Gå til innhold
Arkivverket

Hvor født Gunda Olsdtr i 1871?

Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gunda Olsdtr/Olsen emigrerte fra Kristiansand i 1889, 24 år gammel, for å reise til Wisconsin.

I 1885 er hun hos familien sin i Kristianssand: Far Ole Martin Birkenes f. 1848, mor Ida Andrea Ols. f. 1848, og to brødre og to søstre. Det står hun ble født i 1871. Familien i Minnesot hvor hun bosatt seg med hennes mann sier hun ble født 27 des 1871. Jeg fant brødrene og søstrene i kirkeboka men kan ikke finne henne i Kristiansand. Foreldrene ble gift i Kristiansand 23 nov 1871. Family Search viser Axeline Mathilde døpt 30 oct 1871 i Kristiansand med foreldrene Ole Martin Olsen og Ida Andrea Ovensen, men jeg kan ikke finne henne i kirkeboka i Kristiansand. Hvis Axeline Mathilde ble født i 1871, da var Gunda? I 1885 Axeline er ikke hos familien men Gunda er. Etterkommerne til Gunda i Minnesota sier at hun var uekte men ble en medlem i familien til Ole Martin og Ida Andrea. Hvordan kan jeg finne ut om Gunda? Gunda er oldemora til min venninne her i Minneapolis.

Mange takk, Joy Sundrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange, mange takk. Du er flink og snill. Som vanlig, når det er et svar, så kommer andre spørsmål! Venninnen min er ekstatisk å lære mer om Gunda og sender takk til deg. Er du Karin Moen som skrev ei bok om Paul Johannesen? Mange takk, Karin! Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. I 1865 er Karin Marie Ouensen g. og i Kristiansand. Er det mulig at hun reiste til Oslo bare for å fikke barna Gunda?

Takk, Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karen står som gift ved Gundas fødsel, og Karen og Ida var søstre så vidt jeg kan se

Idas dåp nr. 197

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 13 (1842-1851), Fødte og døpte 1848, side 101.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=899&idx_id=899&uid=ny&idx_side=-106

Karens dåp nr. 119

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 13 (1842-1851), Fødte og døpte 1845, side 59.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=899&idx_id=899&uid=ny&idx_side=-63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Karin! Jeg så på kirkeboka men så ikke dåpene til Ida Andrea og Karin Marie så mange takk at du sendte lenkene til dem. Jeg setter pris på det.Har du en ide hvordan å finne ut mer om Oskar Jacobsen? I 1875 er det tre i Oslo: Oscar Jacobsen f. 1850 i Gudbrandsdalen og gift, Oskar Jacobsen f. 1865 i Kristiania og Oscar Jakobsen f. 1871 i Kristiania. Jeg tror ingen er mulig. Det var ikke så lenge siden Gunda ble født. I 1885 også er ingen i Kristiania som er mulig. Og det er ingen med Oskar Jacobsen i Kristiansand i 1885.

Et annet spørsmål--Venninnen min har lyst til å finne levende slektninger. Jeg fant Ovesen i telefonkatalogen i Krisitansand. Synes du at navnet kom fra Ouensen?

Mange, takk, Karin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei her blir det nok ikke så lett å finne ut om det er noen etterkommere, kanskje det er lettere å finne ut om Karen Marie og mannen hennes Carsten Joakim Gustav Tobiasen (viet 1864 se lenke ovenfor) fikk noen barn sammen?? jeg har sett litt men fant ikke noen umiddelbart, ser ikke disse 2 på 1865 tellingen heller så hvor fant du henne gift i Kristiansand 1865? Karen står jo som gift kone ved Gundas dåp så hun er vel stadig gift med Carsten J.G.Tobiasen, og har vel muligens tatt hans etternavn, han er jo sjømann og kanskje fraværende ved tellingen.

Tror ikke jeg kan stille med noe mer til løsning her, men på forumet er det mange lesere så du skal ikke se bort ifra at noen kommer med nye og spennende innspill her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk, Ann-Mary. Jeg er forbauset at de fant vieksen til Carsten i Milwaukee. Du er flink! Jeg så etter døden til Karin Marie i Vest Agder men fant det ikke. Neste skal jeg se på Oslo kirker. Hvor er det en list over skilsmisse? Takk igjen. Hva du fant er veldig interessant. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider