boken er på 155 sider og inneholder etter min mening mer eller mindre viktige supplerende slektshistoriske opplysninger (alder/bosted osv) om en del menn mellom 16 og 36 år (noen eldre) i hele Gudbrandsdalen i perioden 1748 - 1758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg publisert noe ikke så mange har visst om:

Soldat og Ungt Mannskaps Rulle. Innrullerte Mannskaper 1748-1758 i Gudbrandsdalen E-bok

Boken er på 155 sider og inneholder etter min mening mer eller mindre viktige supplerende slektshistoriske opplysninger (alder/bosted osv) om en del menn mellom 16 og 36 år (noen eldre) i hele Gudbrandsdalen i perioden 1748 - 1758

Flott! Og der tror jeg også at jeg har funnet faren til en ane av meg som var død før 1801. Fra før visste jeg at han het Paul, og at han sannsynligvis hadde vært husmann på Holumshagen i Fron. Sønnen Erik Paulsen og hans mor bodde på plassen i 1801. I rullen har jeg nå i legd 71 som bl.a. omfattet Holum, funnet en Paul Eriksen, 34 år under ungt mannskap, og er vel oppført 1754. Paul Holumshagen har hittil ellers vært fraværende i alle andre kilder jeg har sett på, så dette var gull verdt. Alderen på Paul Eriksen harmonerer med den alderen som Paul Holumshagens enke hadde i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott! Og der tror jeg også at jeg har funnet faren til en ane av meg som var død før 1801.

Flott Svein Arnolf

Selv har jeg ingen interesse i dette materialet, men det er flott at noe har :-) Hvis ikke hadde noen timers arbeid vært helt bortkastet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

wangensteen.net har dessverre vært nede en stund nå, og jeg vet ikke når det er oppe igjen

Webhuset i Bergen sliter med et host-problem i noen virituelle servere, blant annet min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hei Lars Ove :

AD LEGD ; Siterer : Det som enda verre var på den tiden, var de stakkarene som ble bortsatt og forsørget av Amtet. Amtslegens beskrivelser ble samlet i en årlig rapport og offentliggjort i bokform gjennom Amtstingsforhandlingene. Der ble svært personlige opplysninger om hver enkelt persons helsetilstand, åndsevner og legemets beskaffenhet beskrevet i detalj.

Vet du om disse Amtstingsforhandlingene i bokform for feks fra 1800 tallet for Hedmark foreligger ved SAH . I så fall så ville dette være verdifulle kilder å søke i . Hvis de eksisterer hadde det vært en god ide å scannet inn noe av dette tror du eller er det litt på siden av konseptet ditt ?

Mvh. Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lars Ove :

AD LEGD ; Siterer : Det som enda verre var på den tiden, var de stakkarene som ble bortsatt og forsørget av Amtet. Amtslegens beskrivelser ble samlet i en årlig rapport og offentliggjort i bokform gjennom Amtstingsforhandlingene. Der ble svært personlige opplysninger om hver enkelt persons helsetilstand, åndsevner og legemets beskaffenhet beskrevet i detalj.

Vet du om disse Amtstingsforhandlingene i bokform for feks fra 1800 tallet for Hedmark foreligger ved SAH . I så fall så ville dette være verdifulle kilder å søke i . Hvis de eksisterer hadde det vært en god ide å scannet inn noe av dette tror du eller er det litt på siden av konseptet ditt ?

Mvh. Bjørn

Hei Bjørn

Nei dette er nok ikke på Hamar. Det eneste jeg finner er dette http://www.arkivportalen.no/arkivportalen-web/side/arkiv/detaljer?arkivId=no-a1450-03000000018343, taushetsbelagt materiale. Men jeg ser at Akershus har mer (bruk arkivportalen og søk avansert på oppbevaringssted Statsarkivet i Oslo.

Jeg har nettopp kommet fra Oslo nå. Jeg har vært på Riksarkivet og tatt 750 bilder av 3 militærruller/stamruller for diverse kompanier og regimenter i Nordenfjeldske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har jeg publisert 298 avfotograferte sider med:

"Rulle / stambok for Nordafjelske (gevorbne) infanteriregiment. 3. Musketerkompani 1785-1807" (her er det mannskaper fra hele sør og midt-Norge)

Jeg har også rulle/stambok for 5. musketerkompani 1804-1816 og 5 kompani 1785-1804, men jeg venter og ser på responsen/besøksstatistikken før jeg publiserer dette. Det er mye arbeid med å beskjære, konvertere og lage e-bøker. Dessuten tar dette stor plass på serveren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du legger ut disse! Har gått igjennom disse rullene for noen år siden og har vurdert å fotografere de selv. Dette er ruller som kan gi masse info. Problemet med de er at det er mye jobb for å finne en person i de rullene som ikke har alfabetisk register.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint at du legger ut disse! Har gått igjennom disse rullene for noen år siden og har vurdert å fotografere de selv. Dette er ruller som kan gi masse info. Problemet med de er at det er mye jobb for å finne en person i de rullene som ikke har alfabetisk register.

Jeg er enig med deg Erlend, men hvis man ikke leter, så finner man ikke noe.

For øvrig viser besøksstatistikken fra i går at dette er interessant materiale. Det var nesten 400 besøk på "Militære ruller". Derfor har jeg nå publisert:

Nordafjelske (gevorbne) Infanteriregiment. Rulle/stambok for 5. Musketerkompani 1804 - 1816

Lenke til kommentar
Del på andre sider