Gå til innhold
Arkivverket

Stjørdal, NT, Lasse Larsen Buan (1700-tallet)


Aѕbjørn Værnеѕ
 Del

Recommended Posts

Mulig dette kan løses med et lite bygdebokoppslag.

 

Lars Larsen Skjelstad f. 1718, gift med Gunnhild Hansdatter Hoset i 1743, er han den samme Lars Skjelstad som får en sønn Lars i 1751? Eller er det snakk om hans far som får en attpåklatt, eller om en bror ved samme navn?

 

Har en teori om at Lars Larsen Skjelstad kan være den Lasse Larsen Skatvalsaunet (senere Buan) som får en mengde barn fra 1744-1760 (og som trolig er identisk med den Lasse Larsen som dør i legd på Holan i 1798).

Men dette stemmer ikke hvis han får barn på Skjelstad i 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supplerer med litt mer detaljer for å vise hvorfor jeg tror disse kan være samme personer:

 

9 okt 1718 Døpt Lars Schelstads b: Lars Mad. Marrit fadd. Ole Ingstad, Gullich Kaarstad, Thomas ?? ibid Ane Ingstad Birrit Siursd Solem

 

28 jan 1720 Døpt Hans Hosets b: Gunnil Mad. Marrit fadd. Gunder Hofstad, Joen Lars Uchelberg, Kiersti Hofstad, Lisbet Larsd Hoset, Gunnil Nielsd. Heigre

 

9 okt 1743 Ekteskap Lars Larsen Schelsta og Gunil Hansdatter Hoset. Vitner Lars Larsen Hofsta Anders Schelsta

 

1744 Lasse Skatvoldsaufnes B Lucia Testes: Berit Skatvold, Guru Fossen, Mali Lien, Hans Lien, Svend Breken

1747 Lasse Skatvoldsaufnets b: Kirsten Testes: Berit Klefberg, Gunil Fossem, ??, Oluf Brekken

1748 Lasse Skatwoldsaufnetz b: Lars Testes: Ane, Johanna Lien, Ane Stockan, Guttorm Ulset, Per Rochsta

1750 Lasse Schatwoldaufnutz b: Berit Testes: Marit Hillan, Lucie Fossen, Ole Ulset, Haagen Skatvold

1752 Lasse Schatvoløfuns Barn Marit Testes: Beret og Lars Bræckan, Mali og Joen Hillan, Siri Scatvold

1755 Lasse Budmo barn Marit Testes: Gundel ??, ?? Hofsta, Kiersten Brechen, Joen Hillum, Laers Hofsta

1758 Lasse Buedmos (Lundens?) barn Kiersten Testes: ?? Brechen, ?? Lien, Gjertrud ?stad, Erik Brechen, Joen Lien

1760 Lasse Buoms barn Ane Testes: Siri Skatvoldøfund, Giertru Brechen Hillum, ?? Wold, Ole Hillum

 

8 sep 1771 Gravlagt Gunil Hansd Lunden 52 år

5 mai 1798 Gravlagt Lasse Larsen av Hollans legd 89 år

 

Her går ihvertfall de samme navn og personer igjen som vitner og faddere flere steder.

Skifter finner jeg ikke etter disse to.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har jeg fulgt en masse blindspor (herunder den over nevnte Lars Schelstad) til veis ende i jakten på Lasse Buan og hans ukjente kone.

Jeg har etterhvert mye kildemateriale til denne familien, så desto mer frustrende er det å mangle basisopplysninger om begge ektefolkene.

Legger inn det jeg har funnet for fremtidig referanse til meg selv og andre. Dette er en hard nøtt på grunn av mangelen på relevante skifter og patronymikoner. Men det kan finnes forløsende opplysninger i kilder jeg ikke har funnet enda.

 

 

Lasse Larsen f. ca. 1710, gift m. n.n. trolig 1738-39. Død i legd på Nedre Holan 1798.

Forlovererklæringer for Stjørdal mangler for siste halvår 1738 og første halvår 1739. Dette kan være årsaken til at giftemålet ikke lar seg finne.

Har ikke kunnet konkludere sikkert at denne Lasse Larsen er riktig person, men begge bygdebøkene henviser ihvertfall til ham.

 

Det er mulig at denne Lasse er sønn av Lars og Kirsti Hofstad, men det har jeg ikke fått bekreftet (ikke funnet skifter).

 

 

Barna tror jeg må være disse:

 

03 jul 1740 Lars Hofstadbroens b. Lars

Test. Anders Kleiven, Lars, Nils, Ane, Marite Hofstad

 

28 okt 1742 Lars Hofstabroen barn Peder

Testes Mali, Berit, Anders og Lars Hofsta Peder Fossen

 

11 okt 1744 Lasse Skatvoldsaufnes B. Lucia

Testes: Berit Skatvold, Guru Fossen, Mali Lien, Hans Lien, Svend Breken

 

12 feb 1747 Lasse Skatvoldsaufnets b: Kirsten

Testes: Berit Klefberg, Gunil Fossen, Brynill, Erick, Oluf Brekken

 

7 jul 1748 Lasse Skatwoldsaufnetz b: Lars

Testes: Ane, Johanna Lien, Ane Stockan, Guttorm Ulset, Per Rocksta

 

25 oct 1750 Lasse Schatwoldaufnetz b: Berit

Testes: Marit Hillan, Marit Lien, Lucie Fossen, Ole Ulset, Haagen Skatvold

 

16 jul 1752 Lasse Schatvoløfnes Barn Marit

Testes: Beret og Lars Bræckan, Mali og Joen Hillan, Siri Scatvold

 

11 aug 1755 Lasse Budmo barn Marit

Testes: Gundel Fossen, Anne Hofsta, Kiersten Brechen, Joen Hillum, Laers Hofsta

 

16 mar 1760 Lasse Buoms barn Ane

Testes: Siri Skatvoldøfund, Giertru Brechen Hillum, ?? Wold, Ole Hillum

 

 

 

De to første mangler delvis i bygdeboklitteraturen, og den ene Kirsti som er nevnt i både Stjørdals- og Hegraboka mener jeg må være feil.

Under PRIVAT NEDTEGNELSE nedenfor vises det til en Peder og to Lars i barneflokken. Dette er det grunn til å tro stemmer.

En Peder Lassesen på 58 år i FT1801 kan være den Peder som er født i 1742 til Lars Hofstadbroen

 

Han får også en sønn Lars i 1740, som kan være Lars nr. to og som ikke er nevnt i bygdebøkene.

 

Lars Hofstadbroen ses ikke senere, så han kan godt være identisk med Lasse Skatvalsaunet. Navn på faddere stemmer også bra.

 

 

 

SKREVNE KILDER:

 

BYGDEBOK HEGRA:

Gnr. 14/1 BUAN NEDRE VESTRE

Lasse Larsen Husby. f. 1709, begr. 29.04.1798

(Stj. I, s. 431). Gift med Ellen Nilsdtr., f. 1724.

† 29.04.1762.

Barn:

Peder.

Lucie. døpt 11.04.1744. † 1825. Gift med Peder Johnsen Krøke. Se Krøke gnr. 73/8.

Kirsti, døpt 19.02.1747, † ung?

Lars. døpt 07 07.1748, utkommandert til Danmark i krigstjeneste. Kom ikke tilbake.

Berit, døpt 25.10.1750

Marit. døpt 16.07.1752, gift med Bjørn Ingebrigtsøn Drogsetskjæret (Stj.I, s.283).

Marit, døpt 10.02.1755. gift 1. gang med Peder Pedersen Husbyn (Stj.I, s. 477), gift 2. gang med skolemester Eystein Jensen.

Kirsti, døpt 15.10.1758 (Almotrø?).

Anne. f. 1760. gift med Arnt Olsen Reberg

 

Kommentar: Ellen Nilsdatter ses ikke født eller død i de oppgitte årstall. Mistenker at dette er feil.

Kirsti f. 1758 er datter av Lars Lunden. Hører ikke hjemme her.

 

 

 

STJØRDALSBOKA

14. Nedre Buan

Lars Larsson (1709-98). * ?

