Gå til innhold
Arkivverket

Hans Peter Pedersens foreldre fra Skogn i Levanger


Toril Basberg
 Del

Recommended Posts

Ønsker å finne riktige foreldre til Hans Peter Pedersen (Mørk?) f 1828 eller 29 i Skogn??i Levanger. Prøver også å finne konfirmasjonen, men finner den ikke. Hans Peter giftet seg med Jonette Jonsdatter i Tromsø i 1865. Se lenke.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=139&uid=238298&js=j

 

De flyttet muligens senere til Vadsø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ønsker å finne riktige foreldre til Hans Peter Pedersen (Mørk?) f 1828 eller 29 i Skogn??i Levanger. Prøver også å finne konfirmasjonen, men finner den ikke. Hans Peter giftet seg med Jonette Jonsdatter i Tromsø i 1865. Se lenke.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=139&uid=238298&js=j

 

De flyttet muligens senere til Vadsø.

 

Lenken din virker ikke. Her er lenke til lysningsprotokollen for Tromsø, se nederst til venstre:

 

Kildeinformasjon: Troms fylke, Tromsø, Lysningsprotokoll nr. 3 (1851-1872), Lysninger 1865, uten sidenr.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=4302&idx_id=4302&uid=ny&idx_side=-97

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Peter Pedersen konfirmert i Beitstaden i 1845, nr 48:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Beitstad (Solberg), Ministerialbok nr. 741A06 (1836-1848), Konfirmerte 1845, side 172.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2493&idx_id=2493&uid=ny&idx_side=-164

 

Her oppgis han å være født i Skogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Hans, med foreldrene Peter Pedersen og Ingeborg Hansdt., nr.35 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16394&idx_id=16394&uid=ny&idx_side=-48 Men ta en titt på Hans Peter som står ovenfor. Han har riktig fornavn, men foreldrene er feil. Kan de ha blitt miksa sammen, blingsa på linjene ved evt. flytteattest e.lign.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kom du meg i forkjøpet, Berit. Jeg fant den samme som deg. Ved lysningen oppgis faren å være Peter Pedersen. I lysningen gis en rekke opplysninger som er feil, bl. a. fødested Beitstaden, jeg lette også der uten å finne noe.

 

Hvor fikk han navnet Mørk i fra, mom tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen! Nå har jeg fått mye jeg kan jobbe videre med. Blir imponert over hvor flinke dere er :-) Dere har vel lengre erfaring enn meg tenker jeg..

 

Mvh Toril

 

Ang navnet Mørk kan jo være et sted de har bodd. Min oldefar (Hans Peters sønn) hadde bare navnet Mørk.

 

Kan kanskje også være et eldre familienavn. Kunne vært artig om jeg fant det ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Mørk kan være en forvanskning av Mork. De bodde på en husmannsplass under gården Mork i 1865. Morkamoen heter stedet nå, og er en selveid gård.

Peter Pederson og Ingeborg Hansdtr. hadde, i flg. bygdeboka for Namdalseid, ei datter Seselie, gift på gården Jamtsveet. Det er hennes tippoldebarn som har gården nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dåpen til Hans, med foreldrene Peter Pedersen og Ingeborg Hansdt., nr.35 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16394&idx_id=16394&uid=ny&idx_side=-48 Men ta en titt på Hans Peter som står ovenfor. Han har riktig fornavn, men foreldrene er feil. Kan de ha blitt miksa sammen, blingsa på linjene ved evt. flytteattest e.lign.?

 

 

Ikke godt å si. Det eneste jeg er rimelig sikker på er at navnet er Hans Peter Pedersen. Oppdager også stadig at de som skrev inn i kirkebøkene på den tiden ikke alltid var like nøye :-)

Dette synes jeg gjør det vanskelig å være sikker på om det er han over eller han under. Har ikke sett morens navn noe annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Navnet Mørk kan være en forvanskning av Mork. De bodde på en husmannsplass under gården Mork i 1865. Morkamoen heter stedet nå, og er en selveid gård.

Peter Pederson og Ingeborg Hansdtr. hadde, i flg. bygdeboka for Namdalseid, ei datter Seselie, gift på gården Jamtsveet. Det er hennes tippoldebarn som har gården nå.

 

Dette hørtes spennende ut. Får jeg lånt denne boken på biblioteket? Har ikke kommet så langt her. Vet foreløpig bare om sønnen Hans Peter. Du skriver Pederson, men jeg har hittil bare sett Pedersen. Hans Peter Pedersen Mørk var min tippoldefar.

 

 

I forhold til det jeg foreløpig har sett av alder tror jeg Peder Pedersen var født i 1798 elle 1799.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så mye å arve etter en husmann, men det er en mulighet. Har du sjekket om noen av foreldrene døde i Beitstaden og når, og evt. sett etter om det finnes skifte etter dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke så mye å arve etter en husmann, men det er en mulighet. Har du sjekket om noen av foreldrene døde i Beitstaden og når, og evt. sett etter om det finnes skifte etter dem.

 

Nei jeg har ikke kommet så langt enda. Måtte finne foreldrene først. Er ikke så opptatt av arv bortsett fra hvem som er mine forfedre. Tror nok min oldefar drakk opp alt hvis det var noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok ikke pengene jeg tenkte på, men det kan stå hvor arvingene/barna oppholdt seg eller hvem de var gift med.

 

Åja :-) Da må jeg nok lete en stund, hvis ikke det stemmer at det bor noe etterslekt på gården Morkamoen slik som Lyngstad skrev...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 5: Du har nok rett i at barnas navn er byttet om. I Skogn BB under garden Støring ser jeg at Hans Peter i den barneflokken er den eneste med to navn.

 

Peter Pedersen bor på Wold da Hans Peter blir døpt; den gården finner jeg ikke i Skogn BB.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg uttrykte meg kanskje litt uklart. Det er ikke samme slekt som nå eier Morkamoen. Derimot er det etterkommere av Seselie som eier gården Jamtsve. Bygdeboka for Namdalseid får du lånt på ditt lokale bibliotek. De har den sannsynligvis ikke, men de ordner fjernlån. Boka er skrevet av Sturla Brørs. Tittel: Namdalseid. Bygd Gard Ætt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegg 5: Du har nok rett i at barnas navn er byttet om. I Skogn BB under garden Støring ser jeg at Hans Peter i den barneflokken er den eneste med to navn.

 

Peter Pedersen bor på Wold da Hans Peter blir døpt; den gården finner jeg ikke i Skogn BB.

Jeg har Skogn BB med gården Voll som dekker perioden fram til 1801, i tilfelle det skulle bli nødvendig med oppslag der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som står om Ingeborg Cathrarinas far ved vielsen i 1828, er for meg noe uklart. Jeg mener å lese at han var skolemester. Jeg har nå funnet en Ingeborg Catharina født 19/1-1801 av mor Regize Willumsdatter på Sør Alnæs-Vald og Ungkarl Hans Valeur Skolemester på Alnæs, tredje dåpen ovenfra til venstre:

 

Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Alstadhaug i Skogn, Ministerialbok nr. 717A02 /1 (1783-1809), Fødte og døpte 1801, side 96.

Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16392&idx_id=16392&uid=ny&idx_side=-99

 

Men det er vel ikke helt sikkert at denne Ingeborg Catharina er den riktige?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

Du kan poste nå og registrere deg senere. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Ditt forrige innhold har blitt gjenopprettet .   Tøm tekstverktøy

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.