Gå til innhold
Arkivverket

Mulig forbindelse til Hveding-slekten - Ongstad, Hadsel, Vesterålen - ca 1700

Lars Østensen
 Del

Recommended Posts

---og paa hans veigne Ole Hansen, Angestad. Det er vel det samme med kona til Kembler. De møtte ikke opp oh hadde stedfortredere.

Det andre du nevner skal jeg sjekke litt senere :unsure:

Mvh Terje

Takk for svaret Terje.

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
  • Svar 143
  • Opprettet
  • Siste svar

Topp bidragsytere i dette emnet

• Niels Hegge

6

• Per Nermo

22

• Lars Østensen

92

• Cecilie Simon

11

Topp bidragsytere i dette emnet

Bilder

Hei,

Jeg kan ikke hjelpe deg direkte, men kanskje mine funderinger kan være til hjelp. Jeg strir nemlig også med samme familie og funderer over navn. Jeg har Ole Hansen og Elen Ingebrigtsdatters datter Maren Olsdatter (1728-1807) gift med Oluf Nielsen. Deres sønn Niels Olsen Bloch. Også ett "fint" etternavn, men jeg har hittil ikke funnet noen kobling til andre Bloch. Maren og Olufs fire andre barn har jeg ikke funnet med etternavnet Bloch. Derimot beholder Niels Olsen Blochs ene datter (av tre) Bloch som etternavn (Maren Sofie Nielsdtr Bloch 1790-1860).

Jeg har hørt att det ikke var uvanlig å døpe barn med "fine" etternavn for å hedre en kjent og avholdt myndighetsperson eller prest. Men om det er det vi har eksempel på her vet jeg selvfølgelig ikke.

Legger ved et skifte som kanskje sier noe om opphavet til Maren Olsdatter (hun er ikke nevnt som barn av Elen Ingebrigtsdtr i skiftet):

Skifte etter Hans Ingebrigtsen, Kierringnæs i Sortland

Ektefelle: Magdalena. Internt skiftenr: 9507. Skiftet åpnet: 31/5-1776. Side: . Løpenr: .

Arvinger:

Film eller link: Ekstrakt

Magdalena, Kierringnæs i Sortland.

Hustru av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Hans Ingebrigtsen. Arv: 106-1-9

Tichen Ingebrigtsen, .

Bror av avdøde. Arv:30-2-2.

Iver Ingebrigtsen, .

Bror av avdøde. Død.

Ingebrigt Iversen, .

Brorsønn av avdøde. Arv: 8-4-0.

Niels Iversen, .

Hans Iversen, .

Dorothea Iversdatter, .

Brordatter av avdøde. Umyndig. Verge: Niels Andersen, Steeroe. Arv: 4-2-0.

Emte Ingebrigtsdatter, .

Søster av avdøde. Arv: 15-1-1.

Elen Ingebrigtsdatter, .

Søster av avdøde. Død.

Hans Olsen, .

Søstersønn av avdøde. Arv: 5-0-5.

Ingebrigt Olsen, .

Søstersønn av avdøde. Arv: 5-0-5.

Daniel Olsen, .

Søsterdatter av avdøde. Arv: 5-0-5.

Dorothea Marria, .

Søsterdatter av avdøde. Arv: 15-1-1.

Skiftet bør nok sjekkes grundig for å se om det er korrekt transkribert. I tillegg kan Maren selvfølgelig være uteglemt som arving selv om det virker mindre sannsynlig.

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant Lars, jeg har oversikten over barna til Ole Hansen og Ellen Ingebrigtsdtr fra Trekilen. Ved Maren Olsdtr og Oluf Nielsens forlovelse står hun oppført fra Ångstad. Jeg har ikke funnet Marens fødsel eller konfirmasjon, Det er en stund siden jeg tittet på disse så jeg får gjøre en forsøk på en grundigere kontroll i julehelga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet litt raskt på problemstillingen og finner ett par ting til i dette skiftet som behøver kontrolleres.

•  
  • Dorothea Iversdatter. Iver Ingebrigtsen døde 1652 og Dorothea er ikke nevnt i skifte (Skifter i Lofoten og Vesterålen, Internt nr 795).

• Dorothea Marria. Ut ifra hva hun får er hun den eneste datteren etter avdød datter som ikke nevnes med navn. Jeg har ikke funnet moren.

Jeg kunne ikke finne dette skiftet i de som er skannet (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tittet litt raskt på problemstillingen og finner ett par ting til i dette skiftet som behøver kontrolleres.

•  
  • Dorothea Iversdatter. Iver Ingebrigtsen døde 1652 og Dorothea er ikke nevnt i skifte (Skifter i Lofoten og Vesterålen, Internt nr 795).

• Dorothea Marria. Ut ifra hva hun får er hun den eneste datteren etter avdød datter som ikke nevnes med navn. Jeg har ikke funnet moren.

Jeg kunne ikke finne dette skiftet i de som er skannet (?)

Hmm

Iver Ingebrigtsen (?-1752)Langnesværet som det er skifte etter 5 okt 1752 er nevnt i Gård og Slekt i Øksnes bind IV side 154 PAR 1729. Gift 1729 med Margreta Stub, datter av Nils Stub (ca 1654-1728) og Berit Helsing (ca 1662-1732). 7 barn er listet opp:

1) Dødfødt (1730)

2) Ingebrigt (1731-1808) gift 1760 med Gidsken M. Brøndlund

3) Peder Hyscher (1734-1756) gift 1755 med Adelus Thue

4) Berit Maria (1736-1736)

5) Nils Stub (1738-ca 1802) gift med Maren Ågot Rasmusdtr -> Til Bjarkøy

6) Hans (1740-1741)

7) Hans Petter (1743-ca 1777) gift med Elisabet Hansdtr -> Til Bjarkøy

Som foreldre på Iver står oppført Ingebrigt Nilssen (ca 1639-1718) og Hennes navn ukjent.

Her skulle jeg gjerne hatt Borgos sin kommentar til farskapet på Iver på Langnesværet. For meg ser han mistenkelig ut som sønn av Ingebrigt Iversen og Dorthe Pedersdatter Hyscher på Kjerringnes. Her kan det jo selvfølgelig dreie som om to forskjellige Iver Ingebrigtsen som har barn med likelydende navn, men jeg synes barn nr 3 på dette paret peker i en bestemt retning.

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

Iver Ingebrigtsen (?-1752)Langnesværet som det er skifte etter 5 okt 1752 er nevnt i Gård og Slekt i Øksnes bind IV side 154 PAR 1729. Gift 1729 med Margreta Stub, datter av Nils Stub (ca 1654-1728) og Berit Helsing (ca 1662-1732). 7 barn er listet opp:

1) Dødfødt (1730)

6) Hans (1740-1741)

Som foreldre på Iver står oppført Ingebrigt Nilssen (ca 1639-1718) og Hennes navn ukjent.

Her skulle jeg gjerne hatt Borgos sin kommentar til farskapet på Iver på Langnesværet. For meg ser han mistenkelig ut som sønn av Ingebrigt Iversen og Dorthe Pedersdatter Hyscher på Kjerringnes. Her kan det jo selvfølgelig dreie som om to forskjellige Iver Ingebrigtsen som har barn med likelydende navn, men jeg synes barn nr 3 på dette paret peker i en bestemt retning.

Med hilsen

Lars Østensen

Basert på størrelsen på arven ser Dorothea Marria ut til å være en søster av Hans, og ikke en datter av Elen. Det virker merkelig. Skiftet bør nok som du sier sjekkes meget grundig.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Basert på størrelsen på arven ser Dorothea Marria ut til å være en søster av Hans, og ikke en datter av Elen. Det virker merkelig. Skiftet bør nok som du sier sjekkes meget grundig.

Lars

Sakser fra DIS-Saltens sider:

"Skifter i Lofoten og Vesterålen.

Ny versjon av Skifter i Lofoten og Vesterålen

I skifteprotokollene for Lofoten og Vesterålen er det i siste del av 1700-tallet et hull på flere tiår. Protokollene er borte.

Nå har vi i Statsarkivet i Trondheim kommet over ekstrakter av skifter fra perioden 1762-1778. Disse har delvis med alle avdødes arvinger og delvis alle mindreårige arvinger.

Disse ekstraktene har vi nå avfotografert, dataregistrert og tatt med i en ny versjon som utgjør over 1700 nye personoppføringer."

Dette betyr sannsynligvis at det skiftet som jeg la ut ekstrakt fra ikke finns i original form på arkivverkets sider. I så måte klarer vi per nå ikke å få kontrollert opp mot original skiftet.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm

1) Dødfødt (1730)

6) Hans (1740-1741)

Med hilsen

Lars Østensen

Nok et skifte som kanskje forklarer hvorfor en Dorthe Marie mottar arv:

Skifte etter Peder Hyscher, Langenes i Langnes

Ektefelle: Adelus Povelsdatter Tue. Internt skiftenr: 894. Skiftet åpnet: 3/11-1756. Side: 460. Løpenr: .

Arvinger:

Formue: 23-0-0. Gjeld: 31-1-0. Fallittbo.

Film eller link: HF1983

Adelus Povelsdatter Tue, Langenes i Langnes.

Hustru av avdøde. Gift. Ektefelle: Peder Hyscher.

Dorethe Marie Pedersdatter Hyscher, Langenes i Langnes, 1 år

Datter av avdøde.

Sønnedatter av hans bror.

Med hilsen

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Kjennes opphavet til

.

a ) Peder Hydscher (Ingebrigtsen) sin svigerinne Gidsken M. Brøndlund (f. ca. 1740 ?) ?

b ) Iver Ingebrigtsen's svigerfar Nils Stub (død 1728) og dennes kone Berit Helsing (død 1732) ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Peder Olsen Ongstad (c1726-1809) (g.m. Anna Agathe) ser (i likhet med Maren Olsdatter) heller ikke ut til å være nevnt i skiftet den 31 Mai 1776 eller morbroren Hans Ingebrigtsen (Bye/Bø).

Hvorfor ikke, tro ?

Lurer forresten på hva som er Trekilen's grunn til å mene at det er en Daniel Olsen f. ca. 1730 som blir g.m. Elen Adriansdatter Friis og Anna Søfrensdatter (Ask),

og ikke (navne)broren som blir døpt 25 Feb 1725 ?

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Kjennes opphavet til

.

a ) Peder Hydscher (Ingebrigtsen) sin svigerinne Gidsken M. Brøndlund (f. ca. 1740 ?) ?

b ) Iver Ingebrigtsen's svigerfar Nils Stub (død 1728) og dennes kone Berit Helsing (død 1732) ?

.

I følge Gård og slekt i Øksnes bind IV side 411 er Gidsken Maria (1739-1812) sine foreldre Anders Brøndlund (ca 1712-1762) og Inger Bye (ca 1711-1770). Anders Brøndlund født i Dverberg, foreldre skal være Jens Anderssen Brøndlund og Gidsken Kristensdtr Thrane. Inger Bye født på Langnesværet, foreldre Knut Bye (ca 1684-ca 1745) og Karen Bruse (ca 1680-1761).

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Peder Olsen Ongstad (c1726-1809) (g.m. Anna Agathe) ser (i likhet med Maren Olsdatter) heller ikke ut til å være nevnt i skiftet den 31 Mai 1776 eller morbroren Hans Ingebrigtsen (Bye/Bø).

Hvorfor ikke, tro ?

Lurer forresten på hva som er Trekilen's grunn til å mene at det er en Daniel Olsen f. ca. 1730 som blir g.m. Elen Adriansdatter Friis og Anna Søfrensdatter (Ask),

.

Anna Agatha var så langt jeg klarer å bedømme ikke gift med noen Peder Olsen, hvor har du den informasjonen fra? Se skiftet under, der går det klart frem at far til barna til Anna Agatha het Hans til fornavn.

Skifte etter Anna Agatha Ongstad, i Hadsel

Internt skiftenr: 1545. Skiftet åpnet: 7/10-1789. Side: 884. Løpenr: .

Arvinger:

Formue: 56-2-11. Gjeld: 39-0-9.

Film eller link: HF1985

Hans Olsen, .

Sønnesønn av avdøde. Kan det ha vært en avdød sønn?

Hans Peter Hansen, .

Sønn av avdøde.

Elen Hansdatter, .

Datter av avdøde.

Christianna Hansdatter, .

Datter av avdøde.

Ingebor Hansdatter, .

Datter av avdøde.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Kjennes opphavet til

.

.

Angående opphav til Nils Stub og Berit Helsing.

"Innflytterparet Nils Olsen Stub og Berit Olsdtr Helsing (par 1694) kom til Langnesværet fra Klo mellom 1701 og 1712.... Vi veit ikke om Berit var i slekt med Jakob Pedersen, som også hadde tilnavnet Helsing. Nils og Berit var ikke et vanlig fiskerbondepar. Nils blei klokker kort etter at paret kom til Langnesværet, og mye tyder på at han var boklærd. Flere av barna gifta seg inn i andre storkarsslekter, blant annet Blochslekta i Hadsel. Karen Adelus Nilsdtr Stub fikk et barn før ekteskap med sortlendingen Tidken Ingebrigtsen (par 1728). Barnet blei trolig bortsatt. Tidken bosatte seg i heimbygda, Karen gifta seg på Andøya."

Kilde: Gård og slekt i Øksnes, bind IV, side 120

Her angis farsnavn Olsen/Olsdtr på Nils Stub og Berit Helsing. Tok med litt til fra samme side da jeg anser at det kan ha relevans i forhold til opphavet til Iver Ingebrigtsen. Den Tidken Ingebrigtsen som får et barn med Karen Adelus Nilsdtr Stub i 1728 kan man vel neppe anta er noen annen enn ham som nevnes som bror til Hans og Iver Ingebrigtsen i skiftet. Jeg anser at dette også styrker sannsynligheten for at Iver Ingebrigtsen Langnesværet er sønn av Ingebrigt og Dorte på Kjerringnes.

Lars Østensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna Agatha var så langt jeg klarer å bedømme ikke gift med noen Peder Olsen, hvor har du den informasjonen fra? Se skiftet under, der går det klart frem at far til barna til Anna Agatha het Hans til fornavn.

.

Sorry, det var selvsagt Hans Olsen Ongstad (1722-1779) som var g.m. Anna Agatha. (Er det fastslått om han var sønn av Elen Ingebrigtsdatter og Ole Hansen Ongstad ?)

Peder Olsen Ongstad (c1726?-1809) var såvidt jeg har skjønt g. (i 1767) med Karen Pedersdatter.

Men hvorfor er ikke Peder (heller) nevnt i skiftet den 31 Mai 1776 etter Hans Ingebrigtsen (Bye/Bø) ?

Er ikke Peder Olsen og Maren Olsdatter (g.m. Oluf Nielsen på Innbjør) barn av Elen Ingebrigtsdatter og Ole Hansen Ongstad ?

Og hva kan være Trekilen's grunn til å mene at det er en Daniel Olsen f. ca. 1730 som blir g.m. Elen Adriansdatter Friis og Anna Søfrensdatter (Ask),

.

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Sorry, det var selvsagt Hans Olsen Ongstad (1722-1779) som var g.m. Anna Agatha. (Er det fastslått om han var sønn av Elen Ingebrigtsdatter og Ole Hansen Ongstad ?)

Peder Olsen Ongstad (c1726?-1809) var såvidt jeg har skjønt g. (i 1767) med Karen Pedersdatter.

Men hvorfor er ikke Peder (heller) nevnt i skiftet den 31 Mai 1776 etter Hans Ingebrigtsen (Bye/Bø) ?

Er ikke Peder Olsen og Maren Olsdatter (g.m. Oluf Nielsen på Innbjør) barn av Elen Ingebrigtsdatter og Ole Hansen Ongstad ?

Og hva kan være Trekilen's grunn til å mene at det er en Daniel Olsen f. ca. 1730 som blir g.m. Elen Adriansdatter Friis og Anna Søfrensdatter (Ask),

.

.

Fastslått er vel å ta litt sterkt i når det ikke finnes kirkebøker fra dette tidsrom som kan bekrefte dette. Per nå vurderer jeg dette til å være en fortsatt valid hypotese.

Peder Olsen og Maren Olsdatter er det kun Trekilen som kan svare på hvorfor han har antatt at de var barn av dette paret. Det er etter mitt skjønn høyst diskutabelt. Likeså hvorfor han mener at det er en Daniel født ca 1730 og ikke han født i 1725 som er blir gift med EAF og ASA.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 6 måneder senere...

Se: https://picasaweb.google.com/erlendem/LofotenOgVesteralenFogderiSkifteekstrakter17641780#5368697392207037234

Jeg tolker skiftet til å skulle være slik:

Skifte etter Hans Ingebrigtsen, Kierringnæs i Sortland

Ektefelle: Magdalena. Internt skiftenr: 9507. Skiftet åpnet: 31/5-1776. Side: . Løpenr: .

Arvinger:

Film eller link: Ekstrakt

Magdalena, Kierringnæs i Sortland.

Hustru av avdøde. Gift. Enke. Ektefelle: Hans Ingebrigtsen. Arv: 106-1-9

Tichen Ingebrigtsen, .

Bror av avdøde. Arv:30-2-2.

Iver Ingebrigtsen, .

Bror av avdøde. Død.

a) Ingebrigt Iversen, .Brorsønn av avdøde. Arv: 8-4-0.

B) Niels Iversen, . Brorsønn av avdøde. Arv: 8-4-0.

c) Hans Iversen, . Brorsønn av avdøde. Arv: 8-4-0.

d) Dorothea Iversdatter, . Arv: 4-2-0. Brordatter av avdøde.

Emte Ingebrigtsdatter, .

Søster av avdøde. Arv: 15-1-1.

Elen Ingebrigtsdatter, .

Søster av avdøde. Død.

a) Hans Olsen, . Søstersønn av avdøde. Arv: 5-0-5.

B) Ingebrigt Olsen, . Søstersønn av avdøde. Arv: 5-0-5.

c) Daniel Olsen, . Søstersønn av avdøde. Arv: 5-0-5.

Dorothea Marria, . Søsterdatter av avdøde. Arv: 15-1-1.

For Dorothea Iversdatter formynder Niels Andersen, Steeroe.

De øvrige møndige.

Dorothea Maria må være datter av ukjent søster til Hans Ingebrigtsen. Muligens kan dette være:

FÖD. döpt 16/5 1718 i Sandstrand, Sortland sogn.

"1718. Pridie Dca Cantate. Dóbt Anders Danielß og Abelúne Danielsdrs barn af Sandstrand Nom: Embte. Test: Ole Ifverß Bóe, Michel Danielß Sandstrand, Mallena Kierringnes, Lisabeth Rejnholtzdr Jennestad, Karen Ingebrichtzdr Kieringnes".

Med mindre noen barn er uteglemt fra skiftet hadde søsteren Elen kun de 3 sønnene i livet etter seg.....

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre noen barn er uteglemt fra skiftet hadde søsteren Elen kun de 3 sønnene i livet etter seg.....

.

Hvilket altså innebærer at flg.personer ikke var barn av Elen Ingebriktsdatter Bø og Ole Hansen Ongstad (?) :

- Peder Olsen (på) Ongstad (død 1809), g. 1767 m. Karen Pedersdatter

- Maren Olsdatter (på) Ongstad (død 1807) (også bos. på Innbjør), g. 1756 m. Oluf Nielsen

.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.

Hvilket altså innebærer at flg.personer ikke var barn av Elen Ingebriktsdatter Bø og Ole Hansen Ongstad (?) :

- Peder Olsen (på) Ongstad (død 1809), g. 1767 m. Karen Pedersdatter

- Maren Olsdatter (på) Ongstad (død 1807) (også bos. på Innbjør), g. 1756 m. Oluf Nielsen

.

Elen Ingebrigtsdatter Kjerringnes er vel en mer korrekt benevnelse på henne:

DÖD. begr. 27/12 1712 i Sortland sogn.

"1712. Feria 3tia Nativit. gravfæstet Ingebricht Ifverß Kieringnes

ætat: 64 aar, 20 úger og 5 dage."

Og ja så langt jeg kan skjønne var det kun de 3 nevnte sønnene etter henne med mindre noen barn er uteglemt i skiftet.....

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Ser at det har vært en diskusjon rundt hvem Rasmus på Sommersel var i forumet tidligere: [#10824] Peder Rasmussen, Hamarøy som 'besov' Ingeborg Thrane.

Kan ikke se at det ble trukket noen konklusjon.... Interessant var det å se følgende innlegg:

"På Sommersel 'residerte' jo fra 1686 og utover sorenskriver Christen Jenssen Hveding, og alle hans 6 barn fra begge ekteskap er såvidt jeg vet født der. Christen døde i 1696, og var sønn av fogd i Lofoten og Vesterålen, Jens Christensen Hveding (1620-61) og Riborg Danielsdatter (1625-96), som var datter av fogd i Jämtland og borgermester i Trondheim, Daniel Rasmussen (død 1637) og Maren Jensdatter (Schancke). Disse siste hadde 9 barn, hvoriblant en Rasmus.Det er fristende å tenke seg at Rasmus (far til Peder og Helvig ?, bosatt på Sommersel) kunne ha noe med denne familien å gjøre. Tilstrekkelig høyt på strå skulle den vel være ....Sønn av Jens C. Hveding og Riborg Danielsd. er han neppe. Jeg har ikke sett noen Rasmus blant deres barn, dessuten ser han ut til å måtte være født rundt 1635, og det er 10 år for tidlig."

Lars Østensen

Jeg har en Rasmus født ca 1654, sønn av Jens C. hveding og Riborg Danielsdatter i mine notater.

I 1666 bor Nils Mortensen på Søvika i Trondenes med følgende sønner:

Rasmus Jenson 12

Jens Nilson 5

Det er også en knegt Peder jenson 24.

Nils Mortensen var gift med enken etter Jens Christensen Hveding, Riborg Danielsdatter, og Rasmus er vel sønn til Jens og Riborg? Kan også Peder være en (ny) sønn? Jens og Ribor hadde en sønn som het Christen, men Cristen Jason - 18 år er vel en fostersønn?

Johan og Jens er begge 5 år og kan være tvillinger (Dessverre er Johans farsnavn uteglemt), men også Johan er vel en fostersønn?

Jeg er i tvil om Riborg er moren til Nils, for jeg har notert at Nils og Riborg giftet seg i 1666. I skftet etter deres barnebarn Daniel Hansen Hveding var det nemlig en sølvskje merket N.M.S R.D.D 1666.

Kanskje også Nils Mortensen har et ekteskap bak seg, selv om jeg ikke har funnet noe om dette noe sted?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 69 Når det gjelder ekteskapene til Riborg Danielsdatter og hennes barn har jeg ikke sett kilder for disse. Kan det finnes skifter som kan bekrefte/avkrefte disse giftemålene? Har det vært noen artikler fra NST som kan kaste lys over dette?

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forstått det slik at man tillegger 'Anna Agatha' patronymikonet 'Hansdatter'.

I skiftet etter henne i Hadsel den 7 Okt 1789 skal være nevnt en 'Søren Schjelderup'.

I tillegg til barna Ingeborg 1750?, Ole 1748?, Elen 1749?, Dorthe 1747?, Hans (Petter) 1754? og Christianne 1756

har jeg sett nevnt døtrene Annichen og Alethe.

.

Se:

Kildeinformasjon: Nordland fylke, Vesterålen, Andenes og Lofoten fogderi, Ekstraskatt RA/EA-4092/R67/L4747 (RA/EA-4092/R67/L4747), 1762-1766, oppb: Riksarkivet.

Merknader: Ekstraskatt 1762-1772, se også kat. nr. 1145/51.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/48845/53/

Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-rk10051112050058.jpg

Her bekreftes patronymikon Hansdatter på Anna Agatha.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 69 Når det gjelder ekteskapene til Riborg Danielsdatter og hennes barn har jeg ikke sett kilder for disse. Kan det finnes skifter som kan bekrefte/avkrefte disse giftemålene? Har det vært noen artikler fra NST som kan kaste lys over dette?

Lars

Christen Jensen Hveding har skrevet i bibelen sin:

"Anno 1691 d: 13: Iannuary Klokken 3 om Morgenen blev min Kieriste Hustru forløst med en ung Søn, blef Døpt udj Hammersøe Kierche af Hederlig och Vellærd Mand Hr Iens Schieldrop d: 19: dito, och blef hans Nafn kaldet udj Daaben Iens. Gud, Lad hannem opvokse till Guds Ære och sin Evige Salighed. Hans faddere var Iffver Nilsz: søerkiile, Christopher Hansz: Schærvigen och Hendrich Hendrichsz: Helgeland. Qvinde Faddere min Moder Riborrig Danielsdotter, udj his lovlig Forfald, Karen Sture paa hindis Veigne holdte ham: ofver Daaben, och Anne Davidstr: Nordkiile, Hvorfore Peder Rasmusz: Sommersel och Addelees Pedersdtr: Presteide paa deris Veigne ved Daaben var tilstede."

I de samme notatene har Christen notert sine 2 koner:

"Anno 1684 d: tv: December: I den Hellig 3 foldighedsz Nafn blev ieg trolofvet med min Aller Kieriste Anne Bendigte Jakobsdtr. paa Harstad i Senniens Fougderi. Trolofvelsen forrettet af Hederlig och Vellærd Mand Hr. Anders Schieldrop, Vice Pastor til Trondenesz gield och Vice præpositus ofr: Senniens provsti.

Anno 1685 d: 26: Iuli holdtis mitt Brøllup med min Trolofvede Kiereste paa Harstad i Sennien. Brudevielsen forrettet Iligemaade Hr. Anders Schielderup. Herre, lad nu Alting sche till dit Nafvns Ære och Voris Salighed. O'Herre Hielp! O'Herre, Lad det vel Lychis. "

og

"Anno 1693 d: 4: Oktober stod min trolofvelsis Høytid med min Kiereste Ellen Hartvigsdatter paa Leskestad"

Dette er hentet fra "Nordlandsætta Hveding fra 1580" av Johan Hveding

Angående Daniel Jensen hvedings ekteskap med Birgitte Olsdatter, har sønnen Jens Daniel Hveding skrevet i kirkeboken ved morens død i mai 1720 på Dvergsberg at moren er Birgithe Olufsdatter og faren Hr Daniel Hveding.

Personlig kan jeg ikke forstå at ikke også Karen Jensdatter Hveding, gift med Anders Mogensen Tillemann (hans 2.dre ekteskap?) boende på Sande, med rimlig sikkerhet kan være datter av Jens Christian Hveding. Hvor mange Jens Hveding finnes i dette området i dette tidsrommet? Navneoppkalling med Jens og Riborg som deres barn tyder jo også på dette.

Fra Trekilen sakser jeg:

Är dopvittne, "1709. Dca Misericord: dóbt Peder Sifverß barn af

Higrav paa Sande Nom: Dorthe. Testes. Olúf Nichlaúß Grúndfór,

Peder Larß Maarfiord, Karen JensDr Sande, Inger AndersDr Delf".

Hadsel PF454 1704-25 s.167b

Är dopvittne, "1710. Dca Palmarúm dóbt Michel Larß barn af

Strömnes for svagheds skýld Nom: Ole. Test: Olúf Nichlaß Grúndfór,

Knúd Larß ibm, Peder Olúfß Strómnes, Karen Hveding Sande, Margrete

OlsDr Strömnes".

Hadsel PF454 1704-25 s.168b

Är dopvittne, "1711. Pridie Dca Qvasimod: dóbt Knúd Sifverß barn

af Grúndför, Nom: Sirie. Test: Ole Olß Sommerhúús, Knúd Larß

Grúndför, Karen JensDr Hveding, Ingebor Telleman, Ingebor OlsDr

Grúndför."

Hadsel PF454 1704-25 s.170a

Etter Maren Jensdatter Hvedings mann Christen Mathiasen Trane er det et skifte. Troms fylke, Senja sorenskriveri -1755, Skifteprotokoll 5 , 1706-1712, oppb: Statsarkivet i Tromsø. s 140

Her nevnes forresten en tinnkanne med initialene N: M: S og R: D: D: (Nils Mortensen og Riborg Danielsdatter?)

Så er det Rasmus Jenson, 12 år i 1766 og sønn av Nils Mortensen på Søvik i Trondenes i 1701 tellingen. Han har jeg akkurat begynt å jobbe med, så han vet jeg ikke noe mere om, men hvis Riborg Danielsdatter er gift andre gang med Nils Mortensen, er det ikke da meget mulig at han var sønn av Jens Christensen Hveding?

hvis jeg nå har klart å holde tunga rett i munnen, er dette de barn (m/ektefeller) jeg har etter Jens Christensen Hveding og Riborg Danielsdatter.

PS! Ser at det "over alt" står at Riborg Danielsdatter og Nils Mortensen døde i 1696. Er det noen kilder på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 72

Iflg. NST XV s. 376 var Riborg gift 2) med fogd i Senja Nils Mortensen.

"Ingeborg Christensdatter var datter av bergensborger Christen Matthiesen og hans første hustru, Øllegård Tygesdatter Trane. .... Christen Matthiesen eide borgerleiet Leikvikhamn i Tjeldsundet. Ingeborg Christensdatter må være født en tid før 1677. Dette år døde nemlig hennes mor. Faren flyttet til Nord-Norge, og bosatte seg på gården Renså i Ibestad. Han giftet seg 2) med Maren Jensdatter Hveding, en stedatter til fogden i Senja, Nils Mortensen, og hun var søster til residerende til Ibestad, herr Daniel Jensøn Hveding. Etter Nils Mortensen død overtok han dennes eiendommer, Sørvik og Melvik i Trondenes og flyttet dit"

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Riborgs mulige opphav:

Utdrag fra overformynderiet i Trondheim, Skifter i NST16:

29/11 1638 Død Daniel Rasmussen, Enke - Maren Jensdatter, 4 sønner og 4 døttre. 1800 Rd

Arent Joensen er formynder for Rasmus og Hans, Søfren Bundsen for Jens og Christopher, herr Michel Andersen for Riborg og Anne, Mads Christensen for Karen.

Hvor ble det av siste datter?

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

# 72 Det er mange sider ute på internet med JCH og RD og tilsvarende NM og RD. Disse sidene innholder fødsels, dødsår og barn, men kildehenvisninger er det lite av......

Lenke til kommentar
Del på andre sider