Gå til innhold
Arkivverket

Slekten Lyche på Strømsø/Bragernes

Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Jeg sliter med å finne ut av slekten Lyche på Strømsø/Bragernes.

Jeg har en Peder Olsen Lyche f. 16... , kirkeverge på Strømsø 1694.

Han skal være gift med Boel Pedersd. Møller. Har to døtre som jeg kjenner til:

Magdalena Pdt. gm. Just Philup Krech, og deres første barn ble døpt på Bragernes i 1703.

Anne Margarethe Pdt. gm. Philup Jacobsen Bøy, og deres første barn ble døpt på Bragernes i 1712.

Så tilbake til Peder Olsen Lyche og Boel.Møller. Hvem var de?

Jeg har sett på skifter etter Peder Madsen Lyche(+1718), sogneprest til Jevnaker, og sønnen hans Ole Pedersen Lyche(+1719) Bragernes.

Men jeg får ikke Peder Olsen Lyche til å passe inn her, med mindre han eg. het Peder Pedersen Lyche, og var sønn av sognepresten.

Jeg trenger hjelp til å tyde navn på faddere ved dåpen til 2 av døtrene til Magdalena og Just Philup.

Margreth(e) Lisbeth døpt 5. mars 1703 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8448&idx_id=8448&uid=ny&idx_side=-286

Johanne døpt 23. sept. 1710 (nederst h.side og forts. neste side) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8449&idx_id=8449&uid=ny&idx_side=-82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderene til Johanne i 1710.

Carl? Mattsen Aalborg, Ole Pedersen Lyche, gamle Ole Pedersen Lyche på Strømsøe hans qvinde?, Sibille Laurits? Holths.

(den Carl? Mattsen Aalborg kan muligens være i slekt med den tidligere Biri presten Mads Pedersen (Aalborg) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fadderene til Margareta Lisbeth.

H. Jens Schive, Peder Olsen Lyche, Jens Pedersen Lyche, Dortea H: (?) Mathiassens, Kirsten Peder Willumsens af Strømsøe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svarene Magne. Der dukket det opp enda en Lyche, Jens Pedersen.

Nå skulle jeg ønske jeg kunne finne et skifte etter kirkevergen Peder Olsen.

Et sted må det jo finnes opplysninger om han siden han er nevnt med kone og 2 døtre i Lassen.

Kan det ha vært 2 forskjellige slekter samtidig på Bragernes/Strømsø som begge het Lyche/Løche ?

Jeg mente Delgobe, ikke Lassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig at det fantes t forskjellige slekter Lyche i Drammen på den tiden, det skal ikke jeg utale meg om for det kjenner jeg ikke til.

Men jeg funderer litt på hvem den gamle Ole Pedersen Lyche kan være, han bodde visstnok på Strømsø i 1710 (eller kona i hvertfall), og kan jo tenkes å være far til kirkeverge Peder O. L.

Jeg fant en Jens Pedersen Lyche i Drangedal, jeg vet ikke om han var den som var fadder i 1710, men han skulle være født ca 1667 (kan jo tenkes å ha vært en bror av Ole Pedersen Lyche d. 1719)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant to intreasante personer (mulig det er samme også) i Strømsø og Tangens befolkning på 1720 tallet

Jan Løcke, bor i Forgaden, borger med bevart borgerbrev 1720.

Jens Løcke (Løche), † 1721-22, bor i Forgaden, borger med bevart borgerbrev 1720, hans enke bruker 1722 lastehadling og en krambod som det nå i 1722 er lite i.

Fant også en Møller der:

Henrik (Henrich) Möller (Møller), bor i Forgaden, borger med bevart borgerbrev 1720, handler 1722 med endel bord som han kjøper av de sagbrukende, lignet 1729 til rd 7-0.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under gården Austad i Skoger s 191-192 nevnes følgende person.

Oluf Løche (Austad fra 1720-. ) var general, toll og tiendeinspektør sønnenfjells. det ser ikke ut til at han hadde det misunnelsesverdig. En stor gjeld stridde han med og i 1724 måtte han tinglese forbud mot ulovlig hugst i hans skog av".. endel skarns mennesker" som også slapp ut vannet av hans mølledam. 1727 ble han satt under tiltale for bestikkelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Strømsø kirke blant inventaret finnes følgendene: Sognebudskalk (kat. 1972 nr. 13), sølv, forgylt. Kupa har gravert laurbærkrans med innskrift:

«Peder Olsøn Løcke. Boel Peders Daatter Møller 1694»

Dette bringer oss jo ikke akkurat nærmere svaret angående deres forefedre akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider