Gå til innhold
Nasjonalarkivet

Signe Torborg Källström f. 19.07.1918

Recommended Posts

Hei igjen

Tenkte jeg skulle se om jeg kunne finne henne i Sveriges dødbok og sveriges befolkning 1980, men fant ikke noe.

Bestemte meg så for å sjekke fødsels innføringen, og der fant jeg svaret: I Jernboås C:5 fødte 1895-1918 side 150 finer jeg innføringen: Født den 5/7-1918 Signe Torborg. Foreldre gruvarb Anders Källström f14/12-83og hustru Anna Linnea Gustavsson f 14/10-87. Gifte 14/10-05.Anmerkning: Avled odöpt den 25/8-19.

Gikk så til dødbok F:7 (1895-1930) side 97:Død 25/8-19 av lunginnfl. Signe Torborg dotter till gruvarb Anders Källstrom och hans hustru Anna linnea f. Gustavs. Från Finshyttan no 4. Gravl 31/8.

Hilsen Anne Lene

Mener at det var virksom minst én "voksendåp-retning" i det aktuelle området, familien kan ha holdt seg til disse, tenker jeg. Ellers var de jo ganske raske med å få barna døpt der borte, har jeg sett.

Faktisk tilhørte jeg en menighet som døpte/døper barna så fort som mulig, og som våket over dem før de var døpt så de ikke skuklle dø uten dåp. Jeg ble født 1. søndag i advent og skulle døpes 2. søndag i advent, iført bestemors dåpskjole. Imidlertid ble mitt søskenbarn døpt lørdagen før min dåpsdag, og han skulle også døpes 2. søndag i advent, 1 døgn gammel. Selvsagt med bestemors dåpskjøle, for de bosdde i samme hus som bestemor. Da måtte man "på bygda" og låne dåpskjole til meg, en eldre, ganske slitt sak lånt av en eldre kvinne i menigheten.

Men døpt ble jeg.............

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.