Gå til innhold
Arkivverket

Cornett Simon/Simen Friis

Terje Alfheim
 Del

Recommended Posts

Jeg driver å jakter på en Simen Friis som etter all sannsynlighet døde i 1698..

Jeg finner han omtalt i en sak fra Søndre Gudbrandsdalen tingbok av 1698. Der omtales han som død og hans enke Anne marie Sal er da i livet..

Eg har hele tiden trodd at hans kone var Annemarie Blom/Blomme

Han Blir nevnt i boken Den norske hærs offiserer. Fra 18 jan 1628 til 17 mai 1814 bind 1 står der: Friis simon-Kornett ved det norske nasj Brockenhus regt.ryttere 7/6 1665. Plassert ved Opplandenes komp. fra 1669 Dimmitert 1676

dette er sak 112 av 16may 1698.Også i 1670 18 mars blir han nevnt da ang en utkastelse etter att han ble gitt gården Rørvik.

Håper på litt hjelp og kanskje kunne spore han videre bakover..Vet der er noen friis i bohuslen etc

Mvh

Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur Statsarkivet helst svarer på nokså konkrete spørsmål om bestemte arkivsaker, ikkje slike spørsmål (men det kan godt vere eg tek feil:-).

I alle fall: Det var to generasjonar Friis som var sokneprestar i Lom: Povel Nilsson f. ca 1614 d. før 1681 og sonen hans, Bent f. ca 1644 d. 1699 iflg. bygdeboka til Ivar Kleiven: Lom og Skjaak (utg. 1915). Familiane står i Bygdabok for Lom bd 3 (utg. 2005) under Prestgarden i Lom, men der er det ikkje nemnt nokon Simon eller Simen, dessverre. Men kyrkjeboka for Lom begynner ikkje før 1733 så oversynet over barn kan godt vere mangelfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hans enke Anne marie Sal er da i livet..

Eg har hele tiden trodd at hans kone var Annemarie Blom/Blomme

Mulig jeg misforstår deg her, men ....

Dersom det sto "Anna Marie sal Simon Friis" så er sal forkortelse av salig, ikke hennes etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal se hva vi kan finne ut av dette. Det kan tenkes at skiftematerialet vårt har noe å gi, muligens også noe militært arkivmateriale. Men kildene er sparsomme - men vi gjør et forsøk.

Send oss en e-post med så mange opplysninger som du har, så tar vi det på saksbehandling!

statsarkivet.hamar@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var mail sent og en håper at dere kan hjelpe..

Jeg skal legge ut eventuelle svar her i denne posten når det event dukker opp.

Ha en strålende uke:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider