Gå til innhold
Arkivverket

Filtvet på Hurum


Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Er det nokon som kjenner Filtvet i Hurum? Biletet skal vera teki der og dama er Margit Toftner. Truleg er det ho som er ført under Granheim på Hurum og som fødd 14. juni 1904 på Hurum.

 

Dette er eit bilete som eg har frå mi mormor.

 

Frode

post-419-0-69916900-1313670787_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Dette er eit bilete som eg har frå mi mormor.

 

Frode

 

Kjenner ikke til bildet, men jeg er ganske god på retusjering, så hvis du vil at jeg skal forsøke å reparere det, så kan du sende meg bildet i tiff-format i høy oppløsning. Det klør alltid litt i fingrene på meg, når jeg ser bilder med krøller og rifter :D Man skal ikke retusjere for mye, men fjerne det som tidens tann har forårsaket er jo av og til greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Markus Julius Kristiansen , Toftner

http://wc.rootsweb.a...erkek&id=I03803

 

MARKUS JULIUS TOFTNER,1868

 

http://www.familysea...st_name=Toftner

 

Vielsen 26 okt 1893.

Markus Julius Toftner og Julie Fanny Jørgensen.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverk...ny&idx_side=-45

Permanent bildelenke: http://www.arkivverk...60922030667.jpg

 

Marcus Toftner og Julie i 1900.

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=0628&kenr=003&bnr=0078&lnr=00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du retusjere kan eg sende deg eit bilete. Kva er epostadressa di?:)

Kjenner ikke til bildet, men jeg er ganske god på retusjering, så hvis du vil at jeg skal forsøke å reparere det, så kan du sende meg bildet i tiff-format i høy oppløsning. Det klør alltid litt i fingrene på meg, når jeg ser bilder med krøller og rifter :D Man skal ikke retusjere for mye, men fjerne det som tidens tann har forårsaket er jo av og til greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Pussig du skulle legge ut akkurat dette spørsmålet nå;

Margit var 3-mening til min bestemor og på lørdag var noen av oss etterkommerne samlet på Filtvet da det var amerikankse slektninger på besøk, samt bla. 3 tantebarn av Margit:)

 

Jeg tipper bildet er fra en av Huseby-gårdene rett nord for Filtvet, hvor slekta delvis kom fra.

Jeg skal sende bilde til noen mere lokalkjente & få sjekket det.

 

Siden Margit er en slektning av meg og jeg har jobbet mye siste årene med gårdshistorien for Huseby er jeg selvfølgelig svært nyskjerrig på hvor du har bildet fra - var din mormor fra Hurum-området??:)

 

Mvh

Erik Bjune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei mi mormor, Martha Hemli (1905-1991) var født i Eidsvoll, og budde der det meste av sitt liv. Men eg trur ho kan ha kjent Margit, kanskje frå den tida ho og familien budde på Maura i Nannestad. Margit hadde vel namnet frå Totner i Nannestad, og eg ser far hennar var født i Nannestad. I 1910-teljinga budde hennar far i Nannestad, mens dei budde på Granheim.

 

Dei var om lag i same alder, og mest sannsynleg har dei hatt kontakt.

 

Hadde vori fint om garden kunne bli identifisert. Er du interessert i biletet kan eg sende det over til deg. Kva er epostadressa di?

 

Beste helsing frå Frode Myrheim

 

Takk til deg Ann-Mary for lenkene til Margits familie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kunne være intr. Jeg nås på; bjune at hotmail dott com.

 

Jeg har snakket med folk i området, og de er ganske sikre på at bildet er tatt på Solberg-gården. De mener det passer både med tunet den gangen og med formen på åsen bak.

 

Jeg var muligens litt rask vedr mitt slektskap til debnne Margit Toftner. Det ble nok en periode 2 MArgit Toftner på Filtvet; MArgit HAnsen, f. 1898 på Filtvet, ble gift med en av Toftner-sønnene tidlig på 20-tallet og det er henner jeg er i slekt med. Men det er nok mere sannsynlig at hun på bildet er den andre MArgit, jfr Eidsvold-Nannestad linken vedr din bestemor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Frode

 

Som hos Litta klør det litt i fingrene når det gjelder gamle bilder, jeg liker å leke litt med fargeblyantene,

etter 10 min blir det litt mere liv,

hva synes brukerne her på forumet om å legge på litt farge.

post-1123-0-75399100-1314832037_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Det var jo ikkje dumt med litt farge Tom :) Eg kan godt sende deg biletet på ein epost.

 

Ja, det er ikkje godt å seie kva for ein gard det er Kenneth.

 

Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.