Gå til innhold
Arkivverket

Hva ligger i tittelen "kolonialmajor"?

Dag Aage Løkke
 Del

Recommended Posts

Jeg har ganske nylig støtt på tittelen "Colonialmajor". Den er åpenbart humoristisk ment.

Men er det mulig å bruke begrepet "kolonial" i dag uten referanse til den gang de vestlige land hadde kolonier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men jeg har ikke noe ønske om å diskutere nålevende personer. Min mormor drev en "kolonialforretning" fra 1919 til 1940 (hun levde fra 1880 til 1952), og jeg har ikke noe problem med at Reitanfamilien i 1948 startet en forretning med ordet "kolonial" i navnet. Vi tenkte annerledes om dette begrepet den gang (jeg var bare en liten gutt i 1948).

Men i ettertidens vurdering (særlig etter at 13 av Afrikas tidligere kolonistater ble selvstendige i 1960) har vi mer og mer forlatt dette begrepet som navn på matvarebutikkene. Men dette er kanskje ingen aktuell diskusjon i dette forum. Det har jo lite med slektsforskning å gjøre.

For øvrig: All ære til alle som driver butikker og forretningsvirksomhet - ikke minst alle småbedriftene - for de er med på å holde hjulene i gang i landet vårt, slik at vi alle kan nyte godt av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg inn for å kommentere

Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn

Logg inn nå
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.