Gå til innhold
Arkivverket

Johan Fredrik Brandt og Kirsti Jonsdatter - nok en gang

Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Livsløpet til klokker Johan Fredrik Dominicussen Brandt (1694*-1769) er tidligere tatt opp i det gamle brukerforumet (debatt 26737 og debatt 79084). Her er en liten oppsummering (med noen tilleggsspørsmål fra undertegnede):

- Johan Fredrik var født i Rise på Ærø i Danmark 18. november 1694. [Er fødestedet og datoen egentlig verifisert?]

- Han var sønn av Dominicus Andersen Brandt, sogneprest til Rise fra 1674, og Sophie Elisabeth Hansdatter Glamann.

- Johan Fredrik kom til Norge uvisst når og var degn i Bergen. [Når var han degn i Bergen? Kilde?]

- Johan giftet seg 1. gang med Maren Pedersdatter Theiste i 1726. [Hvor var vielsen? Kilde?]

- Sønnen Dominicus ble døpt i Hafslo 19. juni 1729.

- Maren Theiste døde 1732, begravet i Årdal 10. februar 1732.

- Johan giftet seg 2. gang i Slidre med «Kirsti Jonsdtr. Herdall» 10. oktober 1736. Johan tituleres som klokker.

- Johan og Kirsti fikk i alle fall disse barna: Sophie Elisabeth (1737), Ragnhild Marie (1739), Jonas Andreas (1742), Margrete Dorthea (1744)

- Johan døde i Slidre i 1769 (begravet 26. juni).

- Kirsten døde i Slidre i 1793, 86 år gammel (begravet 7. februar).

I tillegg til spørsmålene ovenfor vil jeg ta opp to til: 1) Hva gjorde Johan Fredrik og Maren i Årdal i 1732? 2) Hvem var Kirsti Jonsdatter Herdal?

1) Johan Fredrik skal ha vært degn i Bergen og var klokker i Slidre. Kanskje var han også klokker i Hafslo? I Årdal var han i alle fall ikke klokker. Kirkeboka for Lærdal/Årdal fra tiden omkring 1732 viser tydelig at klokkeren het Herman. Han kan imidlertid ha vært knyttet til Årdal kopperverk på en eller annen måte, f.eks. som privatlærer for barna til noen av de høyere funksjonærene. Flere slike privatlærere er kjent fra Årdal kopperverk, men Johan Fredriks navn har jeg foreløpig ikke støtt på.

2) Kirsti Jonsdatter Herdal var kanskje ikke fra Slidre, men fra Årdal? Min hypotese er at hun var datter av Jon Olsen Herdal (ca.1665-1711) som arbeidet ved Årdal kopperverk som gruvearbeider og garmakerknekt. Hypotesen bygger på flg. opplysninger:

a. Jon Herdal fortalte i et vitneavhør i 1710 at han hadde tre barn. Disse er dessverre ikke navngitt.

b. Da Jon døde ved en ulykke i 1711, ble familien hans boende i Årdal. Det framgår av flere dokumenter og av kirkeboka.

c. Blant bergverksfolket i Årdal på 1730-tallet fantes en Kirsti Jonsdatter. Hun var fadder for flere av bergmennene i perioden 1730-1733.

d. Ett av barna til Jon Olsen Herdal var sønnen Svein. Han fikk sitt første barn i 1733. Da var Kirsti Jonsdatter en av fadderne.

På bakgrunn av pkt. a-d ovenfor har jeg tidligere konkludert med at Kirsti Jonsdatter trolig er datter av Jon Olsen Herdal. Når jeg nå ser at de to første døtrene til Kirsti Jonsdatter Herdall og Johan Fredrik Brandt het Sophie Elisabeth (oppkalt etter Johans mor) og Ragnhild Marie, så har jeg enda en detalj som kan underbygge hypotesen. Jon Olsen Herdals mor het nemlig Ragnhild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider