Harald L. Bakke Skrevet September 22, 2011 Del Skrevet September 22, 2011 Dåpsbarn nr. 210 Peder Elias Pavels har fått anført S.F. etter dåpsnamnet. No lurer eg på kva det tyder? - Så lurer eg på om nokon kan tyde yrkestittelen på den siste fadderen Ludvig Wiese. Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8656&idx_id=8656&uid=ny&idx_side=-51 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Else B. Rustad Skrevet September 22, 2011 Del Skrevet September 22, 2011 Hva S. F. står for kan jeg dessverre ikke hjelpe deg med, men fadderen Wiese er Inspecteur. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald L. Bakke Skrevet September 22, 2011 Forfatter Del Skrevet September 22, 2011 Takk for hjelpa Else. :) Får håpe noko kan komme med løysing på kva S.F. står for. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gunnar Sigdestad Skrevet September 22, 2011 Del Skrevet September 22, 2011 Eg kan heller ikkje hjelpe deg med kva SF står for i denne samanhengen, men som eit kuriosum ser eg at både Ole Bull og Bjørnstjerne Bjørnson er fadderar ved den nederste dåpen på s. 53. :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald L. Bakke Skrevet September 22, 2011 Forfatter Del Skrevet September 22, 2011 Ja sannelig, og der óg står det S.F etter dåpsnamnet..... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Eline Johansen Skrevet September 22, 2011 Del Skrevet September 22, 2011 Ja sannelig, og der óg står det S.F etter dåpsnamnet..... Siden dette er en fellesbetegnelse, kan det være at det er en fellesbetegnelse på hvor dåpen ble utført? Jeg har sett slikt i sogn hvor presten dekket flere kirker. Jeg har aldri vært i Bergen Domkirke, men kan betegnelsen 'Søndre Fløi" eller noe slikt passe? Andre geografiske bydeler på S i nærheten av Domkirken, småkirker som Domkirken kan ha hatt overoppsyn med? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald L. Bakke Skrevet September 22, 2011 Forfatter Del Skrevet September 22, 2011 Kansje du er inne på noko der, dette trur eg kansje at lokalkjende kan ha ei forklaring på. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Yngve Nedrebø Skrevet September 24, 2011 Del Skrevet September 24, 2011 Jeg tror det indikerer en form for sosial status. I Bergen var det lenge slik at man kunne betale ekstra for ekstra tjenester eller utstyr ved kirkelige handlinger. På 1700-tallet hadde man sølvfat ved dåp som slikt ekstra utstyr, og derfor ville jeg gjette på at det fortsatt på 1850-tallet kunne brukes sølvfat (S.F.), som man da ganske sikkert betalte et lite tillegg for bruken av. Tilsvarende kunne man ved begravelser betale for bruk av ekstra lys, eller bruk av sølvlysestaker. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Harald L. Bakke Skrevet September 24, 2011 Forfatter Del Skrevet September 24, 2011 Det kan høyres fornuftig ut. Eg har ved enkelte høver sett ved vigsler i DK at det var bermerka "halv belysning", noko á la det same. Mange takk for forslaget! :) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Logg inn for å kommentere
Du vil kunne skrive en kommentar etter at du logger inn
Logg inn nå