Gå til innhold
Arkivverket

Tilgjengelighet - klage og spørsmål

Leif Biberg Kristensen
 Del

Recommended Posts

Jeg opplever arkivverket.no / digitalarkivet.no som svært ustabilt, med stadige feil på forbindelse, DNS, planlagte og uplanlagte driftsavbrudd osv. Det er i det hele tatt det mest ustabile nettstedet jeg vet om. Jeg er vant med nettsteder som bare rusler og går, med nedetider på kanskje noen få timer i året. Jeg er fullstendig klar over at dette er et stort og komplisert system med enormt mye oppdateringer, og er veldig takknemlig over å få tilgang til kildene overhodet. Men så var det dette med tilgjengeligheten, da. Det ser ut som problemene er verst i helgene, da dere antagelig har det største antallet brukere.

Er dette noe dere som drifter dette nettstedet har gjort dere noen tanker om, og har dere noen intensjon om å øke stabiliteten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Materialet som ligger under arkivverket.no / digitalarkivet.no er fordelt på mange servere. Noen av disse styrer trafikken til/fra de andre. Det er dessverre slik at dersom en av disse serverne går ned, faller deler av tjenestene ut. Faller en av de koordinerende serverne ut, er alle tjenestene fraværende. Enkelte ganger er det linjene som faller ut, selv om serverne fortsatt fungerer. I dag er noen av serverne plassert i Bergen, noen i Oslo. Vi ser for oss at løsningen er at det ligger to sett med servere ute, og at det andre settet overtar om det blir problemer med de som kjøres. Vi håper at dette skal være på plass i løpet av noen uker.

Mange ulike forhold kan forårsake at servere går ned. Og når det vi oppdager at noe har skjedd må vi forsøke å finne ut om det er en av serverne som svikter eller om det er feil på linjene.

Jeg har sjekket loggen for digitalarkivet.no januar-august 2011. Det var ikke nedetid i januar, heller ikke i februar. I mars gikk serveren ned lørdag 12. mars kl. 3.50. Vi tok den opp igjen kl. 7. I april ble serveren tatt ned tirsdag 26. april kl. 14, og den ble tatt opp igjen 27. april kl. 11. I mai, juni og juli var det ikke nedetid. I august varslet vi at serverne ville bli tatt ned lørdag 13. august kl. 7.30 i forbindelse med utskifting av hovedtavle. Hele strømforsyningen til området var tatt. Strømmen og serverne kom tilbake søndag 14. august kl. 13.30.

Digitalarkivet.no har følgelig hatt nedetid tre ganger i 2011. Alle tre gangene er serveren tatt opp igjen så snart dette har vært praktisk mulig. Selvsagt beklager vi all nedetid, og selvsagt anstrenger vi oss både for å få serverne opp igjen og å finne løsninger som sikrer maksimal oppetid. Vi har for eksempel gjort bruk av programvare som automatisk restarter tjenesten om den går ned, d.v.s. det er bare ved fravær av strøm eller krasj der manuell omstart er nødvendig, at tjenestene blir borte over lengre tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar. I regnskapet ditt har du ikke tatt med siste natts avbrudd, systemet var utilgjengelig i mange timer ihvertfall fra her hvor jeg befinner meg. Jeg er også usikker på om loggen din forteller om feil på DNS, som naturligvis ikke vil vises som driftsavbrudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sist natt var det ikke digitalarkivet.no som var nede, det var en server i Oslo som kjører arkivverket.no. Det betyr at alle databasene med unntak av 1910-tellingen var oppe. Det som var nede var de skannede tjenestene og debattene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viser jo at den statistikken du kommer med ikke gir et sant bilde av tilgjengeligheten fra et brukersynspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du viste i innlegg 1 til digitalarkivet.no og arkivverket.no. Det er snakk om to ulike serversystemer. Jeg har detaljstatistikken for digitalarkivet.no, som er hjemmehørende i Bergen og har vært der siden 1998, og det var den jeg hentet fram statistikken for. Var det ikke digitalarkivet.no du mente i innlegg 1?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som bruker ser jeg digitalarkivet.no og arkivverket.no som deler av ett og samme system. Derfor blir en statistikk som viser nedetider for Digitalarkivet isolert litt irrelevant. Men for all del, takk skal du ha. Så håper jeg at noen fra Arkivverket også kan komme med tilsvar her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Det er en høy-ytelses server som av og til bråstopper uten å loggføre noen feilsituasjoner. Det er denne serveren som har forårsaket disse problemene. Vi mistenker at det kan være en maskinvaredriver som av en eller annen årsak feiler. Vi er derfor i prosess med å erstatte denne med en alternativ server med litt annen maskinvare. Slikt tar litt tid, men vi tror vi kommer langt med det i denne uken. Så får vi håpe at dette løser problemen.

Mvh Bent

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.