1. Per.

2. Lusie, f. 1744, * Per Jonson Krøyke,

3. Kirsti, f. 1747.

4. Lars, f. 1748.

5. Berit, f. 1750.

6. Marit, * Bjørn Ingebrigtson Drogsetskjæret.

7. Marit, f. 1755, * I Per P. Husbymo («Blålappen»). * II lærar Eystein Jensen (1761-1836).

8. Kirsti Almotrø, f. 1758. 9. Anne, f. 1760, * Arnt Olson Reberg.

 

Kommentar: Kirsti Almotrø f. 1758 hører neppe med her. En Kirsten Lassesdr er bosatt på Almotrø i FT1801. Dette kan være Kirsti f. 1747.

 

 

 

PRIVAT NEDTEGNELSE (Etter Johan Jenssen Værnes f.1860 d.1933)

 

Lasse Buan

1. Lucie g.m. skomaker Per Krøykje

2. Lars, sjømann, trolig fallet i krigen

3. Lars, sjømann, trolig fallet i krigen

4. Peder, stamfar til Husby (Ytre) Klevenfamilien

5. Anne g.m. Guttorm Reebergs søn Ole, stammor til Munkhaug, Auregrind, Reeberg og salmakerfam.

6. Eli/Marith Skjæret g.m. Bjørn Ingebrigts. Stokmyr, Skjæret, Drogset

7. Bereth Trappen g.m. n.n.

8. Kjerstin Almotrøen

9. Marith Husbymoen g.m. Peder Pedersen Blålappen g.II med Esten Jensen Mæla

10. n.n. (stammor til Martha Værnesmo og Anders Aursjøns slekter)

 

Kommentar: Dette må være muntlig overlevert til min oldefar og kan derfor på enkelte punkt være mer pålitelig enn bygdebøkene.

 

 

INNLEDNING FRA BOKA "PEDER ESTENSENS LIV OG VIRKSOMHET":

Jeg Skolelærer Peder Estensen blev født den 11te Mai 1792 af Forældrene

Skolelærer Esten Jensen Husbymo og Hustru Marit Lassesdatter. Min Fader

Esten Jensen var født paa Gaarden øvre Mæhla 1761 og min Moder paa Gaarden

nedre Buan 1755. Hun stammede forøvrigt fra Gaarden nedre Huseby.

 

Kommentar: Dette sitatet tyder på at de har flyttet til nedre Husby etter Buan, eller at Lasse Larsen kom fra nedre Husby.

Dette er den eneste referanse jeg har til dette, og er kanskje grunnlaget for at han i Hegraboka heter Lasse Larsen Husby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at Lasse Schatvol fikk døtrene Berit ca. okt.1750 og Marit ca.juni 1752. Av den grunn vil jeg tro at det er omtrent umulig at Lasse Schatvol er den samme som Lars Schielstad.

Ved dåpen til Lars Schielstads sønn Lars i 1751 ser det ut som om en Ole Hoset var fadder.

 

Lars ble døpt 22/8 1751.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har forsåvidt konkludert med at det kan ikke være samme person. Lars Skjelsta og kona Gunhild ser da også ut til å bosette seg på gården Lundan etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

I skiftet etter Peder Olsen Fossen fra 1753 er nevnt enken Lucie Pedersdatter og følgende barn:

Peder Pedersen gift og bor på gården Schielstad

Marit Pedersdatter gift med Lars Larsen Baaraasen

Mali Pedersdatter gift med Joen Huusbye

Guru Pedersdatter gift med Ole Baaraasen

Gunild Pedersdatter 24 aar

Lucie Pedersdatter 19 aar

 

Det er utvilsomt disse jeg har lett etter, samtlige unntatt yngste datter er nevnt som faddere ved barnefødslene listet opp i post #3 over. Nevnte Lars Larsen Baaraasen må være identisk med Lasse Larsen Hofstadbroen/Skatvalsaunet/Buan og hans kone derfor Marit Pedersdatter.

De tre første barna etter disse er dermed oppkalt etter sine besteforeldre, ganske sikkert også den fjerde (Kirsten). Det styrker antagelsen om at Lars/Lasse Larsen er sønn av Lars og Kirsten Hofstad.

 

Som nevnt tidligere mangler nesten et år med forlovererklæringer fra den tiden Lasse og Marit trolig ble gift, altså 1738-39. Giftemålet lar seg derfor ikke bekrefte, og mor er aldri nevnt i dåpsinnførsler senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.