Gå til innhold
Arkivverket

Evald Adolf Andersen

Torø Anita Ringebo-Roen
 Del

Recommended Posts

min oldefar Evald skilte seg fra min oldemor og dro nordover som hvalfanger. Han var født i Bærum i 1889 og døde visstnok i Bodø 10/10 1933..Dette er ikke sikkert det stemmer. Det jeg er interessert i er om han ble gift nordpå og fikk barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

min oldefar Evald skilte seg fra min oldemor og dro nordover som hvalfanger. Han var født i Bærum i 1889 og døde visstnok i Bodø 10/10 1933..Dette er ikke sikkert det stemmer. Det jeg er interessert i er om han ble gift nordpå og fikk barn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er forskjell på ANDERSEN og ANDREASSEN, så tar jeg med den her:

Det er en ”Evald ANDREASSEN” begraves i Bodø 15/10-1933. Kilde: Gravminneregisteret

– Med andre ord 5 passende dager etter Evald Adolf ANDERSENS mulige døds-dato.

Evald Andreassen har ID-nummer 1198862 i gravminneregisteret, og ligger på felt 1, rad 24 grav 9, på kirkegården i Bodø.

Det er ei Anna Helmine Andreassen med ID-nummer 1198863 som har gravplass (grav 11) ved siden av Evald Andreassen i Bodø. Siden disse to sine ID-nummer er påløpende, og at Anna Helmine var gravlagt så sent som 4.mars 1980, er det god grunn til å tro at hun var enke etter Evald.

Anna Helmine var født 22/10-1892.

Det kan jo være lurt å ta kontakt med gravferdsetaten i Bodø for å sjekke opp disse to gravene. Det er vel også meget mulig noen etterkommere er oppført som grav-fester.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om det er forskjell på ANDERSEN og ANDREASSEN, så tar jeg med den her:

Det er en ”Evald ANDREASSEN” begraves i Bodø 15/10-1933. Kilde: Gravminneregisteret

– Med andre ord 5 passende dager etter Evald Adolf ANDERSENS mulige døds-dato.

Evald Andreassen har ID-nummer 1198862 i gravminneregisteret, og ligger på felt 1, rad 24 grav 9, på kirkegården i Bodø.

Det er ei Anna Helmine Andreassen med ID-nummer 1198863 som har gravplass (grav 11) ved siden av Evald Andreassen i Bodø. Siden disse to sine ID-nummer er påløpende, og at Anna Helmine var gravlagt så sent som 4.mars 1980, er det god grunn til å tro at hun var enke etter Evald.

Anna Helmine var født 22/10-1892.

Det kan jo være lurt å ta kontakt med gravferdsetaten i Bodø for å sjekke opp disse to gravene. Det er vel også meget mulig noen etterkommere er oppført som grav-fester.

IM

takk for svar..de fant han ikke når jeg ringte i dag..men med denne mulige feilstavelsen av navnet så er det en mulighet

I flg FT1910 var han født 5. juli 1889: http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036392107613/

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifolketellinga for Bodø 1910 er det ei Anna Johansen,f. 22/9 1892 i Lyngen som er pleiedatter hos Eva Pedersen i kongensgt.

http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036895005797/

Ser at ved dåpen i 1896 ! er hun f. 23/10 1892 og døpt Anna Helmina http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2901&idx_id=2901&uid=ny&idx_side=-47

Fødselen er meldt av pleiemoderen Eva Marie Pedersen som da bor i Elvebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannsynligvis er denne Anna Helmine et villspor,hun ble gift i 1917 med en Anton Andreassen fra Storelvdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5361&idx_id=5361&uid=ny&idx_side=-43

Enig med Anne!

Men da er muligens også den fremlagte og udokumenterte dødsdatoen (15.10.1933) også tvilsom.

Den Evald som dør i Bodø ca.15.10-1933 er muligens sønn av Anne Helmine. Gravsted og ID-nummer taler så sterkt for en relasjon ti Anne Helmine. Det skal vel mye til at vi skulle finne enda en Evald med samme dødsdato som skulle være interessant for vårt tema.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Anne!

Men da er muligens også den fremlagte og udokumenterte dødsdatoen (15.10.1933) også tvilsom.

Den Evald som dør i Bodø ca.15.10-1933 er muligens sønn av Anne Helmine. Gravsted og ID-nummer taler så sterkt for en relasjon ti Anne Helmine. Det skal vel mye til at vi skulle finne enda en Evald med samme dødsdato som skulle være interessant for vårt tema.

IM

hos dama på kirkekontoret sto det at han fyren der var død 1937

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hos dama på kirkekontoret sto det at han fyren der var død 1937

Da må DIS-Bodø ha gjort en tastefeil på "Gravminner i Norge", dersom "fyren er Evald ANDREASSEN. Skulle "fyren" derimot være en annen Evald, så sier det seg selv at opplysningen er meget interessant.

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp og det er feil type..

Da er vi veldig enige, og jeg leste meg blind på at Evald Andreassen var født i 1933. SORRY at jeg rota det til.

Men siden gravferdsetaten i var så immøtekommende på telefonen (og det skjer jo ikke alltid) - så kanskje de kunne si noe om hvorvidt Evald Adolf Andersen finnes i deres protokoller ?

IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi veldig enige, og jeg leste meg blind på at Evald Andreassen var født i 1933. SORRY at jeg rota det til.

Men siden gravferdsetaten i var så immøtekommende på telefonen (og det skjer jo ikke alltid) - så kanskje de kunne si noe om hvorvidt Evald Adolf Andersen finnes i deres protokoller ?

IM

Det gjør han ikke..Det blir merkeligere og merkeligere med den fyren. Barna hans fikk jo beskjed om at han var død så ett sted må han være..

Ellers er det mye god hjelp å få her..setter pris på at folk vil hjelpe uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,også jeg tror at den Evald Andreas som er gravlagt 15/10 1937 (ikke 1933 som skrevet i innlegg 4) må være en annen Evald. Finner en Evald Andreas f. 07/10 1917 med foreldre Anton Andreassen og Anna f. Johansen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5360&idx_id=5360&uid=ny&idx_side=-90 Så tror nok Iver Mosvold har rett i at det er sønnen til Anna Helmine som ligger gravlagt ved siden av henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,også jeg tror at den Evald Andreas som er gravlagt 15/10 1937 (ikke 1933 som skrevet i innlegg 4) må være en annen Evald. Finner en Evald Andreas f. 07/10 1917 med foreldre Anton Andreassen og Anna f. Johansen http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5360&idx_id=5360&uid=ny&idx_side=-90 Så tror nok Iver Mosvold har rett i at det er sønnen til Anna Helmine som ligger gravlagt ved siden av henne.

det er nok en annen..han var føddt i juli så det er ikke han

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du nårtid ca. din oldefar dro nordover ? Hvor lenge var han gift med din oldemor,og hvor bodde de ?

Jeg skal prøve å finne det ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider